Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har valgt to bøker til mitt særemne i norsk muntlig 10. trinn. TRENGER TIPS TIL Å FINNE EN BRA PROBLEMSTILLING.

Jeg har valgt:

"Ikke si at du er redd" av Guiseppe Catozzela

"I havet er det krokodiller" av Fabio Geda

I begge bøkene er hovedpersonen en 10-åring som lever med krig i landet. Begge drømmer om et bedre liv, og legger an på flukt. Hva kan min problemstilling være?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Heidu!

Om problemstillingen skal formuleres som et spørsmål eller som en oppgavetekst, har jeg to forslag:

Spørsmål:
Hvilke likhetstrekk finner vi i hovedpersonene i bøkene Ikke si at du er redd (Catozzela, årstall) og I havet er det krokodiller (Geda, årstall)?

Oppgavetekst:
Drøft likhetstrekk mellom hovedpersoner og tema i bøkene Ikke si at du er redd (Catozzela, årstall) og I havet er det krokodiller (Geda, årstall).

Du kan også avgrense på annet vis; det går an å sammenligne f. eks symbolikk eller metaforbruk i bøkene. Jeg har ikke lest bøkene, men det kan godt være at de skildrer like elementer på forskjellig vis, og at det kan være et interessant objekt for analyse. Uansett hva du gjør, er det sikkert lurt å fortelle litt om bøkene, gi et resymé i begynnelsen av foredraget ditt. 

Bra gjort å ta for seg to bøker! Det lover godt. Lykke til med lesing og presentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...