Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Planlegging av begravelsen gjøres sammen med begravelsesbyrå, de vil da stoppe for ville påfunn som ikke er gjennomførbare. Men dette er eneste måten å holde pårørende utenfor prosessen. Pårørende har ikke krav på å følge avdødes ønsker i det hele tatt, og uansvarlige avgjørelser er klart deres ansvar selv om avdøde ønsket det. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det er da ikke ulovlig å nekte å gjennomføre avdøde sine ulovlige ønsker 2 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 ingen prek om at når jeg er død så er jeg død og ikke bestemmer over kroppen min. Takk. Det er samfunnet pluss de etterlatte som bestemmer det vi i vid forstand kan kalle begravelsesseremonien, ikke den avdøde. Hvis du tror noe annet, er det beklagelig, men sant blir det ikke selv om du nekter å lese det.. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det er samfunnet pluss de etterlatte som bestemmer det vi i vid forstand kan kalle begravelsesseremonien, ikke den avdøde. Hvis du tror noe annet, er det beklagelig, men sant blir det ikke selv om du nekter å lese det.. Du har mulighet til å forhåndsbestille(og betale, som anbefales da man omgår litt arv) din egen begravelse hos de fleste begravelsesbyråer, da vil du kunne bestemme alt. Pårørende har da ikke mulighet til å overprøve det du har bestemt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Velg et lett fordervelig kistemateriale og gjør det lett for etterkommerne ved å bygge den på forhånd minn dem om ønsket og hvor den står. Et lett fordervelig kistemateriale kan for eksempel være perforert pappmache. Straks den er i jorda trekker den til seg fukt og begynner å råtne. Eventuelt be om at det legges ved utvalgte effektive muggsopper og mikrober i kista for å akselerere det hele. Rent teknisk går det an å legge inn en varmekabel som holder 30 grader for å unngå at det går sakte for eksempel vinterstid, men det er spørs om du/etterkommerne får lov. Papp kan brukes hvis man kremeres men det ønsket ikke trådstarter, hvis man bare begraves må kista være av en viss styrke. Varmekabler vil ikke brytes ned naturlig over 20 år og kan dermed ikke senkes ned med kisten, og de kan heller ikke graves opp senere da det er ganske strenge lover rundt exhumation(grave opp graver) Trenger ikke grave den opp, det er bare å tilrettelegge for at den kan trekkes opp. Enten kabel i tregere nedbrytbart rør eller varmestav(er) som kan trekkes rett opp, vannsløyfe i nedbrytbart rør eller lignende. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Kan man bygge sin egen kiste? Bare ikke bruk impregnerte materialer så går det vel an. Høres dog ikke ut som et særlig trivelig prosjekt, og "hva skal naboene tro"? Hvor oppbevarer man forresten kista i mellomtiden? På soverommet? Har du den utendørs kan den slå seg, og da kan lokket bli leit å få på plass Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Kremasjon er nok den enkleste løsningen og om ønskelig kan man gravlegges anonymt Ønsker en å dø ute i naturen og bli spist opp så må en nok gjøre alt selv 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Godt poeng! Mange Redbull-sponsede Gopro-brukere har prøvd og noen klart det, de fleste av de egentlig uten å ville det. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Kan man bygge sin egen kiste? Høres dog ikke ut som et særlig trivelig prosjekt, og "hva skal naboene tro"? Hmm.. Jeg tror jeg hadde hadde trivdes godt med et sånt prosjekt. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Om det er økonomien som er problemet så kan man jo alltids arrangere en litt enkel seremoni Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Må søkes om, om en vil slippes fri i naturen Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Om det er økonomien som er problemet så kan man jo alltids arrangere en litt enkel seremoni Ting er ikke så lett som det ser ut på film, dette er livslærdom. Å få til dette er langt mer komplisert enn en normal begravelse. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg tipper de er litt mer laxed i USA enn i firkantede Norge Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg tipper de er litt mer laxed i USA enn i firkantede Norge Det er mye man kan kalle firkantet, men at det er strenge lover å regler for hvor man dumper lik er helt i orden. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Jeg syns man bør få bestemme over egen kropp og lik, men det er vel å be om for meget. Endret 28. desember 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Det du kan bestemme over og som ikke går ut over andre bør du få lov til å bestemme over. Noe som det ikke er mulig at du kan bestemme over er det ganske så irrelevant at du synes at man bør få bestemme over. Er du død så er du død, hva som da skjer med den rottene kjøtt klumpen som er igjen etter deg er et samfunns problem som du ikke lenger er en del av. 1 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg syns man bør få bestemme over egen kropp og lik, men det er vel å be om for meget. Du skal selvfølgelig ikke få bestemme at ditt lik skal ligge å råtne i vår felles natur. En familie på tur i skogen skal slippe å støte på halvspiste lik. Når man er ute å svømmer, skal man slippe å møte på lik. Osv Dettte pga. det rent estetiske og psykiske belastningene det er å finne lik i dårlig tilstand, den enorme smittekilden dette er, lukt, osv. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Så de etterlatte som ønsker å gjennomføre den begravelsen avdøde ønsket skal altså da ikke få lov å gjennomføre det etter planen da, eller er de ikke en del av samfunnet heller? For min egen del bryr jeg meg svært lite hva som gjøres med min døde kropp, den må gjerne begraves både lovlig og skikkelig for min del. Men om en som er glad i natur ønsker at kroppen skal dumpes på havet med et par kjettinger ig lodd rundt bena så syns jeg den personen skal få lov til det uten at staten skal blande seg unødvendig inn. Man skal selvfølgelig ikke dumpe lik i gatene men det skal være gode og fleksible muligheter for å gjøre som man vil med egen kropp som et siste ønske. Om man ønsker å detaljstyre døde menneskers og deres families siste farvell så er man enten maktsyk byråkrat eller psykopat. Eller kanskje begge deler. @ketil: nei jeg kan si meg enig at det høres ut som en litt merkelig metode å gjøre det på. Men å gjøre det på en metode som ikke plager andre bør naturligvis være lov. F.eks. å spre aske eller senke lik på havet. Endret 28. desember 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Moderatormelding Og der tenker jeg vi setter strek for tråden. Trådstarters spørsmål er besvart. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg