Gå til innhold

Hvor vanlig er det at aviser har en mening om alt i utlandet?

Andre1980

Anbefalte innlegg

Det slår meg at om jeg sjekker fremsiden til aftenbladet.no, så har de artikler under temaeet "aftenbladet mener". 

Du ser det også liknende i de fleste andre aviser i Norge... Dagbladet hater kongefamilien og er illrød... VG tipper jeg er arbeiderpartiet, mens Aftenposten ønsker å være en høyreavis men alle de ansatte nok stemmer rødt. 

Nettavisen er vel den eneste som faller over på blå side. 

Når jeg leser en del utenlandske aviser, virker de fleste av dem rimelig nøytrale i rapporteringen av nyheter. Hvorfor kan vi ikke ha et sted som bare rapporterer hva som har skjedd, uten at det skal komme inn en redaktør/journalist og synse så mye om alt? Det virker rett og slett useriøst! Kan en del av fallet i opplag faktisk være at de fremmedgjør en del av leserne, som ikke er av samme oppfatning som journalistene eller en enkelt redaktør? 

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett Fox News? :p

Når ble propagandakanalen Fox News ei avis? Jeg tenker på aviser..... store aviser... De fleste land har en seriøs avis, og masse sladreblader.... hvor er Norges seriøse avis? Og hvordan i alle dager er det ok for en redaktør å drive meningstyrrani i sin egen avis, mens opplaget synker og synker... Har han aldri tenkt på at han kanskje fjerner seg fra leserne, og dermed forsterker nedgangen i salg?

Lenke til kommentar

Har du sett Fox News? :p

Når ble propagandakanalen Fox News ei avis? Jeg tenker på aviser..... store aviser... De fleste land har en seriøs avis, og masse sladreblader.... hvor er Norges seriøse avis? Og hvordan i alle dager er det ok for en redaktør å drive meningstyrrani i sin egen avis, mens opplaget synker og synker... Har han aldri tenkt på at han kanskje fjerner seg fra leserne, og dermed forsterker nedgangen i salg?

Nå har vel antall papiraviser naturlig nok falt, mens treff på nett øker hvert eneste år for de to største nasjonale avisene her i landet..

Ellers når det gjelder propeganda har Fox News temmelig stor markedsandel i USA, kan gange norgest bestselger med minst 50 når det kommer til papirutgaven om du ikke viste at de hadde det ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Vi blir nesten pent nødt til å ta inn over oss nyheter og meninger fra flere kilder. Jeg har selv stusset litt over nyhetsmedier som "mener noe", men i det siste har jeg heller satt pris på at mediet er ærlige på hvor de står. Så slipper jeg å forholde meg til en drøss med subtile hint, forkledd som objektiv dekning av ulike saker. Syns det er litt enklere å ta ting med en klype salt når en vet med sikkerhet hvor nyhetsmediet er plantet, politisk.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Vi blir nesten pent nødt til å ta inn over oss nyheter og meninger fra flere kilder. Jeg har selv stusset litt over nyhetsmedier som "mener noe", men i det siste har jeg heller satt pris på at mediet er ærlige på hvor de står. Så slipper jeg å forholde meg til en drøss med subtile hint, forkledd som objektiv dekning av ulike saker. Syns det er litt enklere å ta ting med en klype salt når en vet med sikkerhet hvor nyhetsmediet er plantet, politisk.

Hvorfor mene noe som helst? Klart journalistene kan mene hva de vil så lenge det ikke kommer fram av nyhetsdekningen, men her har vi aviser som til de grader flagger ståsted... i Stavanger har vi nå 2 røde aviser, samt både VG og Dagbladet er røde, den ene mer enn den andre, vi har en hovedstadsavis som det virker som prøver å være blå politisk, men som har journalister som vrir nyhetene røde. Dette meningstyrraniet har gått litt for langt. Jeg vil bare ha en nøytral avis/nettavis som rapporterer hva som har skjedd, ikke hva dem som skriver nyhetene mener er er riktig og galt, det kan jeg selv bestemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Yeah, til og med lokalavisa i mitt distrikt trykker sterke meningskronikker og ledertekster, forfattet av egne ansatte. Jeg synes ikke akkurat det er primæroppgaven til en avis, liker det heller ikke, men det er sånn det er blitt.

Det er verdt å huske på at til og med blodrøde aviser slipper andre skribenter til, fra tid til annen. Har lest gode meningsbærende tekster i både Dagbladet og Klassekampen. Og de norske avisene gjør fortsatt jobben sin, hva angår reportasjer av faktiske hendelser som ulykker, værforhold, kulturelle happenings osv. De rapporterer også ganske mye om kriminalitet, selv om det sikkert nok er mangler i dekningen, noe som kan være politisk motivert. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det som er litt artig med aviser som mener noe, er når de har dummet seg ut tidligere. Kom over noen tekster fra Aftenposten, hvor Hitlers nasjonalsosialisme ble frontet som noe positivt. Aviser kan risikere å plassere seg på "feil side av historien", og det er interessant at de tar risken ved å mene noe som helst i disse dager. Hvem vet, kanskje nåtidens meningskronikker fra norske aviser blir grundig nedsablet i framtida, og alle kan være enige om det.

Sliter litt med å finne tilbake til teksten fra Aftenposten, det var et tilsynelatende gammelt utklipp som sirkulerte på nett før. Et kjapt googlesøk støtter likevel påstanden min, det er flere treff som angår at Aftenposten har en grumsete fortid. Det er ikke akkurat et argument for å styre unna Aftenposten idag, mer en sånn artig fotnote som viser at det å mene noe kan være risikabelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...