Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppgradering av Husqvarna 268 EPT snøfreser.

Anbefalte innlegg

Først av alt, dette er egentlig ikke en tråd der jeg stiller så mye spørsmål men heller en info tråd til de som eventuelt har gått i samme fella som meg og ønsker og gjøre noe med det.

Høsten 2013 kjøpte jeg med ny snøfreser og valget falt på en Husqvarna ST 268 EPT.
maxresdefault.jpg
http://vardebakken.no/hageutstyr/sn_fresere/husqvarna/st_268ept/
Dette er da samme freseren som husqvarna 1827exlt som selges i Canada og USA men med en litt mere miljøvennlig motor.
En av tingene jeg falt for var blandt annet "Ekstra kraftig innmaterskrue" ettersom jeg vet at dette er et problem om man møter på hard eller kram snø og hele sulamitten kan bøye seg.

Ekstra kraftig innmaterskrue
Den kraftige innmaterskruen gir et førsteklasses resultat i både hard og våt snø.

Sammen med belter, triggere på styringa, belter og styring av utkasteren med spaker fra kjørekonsollen trodde jeg dette var freseren for meg.
Prisen var også hyggelig sammenlignet med tilsvarende Honda som også sliter med bøyde innmaterskruer og tynnslitt impellerhus om man freser mye grus.

Skuffelsen blei stor etter første gangs bruk da de kraftige innmaterskruene bøyde seg ved for hard påkjenning i mot kram snø.
Det viser seg fort at den sliter hardt med kram snø og graver det i en haug foran seg for så å klatre på haugen mere en den får den inn til impelleren og snøen må tas lagvis.
Bøyer til innmaterskruene med spett og bruker freseren litt mere forsiktig resten av vinteren men de bøyer seg fremdeles.
Sommeren etter lager jeg støttebraketter som jeg skrur inn på baksiden av de stedene innmaterskruene bøyer seg og det problemet er løst.

Ettersom innkjørsla mi er pukkbelagt så får fresen i seg en del grus og oppdager etter 2 vintre at det er en del bulker i impellerhuset, og denne sommeren får jeg laget en 4mm rustfri foring som sveises inn i impellerhuset så er også dette løst.
Det ironiske her er at det produsernten har spart i å bruke tynnere plater i fresehuset må de ta igjen i ei stor metallskinne i front for å få den tung nok så stålmessig har de ikke spart noen ting.
Nå har husqvarna kommet med et par nye modeller, 200 og 300 serien og vekk er stansede innmaterskruer og et mere åpent design er gjeninntrodusert, et som har fungert i mange år før og nok vil fungere fint nå også.
p-841-husqvarna_st227_snow_blower.jpg
husqvarna_schneefraese_st-327-t_01.jpg
http://movingsnow.com/2014/new-200-series-husqvarna-snow-blowers-a-detailed-update/

– 12 inch ribbon auger instead of stamped closed flights. This gives an improved mix of snow and air. This makes the snow easier to handle for the snow blower and helps the snow blower move snow faster. The whole system is more efficient clears the snow better.The closed flights on the older snow blowers severely limited the capacity of the machines. If you watch some of my videos of the older machines you can see the snow piling up in front of the snow blowers. These new augers allow more snow and air into the blower housing which allows the new models to move more snow.

Etter litt studering av deletegninger finner jeg at min maskin og de nye 200 maskinene deler impeller, girboks, stikkasler og oppheng mot fresehus forran så skaffer meg numrene på de nye 27" innmaterskuene og tar sjangsen på at de passer og bestille delene fra Jacks Small Engines i USA..
Delenumrene for 27" innmaterskuer er som førlge:
Høyre 532436256
Venstre 532436255

Deler for 30" for de som har 276 fres er som følger.
Høyre 532421125
Venstre 532421124
Disse kan jeg ikke bekrefte at passer ettersom jeg ikke har gjort ombygginga på en 30" maskin men etetrsom husqvarna gjenbruker mye av delene i sitt design så er nok sansynligheten stor for at de også passer.

Delene blei sendt fra USA 13. desember og ankom på posten 19. desember.
Nå har jeg fått byttet innmaterskruer og som jeg trodde passet de rett inn.
Etter å ha skrudd litt på denne så er jeg imponert over løsningene Husqvarna har valgt for å holde maskina sammen, noe som gjør den ekstremt lett å skru på.
Her er ingen rullepinner som holder ting på plass.
Gishuset har sågar et thrustlager i kakkant inni som spenner opp hele innretningen forran der når den får belastning.

Har ikke fått testa ut den oppgraderte fresen enda og værmessig ser det ut som jeg må vente til neste år med det.
Men hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde valget falt på noe ganske annet.
Nemlig https://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/snofresere/track-drive/ys1070t.aspx
Måtte ha lagt i 25000 til men der har japanerne tengt på alt.
Den har sågar sliteforinger i impellerhuset.

Det var vel alt fra meg for nå.

post-49175-0-36036600-1482865633_thumb.jpg

post-49175-0-32739200-1482865647_thumb.jpg

post-49175-0-04867900-1482865671_thumb.jpg

post-49175-0-44809700-1482865688_thumb.jpg

post-49175-0-89134100-1482865701_thumb.jpg

post-49175-0-96874400-1482865713_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...