Gå til innhold

Urd gjorde titusener strømløse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bor utsatt til på Vestlandet og følte ikke stormen var så ekstrem, det var vel knapt orkan styrke. Litt risting i huset var det nok, men ikke i nærheten av hva det var f.eks. med Nyttårsorkanen. Allikevel så burde felling av trær rundt sensitiv infrastruktur helst skje FØR man får vær som kan gjøre at de velter over ledninger og master. Man kan ikke sikre seg mot alt, men mer kan helt klart gjøres. For et par år siden ble en offentlig veg stengt der jeg bor fordi Statens Vegvesen og Telenor ikke ble enig om hvem som hadde ansvaret for å fjerne trær som hadde falt over strøm og telefonledninger. Resultatet ble at folk i over en uke måtte kjøre lange omveier for å komme seg på jobb. Telenor hadde leid inn private vakter som skulle passe på at ingen fikk kjøre forbi stedet. Ansvarsfraskrivelse er ikke bra når man trenger handling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det står at 40 basestasjoner gikk ned, men betyr det automatisk at nødnettet gikk ned?

Er det ingen basestasjoner i nærheten som overlappet hverandre?

Nyheten er blåst opp ganske mye. Ja, de overlapper hverandre men var steder uten dekning. For brukerene er konsekvensene minimale.

De merker det jo så klart i form at at nettet ikke fungerer enkelte steder, men det er ikke værre enn at de må vente til de har dekning igjen, men i praksis er det relativt problemfritt. Media fremstiller det som ett kjempeproblem, men det stemmer ikke med realiteten.

Det er tydelig at vi trenger ett nød-nød nett.

Mobiltelefon funker som reserve, sjansen for at begge deler er nede samtidig, samme sted er minimal.

Lenke til kommentar

Ser det står at 40 basestasjoner gikk ned, men betyr det automatisk at nødnettet gikk ned?

Er det ingen basestasjoner i nærheten som overlappet hverandre?

Nyheten er blåst opp ganske mye. Ja, de overlapper hverandre men var steder uten dekning. For brukerene er konsekvensene minimale.

De merker det jo så klart i form at at nettet ikke fungerer enkelte steder, men det er ikke værre enn at de må vente til de har dekning igjen, men i praksis er det relativt problemfritt. Media fremstiller det som ett kjempeproblem, men det stemmer ikke med realiteten.

Det er tydelig at vi trenger ett nød-nød nett.

Mobiltelefon funker som reserve, sjansen for at begge deler er nede samtidig, samme sted er minimal.

Det er krav om reservestrøm for nødnettbasestasjoner, minimum 8 timer (48timer for utvalgte), så at det skal være dekning på mobilnettet men ikke nødnettet er i teorien umulig. Mobilnettet har ikke krav om reservestrøm, men det kommer krav om 6 timer backup fra 2018 (48 timer på utvalgte):

http://www.tu.no/artikler/snart-ma-alle-basestasjoner-kunne-holde-seks-timer-pa-batteri/232878

btw: dekningen på nødnettet er dårligere enn mobilnettet, så mobilnettet er vel i praksis nødnettet til nødnettet, ikke omvendt:-)

Lenke til kommentar

De trenger mer enn bare strøm for å fungere, en storm kan f.eks knekke eller skade antenner eller ødelegge kommunikasjonslinjer. Mobilnettet har ikke noe krav til batteri nei, men de har mer overlappende basestasjoner slik at selv om noen basestasjoner for mobiltelefoni er nede så skaper ikke det noen merkbar konsekvens for brukere da de kobler til andre. i praksis kan man fint ha dekning på mobiltelefon men ikke på nødnett.

I teorien også veldig mulig :)

Men der man ikke har overlappende dekning på mobilnett vil nødnett være tilgjengelig lengre enn mobilnettet under strømbrudd. Googlet meg frem til at det er ca 2100 nødnett-basestasjoner, telenor har så vidt jeg kan se over 7500 basestasjoner.

Jeg sa da at de hadde mobilen i reserve(om nødnett ikke fungerer). Så du skriver jo det samme som meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...