restinbobo Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 hei:) kunne trengt litt hjelp. har ikke noe serlig peilig på cd spillere akuratt og skulle hatt ein grei cd spiller til en rimelig pris. Skal spille for det meste rock/metal viss det har noe og si. Vet ikke om høytalere og forsterker er så viktig og vite med hjelp til en ganske god cd spiller. bruker akuratt nå en ps3 til cd lytting, men tror en cd spille som var bygga for musikk hadde gjort seg bedre med musikk spilling fra cd. kan bruke ca 2500 viss du får så fælt mye bedre lyd viss det er litt kvalitet i den. må ikke være en ny en men brukt hadde ikke gjort meg noe med ein brult ein. takk for svar på forhond:) Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) God lyd, god fjernkontroll (mye dårlige fj.kontroller som bare gjør en forbannet) og litt solid plateskuff (ikke av den syltynne typen som streiker etter få år) er viktig. Med Denon DCD-520AE, har du et trygt valg. Det beste er hele 6 års garanti hos HiFi klubben. Selv har jeg svært gode hodetelefoner og hører da mer "rom i lydbildet" i gode cd spillere. Brukt er litt risiko vedr slitasje (mekanikk) og det har skjedd ner enn man tror på lydsiden de siste årene. Brukt under tre år er kanskje ok, ellers så er nok PS3 like grei. Om du ikke har ganske gode høyttalere, så spørs det om du merker forskjell Endret 28. desember 2016 av plankeby Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Har en Marantz SA8003 stående hvis du ønsker. Kostet nesten 8000,- ny. Er dessverre veldig lite brukt. Har både god DAC, og digital utganger, samt god fjernkontroll som Plankeby nevner (Mange kommer med dårlig). Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 God lyd, god fjernkontroll (mye dårlige fj.kontroller som bare gjør en forbannet) og litt solid plateskuff (ikke av den syltynne typen som streiker etter få år) er viktig. Med Denon DCD-520AE, har du et trygt valg. Det beste er hele 6 års garanti hos HiFi klubben. Selv har jeg svært gode hodetelefoner og hører da mer "rom i lydbildet" i gode cd spillere. Brukt er litt risiko vedr slitasje (mekanikk) og det har skjedd ner enn man tror på lydsiden de siste årene. Brukt under tre år er kanskje ok, ellers så er nok PS3 like grei. Om du ikke har ganske gode høyttalere, så spørs det om du merker forskjell har et par med Klipsch RF-83 så ganske gode og bruker 2 nad 218 thx til hver så ikke høytalere og forsterker eg tror det står på, bruker ikke dac når eg hører på verken spotify eller cd'er på ps3 en min, vet ikke om det lønner seg og bare kjøpe en dac og forsette med ps3 en min liksom. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Jeg jobbet med lyd på nittitallet og solgte mitt anlegg for nesten ti år siden pga økonomi. Jeg henger ikke like med i utviklingen lenger, men min audiofile kamerat (som har holdt på i 30 år), er overveldet over hvor mye som har skjedd siste fem år. Dvs. at priser har falt veldig på DAC o.l., særlig utviklingen av gode DAC i selv budsjett cd spillere. Du har jo et bra anlegg, butikker tilbyr jo noen ganger åpent kjøp, så du kan teste ut en spiller eller DAC. Noen tilbyr prøving i demorom i butikk også, da kan PS tas med og prøves med og uten ekstren DAC. Endret 29. desember 2016 av plankeby Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 Jeg jobbet med lyd på nittitallet og solgte mitt anlegg for nesten ti år siden pga økonomi. Jeg henger ikke like med i utviklingen lenger, men min audiofile kamerat (som har holdt på i 30 år), er overveldet over hvor mye som har skjedd siste fem år. Dvs. at priser har falt veldig på DAC o.l., særlig utviklingen av gode DAC i selv budsjett cd spillere. Du har jo et bra anlegg, butikker tilbyr jo noen ganger åpent kjøp, så du kan teste ut en spiller eller DAC. Noen tilbyr prøving i demorom i butikk også, da kan PS tas med og prøves med og uten ekstren DAC. Så du fåreslår og heller prøve med ein dac eller få prøvd cd spillere fra butikker som har det tilbudet eller angre rett? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Ja. I tilfelle du ikke opplever noen forbedring med DAC eller cd spiller til under kr 2500. Ikke forvent noen lydrevolusjon, men det å brått oppdage det lille ekstra i enkelte låter er herlig. Jeg vet ikke hvor "dårlig" en PS3 er, trolig ikke så dårlig... Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 Ja. I tilfelle du ikke opplever noen forbedring med DAC eller cd spiller til under kr 2500. Ikke forvent noen lydrevolusjon, men det å brått oppdage det lille ekstra i enkelte låter er herlig. Jeg vet ikke hvor "dårlig" en PS3 er, trolig ikke så dårlig... Du vet vel ikke om det isåfall går an å kjøre signalet fra ps3'en til dacen også inn i forforsterkeren? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Ja. I tilfelle du ikke opplever noen forbedring med DAC eller cd spiller til under kr 2500. Ikke forvent noen lydrevolusjon, men det å brått oppdage det lille ekstra i enkelte låter er herlig. Jeg vet ikke hvor "dårlig" en PS3 er, trolig ikke så dårlig... Du vet vel ikke om det isåfall går an å kjøre signalet fra ps3'en til dacen også inn i forforsterkeren? Hvilken forsterker har du? Ikke noe problem å ha en DAC i mellom PS3 og en forsterker. Eneste problemene jeg ser med PS3 som CD spiller er at den bråker unødig mer enn en normal CD spiller (Kan irritere ved lytting), og den bruker veldig mye mer strøm enn en CD spiller. Man må også som regel ha på TVen for å i hvertfall få startet CDene, hvis man ikke kan menyene i blinde. Vet de 2 siste versjonene av PS3 ikke bråker like mye som min originale, men hadde aldri orket å høre CDer med den gående i samme rom. Men en DAC til 2500,- på PS3 vil muligens gjøre mer for lyden enn en CD spiller til 2500,-, da DACen som sitter i PS3 ikke er annet enn absolutt billigste sort. PS3 gjør også all dekoding av signaler i software, og ikke hardware. Noe som har gjort at jeg aldri har opplevd Blu-ray lyden i fra den like god som fra min Oppo BD spiller, alt koblet digitalt. Ved valg av DAC så er det veldig viktig å lese seg opp først, for det er faktisk nokså stor lydforskjell på enkelte av dem. Noen er lysere i lydsignaturen enn andre. Vil virkelig anbefale Hegel sine, ofte på tilbud hos Soundgarden, de gir litt varme i lyden i forhold til ett par andre jeg har, og gir en mer behagelig lyd enn andre. Marantz CD-spilleren min ha ga lik lyd om jeg koblet den digitalt eller analogt til forforsterkeren min til 30.000,-. var noen hakk opp fra Denon CD-spilleren jeg hadde fra før. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Ja. I tilfelle du ikke opplever noen forbedring med DAC eller cd spiller til under kr 2500. Ikke forvent noen lydrevolusjon, men det å brått oppdage det lille ekstra i enkelte låter er herlig. Jeg vet ikke hvor "dårlig" en PS3 er, trolig ikke så dårlig... Du vet vel ikke om det isåfall går an å kjøre signalet fra ps3'en til dacen også inn i forforsterkeren? Hvilken forsterker har du? Ikke noe problem å ha en DAC i mellom PS3 og en forsterker. Eneste problemene jeg ser med PS3 som CD spiller er at den bråker unødig mer enn en normal CD spiller (Kan irritere ved lytting), og den bruker veldig mye mer strøm enn en CD spiller. Man må også som regel ha på TVen for å i hvertfall få startet CDene, hvis man ikke kan menyene i blinde. Vet de 2 siste versjonene av PS3 ikke bråker like mye som min originale, men hadde aldri orket å høre CDer med den gående i samme rom. Men en DAC til 2500,- på PS3 vil muligens gjøre mer for lyden enn en CD spiller til 2500,-, da DACen som sitter i PS3 ikke er annet enn absolutt billigste sort. PS3 gjør også all dekoding av signaler i software, og ikke hardware. Noe som har gjort at jeg aldri har opplevd Blu-ray lyden i fra den like god som fra min Oppo BD spiller, alt koblet digitalt. Ved valg av DAC så er det veldig viktig å lese seg opp først, for det er faktisk nokså stor lydforskjell på enkelte av dem. Noen er lysere i lydsignaturen enn andre. Vil virkelig anbefale Hegel sine, ofte på tilbud hos Soundgarden, de gir litt varme i lyden i forhold til ett par andre jeg har, og gir en mer behagelig lyd enn andre. Marantz CD-spilleren min ha ga lik lyd om jeg koblet den digitalt eller analogt til forforsterkeren min til 30.000,-. var noen hakk opp fra Denon CD-spilleren jeg hadde fra før. Hadde en Cambridge Audio DacMagic Plus fra hifiklubben eller en hegle dac fra soundgarden blitt nokså bra både fra pc lyd og ps3 lyd? Kan gå opp til ca 5000 viss eg kjøper en dac foresten. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 (endret) Høres ut som en ekstern DAC er det rette for deg, det gir god lydgevinst fra flere kilder. Å Google tester av DAC, fra lyd og bilde magasiner/nettsteder kan nok gi litt hjelp. Kom på denne, til under kr 2000,- som lovprises av flere anerkjente testere.. http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/henry-audio-usb-dac-128-mk2 Når det gjelder eksterne DAC fra siste fem år, må jeg melde pass... Endret 30. desember 2016 av plankeby Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2016 Høres ut som en ekstern DAC er det rette for deg, det gir god lydgevinst fra flere kilder. Å Google tester av DAC, fra lyd og bilde magasiner/nettsteder kan nok gi litt hjelp. Kom på denne, til under kr 2000,- som lovprises av flere anerkjente testere.. http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/henry-audio-usb-dac-128-mk2 Når det gjelder eksterne DAC fra siste fem år, må jeg melde pass... Med dacer må eg vel ha ein usb digitalkabel viss dette skal fyngere med pcen min? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Høres ut som en ekstern DAC er det rette for deg, det gir god lydgevinst fra flere kilder. Å Google tester av DAC, fra lyd og bilde magasiner/nettsteder kan nok gi litt hjelp. Kom på denne, til under kr 2000,- som lovprises av flere anerkjente testere.. http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/henry-audio-usb-dac-128-mk2 Når det gjelder eksterne DAC fra siste fem år, må jeg melde pass... Med dacer må eg vel ha ein usb digitalkabel viss dette skal fyngere med pcen min? De fleste PCer har også digitale utganger, enten Optisk av typen toslink eller 3,5mm, eller Coax. Jeg bruker dette selv fremfor USB, da det er enklere for meg når jeg bytter mellom hodetelefoner og høyttalere. Når du bruker USB så tar DACen over som lydkort. Dette vil være en meget bra en, som kan brukes mot flere komponenter: https://swsg.no/lyd-og-bilde/stereo/dac/hegel-hd12-dsd-d-a-konverter-sort Nok litt over budsjettet, men det hender at den er på tilbud av og til. Fikk forgjengeren selv for ca halv pris at det normale. Det eneste minuset jeg har å si med Hegel, er at (på min i hvertfall) så får jeg ikke byttet kilde på enheten, kun fra fjernkontrollen. Ikke det store problemet, da jeg kun bruker den på 1 kilde, men irriterende når jeg byttet fra coax til optisk, og ikke fant fjernkontrollen (takk for at Logitech Harmony finnes). Fjernkontrollen er (på min) av typen kjip kredittkort type. Hadde Acram før Hegel (https://swsg.no/lyd-og-bilde/stereo/dac), og fant de til å være litt på den lyse siden av nøytral. Men skal legge til at for å bruke opptil 5000,- på en DAC, så bør anlegget etter den være av nokså høy kvalitet, ellers vil man nok ikke merke store forskjellen i fra de til rundt 1500-2000,-. Det viktigste er nok at du finner en som har de inngangene du trenger. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Høres ut som en ekstern DAC er det rette for deg, det gir god lydgevinst fra flere kilder. Å Google tester av DAC, fra lyd og bilde magasiner/nettsteder kan nok gi litt hjelp. Kom på denne, til under kr 2000,- som lovprises av flere anerkjente testere.. http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/henry-audio-usb-dac-128-mk2 Når det gjelder eksterne DAC fra siste fem år, må jeg melde pass... Med dacer må eg vel ha ein usb digitalkabel viss dette skal fyngere med pcen min? De fleste PCer har også digitale utganger, enten Optisk av typen toslink eller 3,5mm, eller Coax. Jeg bruker dette selv fremfor USB, da det er enklere for meg når jeg bytter mellom hodetelefoner og høyttalere. Når du bruker USB så tar DACen over som lydkort. Dette vil være en meget bra en, som kan brukes mot flere komponenter: https://swsg.no/lyd-og-bilde/stereo/dac/hegel-hd12-dsd-d-a-konverter-sort Nok litt over budsjettet, men det hender at den er på tilbud av og til. Fikk forgjengeren selv for ca halv pris at det normale. Det eneste minuset jeg har å si med Hegel, er at (på min i hvertfall) så får jeg ikke byttet kilde på enheten, kun fra fjernkontrollen. Ikke det store problemet, da jeg kun bruker den på 1 kilde, men irriterende når jeg byttet fra coax til optisk, og ikke fant fjernkontrollen (takk for at Logitech Harmony finnes). Fjernkontrollen er (på min) av typen kjip kredittkort type. Hadde Acram før Hegel (https://swsg.no/lyd-og-bilde/stereo/dac), og fant de til å være litt på den lyse siden av nøytral. Men skal legge til at for å bruke opptil 5000,- på en DAC, så bør anlegget etter den være av nokså høy kvalitet, ellers vil man nok ikke merke store forskjellen i fra de til rundt 1500-2000,-. Det viktigste er nok at du finner en som har de inngangene du trenger. er jo ganske høy kvalitet i anlegget, 2 nad 218 thx. skal bytte de ut når jeg finner noe som frister. jeg bruker 1 av de 218 til hver høytaler, høytalerene mine er eit par med Klipsch RF-83 og tenkt og kjøpe en sub og ganske snart, tror dette blir av Klipsch også. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Hvilken forforsterker har du? (før effektforstererene?) Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Hvilken forforsterker har du? (før effektforstererene?) Har ein nad 165 bee Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Siden du har NAD hele veien, så har NAD en DAC som skal funke bra: https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/nad-d1050-da-konverter/ Har også innebygd hodetelefonforsterker med volumkontroll. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Siden du har NAD hele veien, så har NAD en DAC som skal funke bra: https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/nad-d1050-da-konverter/ Har også innebygd hodetelefonforsterker med volumkontroll. skal jo liksom bytte ut alt nad til sikker rotel eller lignende Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Da ville jeg heller levd med PS3 lyden så lenge, og heller spart pengene frem til en Rotel med digital innganger. Har selv Marantz forforsterker med Rotel-effektforsterkere, og er meget fornøyd med den kombinasjonen Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Da ville jeg heller levd med PS3 lyden så lenge, og heller spart pengene frem til en Rotel med digital innganger. Har selv Marantz forforsterker med Rotel-effektforsterkere, og er meget fornøyd med den kombinasjonen Har du isåfall noe tips til god forforsterker og effekt forsterker som kan drive klipsch'ene mine godt da? Vet ikke helt anbefalt watt til disse enda, fikk de bare for et par dager siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå