AnonymDiskusjon Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Er mindreårig og vet ikke om jeg skal velge Aksje og Fonds konto eller investeringskonto zero? Har tenkt til å kjøpe NAS.OL for noen få tusen. Skal holde dem til April. Så skal jeg småhandle litt en/to ganger i måneden etter det. Anonymous poster hash: 314b8...a02 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Aksje og Fondskonto er en vanlig VPS verdipapirkonto. Alle transaksjoner blir meldt til skattemyndighetene og du må skatte av gevinst hver gang du realiserer den (selger aksjer med overskudd). Det samme gjelder om du selger aksjer med tap, da kan du trekke dette fra skatten. En investeringskonto Zero er en kamuflert livsforsikring som gjør du kan kjøpe og selge aksjer innad på kontoen uten at det utløser skatteplikt. Dette er en fordel om du ønsker å selge deg ut av én aksje for å kjøpe deg inn i en annen aksje. Først når du tar pengene ut av Zero-kontoen vil det bli rapportert til skattemyndighetene hva du faktisk må skatte, men all omplassering av midler gjøres "gratis". Håper dette oppklarer litt. Jeg har selv alle aksjene mine på Zero-konto, mens langsiktig indeksfond ligger på VPS-kontoen. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det kommer en statlig løsning for Aksje/fondskonto i 2017, som gjør at du kan selge og kjøpe uten å skatte. Dermed vil du også få skjermingsfradrag, som du ikke får på Zero konto. Vil tro at de aller fleste vil kvitte seg med Zero da. Du har imidlertid kort horisont, til April, så hvis du uansett skal ha pengene for å bruke dem da, vil Zero være best pga lavere skatt i 2017 (men ikke i 2018). Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Er ikke helt sikker på hvordan jeg oppretter konto. Et sted så skal man fylle inn på nettsida og man kan fylle inn på papir og sende til Nordnet. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Er ikke helt sikker på hvordan jeg oppretter konto. Et sted så skal man fylle inn på nettsida og man kan fylle inn på papir og sende til Nordnet. Hva skal jeg gjøre? Snakk med mamma eller pappa edit: https://www.nordnet.no/kundeservice/start/bli-kunde-og-apne-konto/hvordan-apner-jeg-konto-for-mindrearig.html For å åpne noen av kontotypene må du fylle ut følgende: Aksje- og Fondskonto - Kontoavtale for mindreårige eller, Sparekonto - Sparekontoavtale for mindreårige eller, Investeringskonto Zero - Søknad om nytegning Kopi av fødeslsattest fra folkeregisteret Foreldrefullmakt Bekreftet kopi av legitimasjon på alle foresatte/verger Endret 27. desember 2016 av Twinflower Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) <p> Er ikke helt sikker på hvordan jeg oppretter konto. Et sted så skal man fylle inn på nettsida og man kan fylle inn på papir og sende til Nordnet. Hva skal jeg gjøre? Snakk med mamma eller pappa edit: https://www.nordnet.no/kundeservice/start/bli-kunde-og-apne-konto/hvordan-apner-jeg-konto-for-mindrearig.html For å åpne noen av kontotypene må du fylle ut følgende: Aksje- og Fondskonto - Kontoavtale for mindreårige eller, Sparekonto - Sparekontoavtale for mindreårige eller, Investeringskonto Zero - Søknad om nytegning Kopi av fødeslsattest fra folkeregisteret Foreldrefullmakt Bekreftet kopi av legitimasjon på alle foresatte/verger https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/blikund.html?site=NO%E3%80%88=no&depa_typ=depa&agandeskap=underageHva er det her da? Endret 27. desember 2016 av TheTruth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå