Nimrad Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 I forbindelse med mulig skifte av varmepumpe har jeg sett at jeg mest sannsynlig må over til 16A sikring der jeg nå har 10A. Denne sikringen(og mest sannsynlig også kabling) ble lagt opp ene og alene for varmepumpa for 9 år siden. Er det sannsynlig at det også må trekkes nye kabler eller er kabling for 16A og 10A like tykke? Klarte ikke helt å finne noe konsist svar på Google på dette. Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Hvis kabelen er lagt opp for 10A så er det nok en 1,5mm2 som er lagt opp. For 16A eller 15A som det er nå så må man ha 2,5mm2. Har ikke drevet med installsjon på noen år men vet det er kommet noen nye føringer for verdimensjonering for 2,5mm2 men det kan elektrikeren som skal utføre jobben. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) I nyere anlegg mener jeg du kan oppgradere 1.5mm2 10A til 13A - noe som holder for de fleste varmepumper. - Men du kan ikke gjøre det selv, sjekk med elektrikeren din. Endret 27. desember 2016 av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Sikringens hovedoppgave er å sikre kabelen for overbelastning som fører til varmgang og brann. Før i tiden kunne man referere til tabeller og tyne mest mulig ut av kabelen basert på hvor mye strøm (ampere) den tåler gitt ytre omstendigheter som forlegningsmåte (utenpå veggen, i veggen, omringet av andre kabler, omgivelsestemperatur osv) og type (antall ledere, type isolasjon, osv). I 2002 (tror jeg) kom det retningslinjer som overstyrer tabellene slik at man har en fast sikringsstørrelse å forholde seg til for "små" tverrsnitt (1.5 - 4 mm2). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå