OleOren Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Heisann. Har hatt PCen i 1 år og 11 måneder. Den er kjøpt fra komplett (selvbygd) med nye komponenter. Den har kjørt feilfritt i over 1 år nå, frem til nå. Den har begynt å fryse litt her og der, av bare den minste ting. Det eneste jeg har gjort om på PCen siden den var feilfri, var å koble til en secondary monitor. Som fungerer clean som bare det, hele PCen er veldig rask generelt, men plutselig så vil den fryse av den minste ting. Det kan skje at PCen kjører feilfritt i noen dager, men andre dager kan den være veldig teit å fryse opptil 5-6 ganger i løpet av èn dag. Har byttet ut grafikkort etter problemene og har fortsatt det samme problemet. En ting som kan merkes er at PCen fryser gradvis: - Åpner jeg Google Chrome fane og skal kjapt inn på for eksempel Facebook, og jeg nettleseren bare loader, så vet jeg allerede at nå kommer PCen til å fryse. (Er jeg heldig så klarer jeg avslutte Google Chrome før dette skjer) Det virker som den jobber seg ihjel til den fryser. Men dette er jo bare småting den fryser av? Det første steget er at det eventuelle programmet jeg bruker fryser (f.eks Google Chrome/League of Legends client Denne kan jeg minimize/maximize i de første 10 sekundene, helt til hele programmet slutter å svare i det hele tatt.. Etter å åpne Start-menyen et par ganger, vil denne også fryse. Tilslutt fungerer ikke skjermen i det hele tatt. Jeg klarer deretter å flytte musa over til secondary monitor. Der jeg kan dra og flytte på mappene mine, deretter fryser denne skjermen også. Og ETTER det, så fryser også lyden. Det tar litt tid før lyden og miccen min slutter å fungere. Og tilslutt så står alt bom-fast. Og det er ingenting som fungerer. Ingen knapper, ingenting. Jeg har oppdaterte drivere. CCleaner kjørt, Diskdefragmentering kjørt. Microsoft Security virus-check og Malwarebytes-check. Noen tips til hva jeg kan prøve på? (specs nedenfor) Temperaturen i PCen er mellom 30-40 grader hele tiden. Jeg bruker SSD. Intel® Core i7-4790k CPU @ 4.00GHz 4.00 GHz RAM 16GB DDR3 Kingston 1600MHz 64-bit Windows 10 Pro PSU 750W Corsair ASUS Z97-P, Socket-1150 CoolerMaster 120M Kjølevifte Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Du sier ikke noe om drives og type. Man kan få slik oppførsel med SSD og Harddisk. Mitt beste tips er å disconnetce alle drives inkl os drive og boote systemet med en live linux distro og teste . Da kan man konkludere bedre for videre feilsøking. Windows hendelsesliste og spesielt reability monitor bør du også studere etter årsaker. Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Takker for svar. Skal testes. Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Du sier ikke noe om drives og type. Man kan få slik oppførsel med SSD og Harddisk. Mitt beste tips er å disconnetce alle drives inkl os drive og boote systemet med en live linux distro og teste . Da kan man konkludere bedre for videre feilsøking. Windows hendelsesliste og spesielt reability monitor bør du også studere etter årsaker. Altså, kan dette være hardware problemer? Det er absolutt ingenting jeg har gjort med delene mine, de har stått der fredelig inne i PCen min i snart 2 år. Kan RAM-brikker slutte å fungere? Kan motherboardet plutselig bli defekt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Det kan være både hardware og software og vanskelig å isolere kilde. Derfor forslaget med i å boote linux live operativsystem fra en plate eller usb stick med alle drives frakoplet. Er det fremdeles ustabilt da har du eliminert windows og programvare og de interne ssd/harddrives. Da kan du feilsøke minne , cpu,hovedkort,varme,spenningsfall,sviktende psu, lydkort,trådløst,kablet nettverk,grafikk kort, etc. Er det stabilt vet du at A) Operativsystem/drivere/programvare eller B) Disk/Drives er kilden. Og kan konsentrere deg videre om kun de. Har du noen feil i eventlog eller reability monitor som sammenfaller med hendelsene eller ikke ? Endret 27. desember 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Det kan være både hardware og software og vanskelig å isolere kilde. Derfor forslaget med i å boote linux live operativsystem fra en plate eller usb stick med alle drives frakoplet. Er det fremdeles ustabilt da har du eliminert windows og programvare og de interne ssd/harddrives. Da kan du feilsøke minne , cpu,hovedkort,varme,spenningsfall,sviktende psu, lydkort,trådløst,kablet nettverk,grafikk kort, etc. Er det stabilt vet du at A) Operativsystem/drivere/programvare eller B) Disk/Drives er kilden. Og kan konsentrere deg videre om kun de. Har du noen feil i eventlog eller reability monitor som sammenfaller med hendelsene eller ikke ? Takk, skal teste med Ubuntu OS for det har jeg inne på en disk fra før av. Da åpner det seg nok mye om hva dette kan innebære. Reability Monitor tar ikke opp noe føler jeg. Jeg tok nettopp et virus scan og gikk ned i butikken, da jeg kom tilbake (30min senere) var PCen fryst, og virus scannen (Windows Defender) hadde søkt i knapt 2 minutter. Det gikk an å kansellere virus scannen, legge ned vinduet, men så frøs hele PCen. Måtte deretter slå av og på PCen. " The previous system shutdown at 9:58:38 PM on 12/27/2016 was unexpected. " Er det eneste som dukker opp i loggen. Det kan være både hardware og software og vanskelig å isolere kilde. Derfor forslaget med i å boote linux live operativsystem fra en plate eller usb stick med alle drives frakoplet. Er det fremdeles ustabilt da har du eliminert windows og programvare og de interne ssd/harddrives. Da kan du feilsøke minne , cpu,hovedkort,varme,spenningsfall,sviktende psu, lydkort,trådløst,kablet nettverk,grafikk kort, etc. Er det stabilt vet du at A) Operativsystem/drivere/programvare eller B) Disk/Drives er kilden. Og kan konsentrere deg videre om kun de. Har du noen feil i eventlog eller reability monitor som sammenfaller med hendelsene eller ikke ? Takk, skal teste med Ubuntu OS for det har jeg inne på en disk fra før av. Da åpner det seg nok mye om hva dette kan innebære. Reability Monitor tar ikke opp noe føler jeg. Jeg tok nettopp et virus scan og gikk ned i butikken, da jeg kom tilbake (30min senere) var PCen fryst, og virus scannen (Windows Defender) hadde søkt i knapt 2 minutter. Det gikk an å kansellere virus scannen, legge ned vinduet, men så frøs hele PCen. Måtte deretter slå av og på PCen. " The previous system shutdown at 9:58:38 PM on 12/27/2016 was unexpected. " Er det eneste som dukker opp i loggen. Den siste hendelsen viser da jeg kom tilbake og skrudde av PCen unexpected. Endret 27. desember 2016 av OleOren Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det eventet er ikke nyttig . Det forteller bare etter at det er bootet at en ukontrollert power down har skjedd (din bruk av svenskeknappen sikkert) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Se her for det load driver feilen. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?70778-AMDA00-Fix-for-x99-boards-Unknown-Device-ACPI-PNP0A0A&highlight=amda Det er uansett ikke relevant til at maskinen blir uresponsiv Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Se her for det load driver feilen. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?70778-AMDA00-Fix-for-x99-boards-Unknown-Device-ACPI-PNP0A0A&highlight=amda Det er uansett ikke relevant til at maskinen blir uresponsiv Takker. Veldig hjelpsom du! Lenke til kommentar
OleOren Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Se her for det load driver feilen. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?70778-AMDA00-Fix-for-x99-boards-Unknown-Device-ACPI-PNP0A0A&highlight=amda Det er uansett ikke relevant til at maskinen blir uresponsiv Da har jeg testet ut Ubuntu, og det ser ikke ut som det er noen problemer med hardwares. Derimot kan dette være SSD (#C disken) eller #D disken min, eller rett og slett drivers? Kan dette være Intel drivere, Windows 10 generelt som er ustabilt? Aner ikke hvordan jeg laster ned gamlere drivere, men jeg kan prøve google meg frem Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Stresstestet du systemet med det bootet til ubuntu. Eks memtest86 , for kontroll av alle minneadressene. Cpu med prime95. Burde det for å friskemelde hw (foruten drives du har windows os på ) Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Kan være lurt å følge feilsøking videre som syar sier.Et par ting du også kan sjekke(selv om det vil være litt å søke i blinde): -Dersom det ikke er noen eco-greie på den, så sjekk at vifta til PSU'en din går som den skal. Ofte snurrer vel kanskje vifta litt på power-on også hvis det er eco-funksjonalitet(dvs at den bare kjører vifta på tung last). Om det er eco, og PSU'en har en knapp for å kjøre vifta manuellt kan du også prøve det. - Hvordan er det inni PC'en? Er det veldig mye støv, tenker da spesiellt på HK og grafikkort? - Snurrer alle viftene på kabinettet ditt? - Du nevner at temperaturen er 30-40 grader. Antar det er snakk om CPU-temperaturen? Har du evt mulighet til å måle temperaturen på grafikk-kortet ditt? (NVIDIA og AMD har sikkert programmer for dette) Endret 28. desember 2016 av Drogin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå