restinbobo Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Da ville jeg heller levd med PS3 lyden så lenge, og heller spart pengene frem til en Rotel med digital innganger. Har selv Marantz forforsterker med Rotel-effektforsterkere, og er meget fornøyd med den kombinasjonen Har du isåfall noe tips til god forforsterker og effekt forforsterker som kan drive klipsch'ene mine? Får ca 4000 pr.stk for effektene, 3-4 tusen for forforsterkeren viss eg selge den også og kjøpe en annen Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Klipschene elsker effekt, så ikke noe problem å kjøre på mye der. Spesielt RF-83. Hadde selv RF63 på mine Rotel med 250W, og det var moro det. Min bror har RF-83 med Emotiva sine 200Were og de passer meget bra sammen. Emotiva er billigere nytt (Egenimport) enn Rotel. Var nesten dobbel pris når jeg gikk fra Emotiva til Rotel for nesten samme Watt. Men skal legge til at Rotel hadde mye mer detaljert lyd, enn noe litt lysere enn Emotiva. Klipsch kan bli litt skarpt i toppen med feil forsterker, her er Emotiva bra. Men ville anbefalt Rotel hvis du har råd. Deres nåværende er 1552 mkII og 1582mkII, på henholdsvis 120W og 200W, begge klasse AB forsterkere. Min er Klasse D. De har Klasse D som heter 1572 (Min er 5 kanals versjonen 1575) som yter 250W. Den funket meget bra på RF-63, og enda bedre med enda bedre høyttalere som jeg har i dag. Så de gir mye for pengene etter min mening. På forforsterker siden så må du til 1570 for å få med digital innganger, og 1550 hvis du velger ekstern DAC, en DAC til 2-3000,- vil da gjøre at du sparer litt, men ting er jo enklere med alt integrert. Marantz har dessverre ingen forforsterkere i stereo om dagen, nærmeste blir AV7702 mkII som er surround forforsterker, men da ville jeg heller anbefalt å gått for SR7011 (eller 7010 på tilbud hvis de er å få tak i enda), og kjørt bi-amping til Klipschene. Men det er litt å hente på å ha separate komponenter. Hvis du bor i nærheten av oslo, så kunne du tatt deg en tur til stereofil, ligger i en bakgård ikke langt unna stortinget. De har Rotel, og bestiller det meste. Mener å huske at de har Klipsch stående, og de er ikke motvillige til å la deg teste. Lsound har også noen spennende effektforsterkere, selv om Rotel er litt dyrere hos dem enn Stereofil, så er de importør av ATI sine Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Klipschene elsker effekt, så ikke noe problem å kjøre på mye der. Spesielt RF-83. Hadde selv RF63 på mine Rotel med 250W, og det var moro det. Min bror har RF-83 med Emotiva sine 200Were og de passer meget bra sammen. Emotiva er billigere nytt (Egenimport) enn Rotel. Var nesten dobbel pris når jeg gikk fra Emotiva til Rotel for nesten samme Watt. Men skal legge til at Rotel hadde mye mer detaljert lyd, enn noe litt lysere enn Emotiva. Klipsch kan bli litt skarpt i toppen med feil forsterker, her er Emotiva bra. Men ville anbefalt Rotel hvis du har råd. Deres nåværende er 1552 mkII og 1582mkII, på henholdsvis 120W og 200W, begge klasse AB forsterkere. Min er Klasse D. De har Klasse D som heter 1572 (Min er 5 kanals versjonen 1575) som yter 250W. Den funket meget bra på RF-63, og enda bedre med enda bedre høyttalere som jeg har i dag. Så de gir mye for pengene etter min mening. På forforsterker siden så må du til 1570 for å få med digital innganger, og 1550 hvis du velger ekstern DAC, en DAC til 2-3000,- vil da gjøre at du sparer litt, men ting er jo enklere med alt integrert. Marantz har dessverre ingen forforsterkere i stereo om dagen, nærmeste blir AV7702 mkII som er surround forforsterker, men da ville jeg heller anbefalt å gått for SR7011 (eller 7010 på tilbud hvis de er å få tak i enda), og kjørt bi-amping til Klipschene. Men det er litt å hente på å ha separate komponenter. Hvis du bor i nærheten av oslo, så kunne du tatt deg en tur til stereofil, ligger i en bakgård ikke langt unna stortinget. De har Rotel, og bestiller det meste. Mener å huske at de har Klipsch stående, og de er ikke motvillige til å la deg teste. Lsound har også noen spennende effektforsterkere, selv om Rotel er litt dyrere hos dem enn Stereofil, så er de importør av ATI sine Nermeste byen eg bor nærme blir stavanger. De har både hifiklubben, soundgarden og ein til som eg er usikker på om enda er der, viss eg kjøper foreksempel rotel må eg nokk spytte i et lar kr ekstra tenker eg nokk, når det skal sies har eg aldri hørt noe rotel før men soundgarden har ganske godt utvalg av rotel effekter. Trenger ikke og være stereo, bare eg kan kjøre to klipschene mine på de er eg fornøyd da et verken bruker senter eller bak høytalere. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Hvis du går for surround utgaver, så er utvalget enormt mye større enn stereo markedet. Og sammen med effekttrinn så blir de veldig bra. Eneste man må huske å sjekke er at de har Pre-out. Men selv på Klipsch RF-83 vil en god receiver gjøre det godt, spesielt hvis man kun bruker dem til stereo, og bi-amper. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Hvis du går for surround utgaver, så er utvalget enormt mye større enn stereo markedet. Og sammen med effekttrinn så blir de veldig bra. Eneste man må huske å sjekke er at de har Pre-out. Men selv på Klipsch RF-83 vil en god receiver gjøre det godt, spesielt hvis man kun bruker dem til stereo, og bi-amper. Har også en thule IA350B enda stående, den yter 350AB watt rms i hver kanal. kunne det vært en idee og selge den eller bruke den isteden og kjøpe en forforsterker i høyere kvalitet som eg kan bruke ekstern DAC til? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) det har skjedd mer enn man tror på lydsiden de siste årene. Det er det markedsførerne vil ha oss til å tro ja. Når jeg kjøpte min første CD-spiller i 1984 (Sony CDP-101), var det såvidt de digitale kretsene inni var raske nok til å gjøre jobben, og den hadde analoge filtre for å fjerne samplingstøyen på 44.100KHz. Min neste CD-spiller, en Philips, var på kun 14bit, for å få til digital filtrering! Så kom oversampling, så kom "1bit" systemene, og en haug med pseudo "oppsamplings" greier. Felles for alle CD-spillere er at de må forholde seg til det som ligger på platen: Samplinger som er kvantisert med 16 bits, og som tas 44.100 ganger i sekundet. Noe som er alt for lite etter dagens standard og våre prosessorers kapasitet! Hadde CD standarden blitt laget idag, hadde vi nok hatt minst 32bit kvantisering og opp mot 100 KHz samplingsfrekvens. Det jeg prøver å si er at det er ikke mye vi kan gjøre med det som ligger på CD'er idag. Det som går an å gjøre er gjort. Jitter ble en saga blott på 90-tallet, og det er grenser for hvor mange ganger det er vits i å lese samme 'samplen' om igjen for å skyve samplingstøyen opp i frekvens! (oversampling). En CD-spiller skal bare bygge opp lydkurven igjen ved å sette sammen "trappene" (samplingene), og glatte ut "trinnene" (fjerne samplingsfrekvensen). Det klarer de helt fint alle sammen. Ingenting har forbedret lyden fra en CD-spiller siden tidlig 90-tall. Til det er begrensningen på platen for stor! Ingenting man gjør med signalet etter det er lest ut fra platen kan gi høyere oppløsning! Det blir som å oppskalere et JPG-bilde på 800x600 piksler til plakatstørrelse. Man ser ikke mer detaljer av den grunn. Så når "High End" DAC'er og spillere stadig "forbedres" og lanseres, så er det Keiserens Nye CD-spiller vi snakker om hver eneste gang. Dette minner meg om en kompis på 80-tallet som spilte inn alle vinylplatene sine på spolebånd fordi spolebåndopptager var SÅ bra, og lyden ble SÅ mye bedre enn å høre platene rett fra platespilleren... Sånn går det når utstyret blir viktigere enn musikken, og gangsynet forsvinner EDIT: Når det er sagt, så nyter jeg mine Dylan, Madrugada, J.J. Cale og Gåte CD'er og alle de 500 andre, og synes det låter mer enn godt nok for mine ører! Jeg har rippet hele CD samlingen min til mp3 (192Kbs) og lagt inn på min iphone 6 128GB, og synes det også låter knall det også Nyt musikken med bra nok utstyr; ikke bruk opp tiden på utstyrsjakt. Endret 5. januar 2017 av ozone Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 det har skjedd mer enn man tror på lydsiden de siste årene. Det er det markedsførerne vil ha oss til å tro ja. Når jeg kjøpte min første CD-spiller i 1984 (Sony CDP-101), var det såvidt de digitale kretsene inni var raske nok til å gjøre jobben, og den hadde analoge filtre for å fjerne samplingstøyen på 44.100KHz. Min neste CD-spiller, en Philips, var på kun 14bit, for å få til digital filtrering! Så kom oversampling, så kom "1bit" systemene, og en haug med pseudo "oppsamplings" greier. Felles for alle CD-spillere er at de må forholde seg til det som ligger på platen: Samplinger som er kvantisert med 16 bits, og som tas 44.100 ganger i sekundet. Noe som er alt for lite etter dagens standard og våre prosessorers kapasitet! Hadde CD standarden blitt laget idag, hadde vi nok hatt minst 32bit kvantisering og opp mot 100 KHz samplingsfrekvens. Det jeg prøver å si er at det er ikke mye vi kan gjøre med det som ligger på CD'er idag. Det som går an å gjøre er gjort. Jitter ble en saga blott på 90-tallet, og det er grenser for hvor mange ganger det er vits i å lese samme 'samplen' om igjen for å skyve samplingstøyen opp i frekvens! (oversampling). En CD-spiller skal bare bygge opp lydkurven igjen ved å sette sammen "trappene" (samplingene), og glatte ut "trinnene" (fjerne samplingsfrekvensen). Det klarer de helt fint alle sammen. Ingenting har forbedret lyden fra en CD-spiller siden tidlig 90-tall. Til det er begrensningen på platen for stor! Ingenting man gjør med signalet etter det er lest ut fra platen kan gi høyere oppløsning! Det blir som å oppskalere et JPG-bilde på 800x600 piksler til plakatstørrelse. Man ser ikke mer detaljer av den grunn. Så når "High End" DAC'er og spillere stadig "forbedres" og lanseres, så er det Keiserens Nye CD-spiller vi snakker om hver eneste gang. Dette minner meg om en kompis på 80-tallet som spilte inn alle vinylplatene sine på spolebånd fordi spolebåndopptager var SÅ bra, og lyden ble SÅ mye bedre enn å høre platene rett fra platespilleren... Sånn går det når utstyret blir viktigere enn musikken, og gangsynet forsvinner EDIT: Når det er sagt, så nyter jeg mine Dylan, Madrugada, J.J. Cale og Gåte CD'er og alle de 500 andre, og synes det låter mer enn godt nok for mine ører! Jeg har rippet hele CD samlingen min til mp3 (192Kbs) og lagt inn på min iphone 6 128GB, og synes det også låter knall det også Nyt musikken med bra nok utstyr; ikke bruk opp tiden på utstyrsjakt. eneste grunnen eg jakte på en cd spiller er egentlig siden ps3'en eg bruker nå over hode ikke gir meg noe spesielt liv og forbedring fra pcen min, bruker hovudsakelig pcen min til og hørre på musikk. men nå begynner cd samlinga mi og komme seg i størrelse. så vil gå vekk fra den skarpe og flate lyden ps3en min gir meg, får og mye støy fra ps3en eg hører på når eg hørre på cd plater. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 det har skjedd mer enn man tror på lydsiden de siste årene. Det er det markedsførerne vil ha oss til å tro ja. Når jeg kjøpte min første CD-spiller i 1984 (Sony CDP-101), var det såvidt de digitale kretsene inni var raske nok til å gjøre jobben, og den hadde analoge filtre for å fjerne samplingstøyen på 44.100KHz. Min neste CD-spiller, en Philips, var på kun 14bit, for å få til digital filtrering! Så kom oversampling, så kom "1bit" systemene, og en haug med pseudo "oppsamplings" greier. Felles for alle CD-spillere er at de må forholde seg til det som ligger på platen: Samplinger som er kvantisert med 16 bits, og som tas 44.100 ganger i sekundet. Noe som er alt for lite etter dagens standard og våre prosessorers kapasitet! Hadde CD standarden blitt laget idag, hadde vi nok hatt minst 32bit kvantisering og opp mot 100 KHz samplingsfrekvens. Det jeg prøver å si er at det er ikke mye vi kan gjøre med det som ligger på CD'er idag. Det som går an å gjøre er gjort. Jitter ble en saga blott på 90-tallet, og det er grenser for hvor mange ganger det er vits i å lese samme 'samplen' om igjen for å skyve samplingstøyen opp i frekvens! (oversampling). En CD-spiller skal bare bygge opp lydkurven igjen ved å sette sammen "trappene" (samplingene), og glatte ut "trinnene" (fjerne samplingsfrekvensen). Det klarer de helt fint alle sammen. Ingenting har forbedret lyden fra en CD-spiller siden tidlig 90-tall. Til det er begrensningen på platen for stor! Ingenting man gjør med signalet etter det er lest ut fra platen kan gi høyere oppløsning! Det blir som å oppskalere et JPG-bilde på 800x600 piksler til plakatstørrelse. Man ser ikke mer detaljer av den grunn. Så når "High End" DAC'er og spillere stadig "forbedres" og lanseres, så er det Keiserens Nye CD-spiller vi snakker om hver eneste gang. Dette minner meg om en kompis på 80-tallet som spilte inn alle vinylplatene sine på spolebånd fordi spolebåndopptager var SÅ bra, og lyden ble SÅ mye bedre enn å høre platene rett fra platespilleren... Sånn går det når utstyret blir viktigere enn musikken, og gangsynet forsvinner EDIT: Når det er sagt, så nyter jeg mine Dylan, Madrugada, J.J. Cale og Gåte CD'er og alle de 500 andre, og synes det låter mer enn godt nok for mine ører! Jeg har rippet hele CD samlingen min til mp3 (192Kbs) og lagt inn på min iphone 6 128GB, og synes det også låter knall det også Nyt musikken med bra nok utstyr; ikke bruk opp tiden på utstyrsjakt. eneste grunnen eg jakte på en cd spiller er egentlig siden ps3'en eg bruker nå over hode ikke gir meg noe spesielt liv og forbedring fra pcen min, bruker hovudsakelig pcen min til og hørre på musikk. men nå begynner cd samlinga mi og komme seg i størrelse. så vil gå vekk fra den skarpe og flate lyden ps3en min gir meg, får og mye støy fra ps3en eg hører på når eg hørre på cd plater. Hvis du bruker PC mye til lytting, ville jeg heller anbefalt å rippe alle CDer til PC eller NAS, og handle inn Bluesound Node II nettverksspiller. Er meget habil avspiller med veldig bra DAC i, bedre enn Sonos lydmessig og også bruksmessig etter egen erfaring (Har begge). Den støtter også Spotify og Tidal for de som liker slikt. Har selv rippet min CD samling og har det liggende på NAS, og det gjør det mye enklere enn å dytte inn CDer av og til. (Man kan fortsatt ta frem coverne når man ønsker det) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Veldig bra tilbud på Rotel her: http://www.surround.no/kampanje/rotel-rsp-1572-surroundprosessor-sort.html Har både bra DAC og mye annet. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 https://swsg.no/lyd-og-bilde/stereo/effektforsterker/rotel-rb-1582mkii-effektforsterker-sort Hadde denne vært noe og godt for? Eller burde eg gå for stereo effekt trinn? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Den du linker til er ett stereo effekt trinn. Og skal nok være meget god. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 10. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2017 Den du linker til er ett stereo effekt trinn. Og skal nok være meget god. Tror du denne hadde spilt med mer detalje og varmere lyd? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Rotel er litt mer i det nøytrale etter min erfaring, mulig klasse AB forsterkeren som denne er litt på den varme siden av nøytral enn min klasse D forsterker. Men detaljert spiller den nok. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 11. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2017 Rotel er litt mer i det nøytrale etter min erfaring, mulig klasse AB forsterkeren som denne er litt på den varme siden av nøytral enn min klasse D forsterker. Men detaljert spiller den nok. liker litt varmere lyd, derfor jeg ikke liker nad'ene mine så fælt godt, føler liksom at nad blir for skarpt og brølete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå