BuffyAnneSummers Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Har tenkt over dette i flere år og har bestemt meg for at jeg ikke har lyst til å kremeres eller gravlegges i en kiste. Jeg har lyst til å gå tilbake til naturen så fort som mulig. Det aller beste hadde vært en sky burial, hvor de går til en fjelltop, kler av liket, kutter det opp og lar fuglene ta for seg til kun benene mine er igjen, og vil da at de knuses og spres utover på samme plass. Jeg kan ta til takke med å bli pakket i en tøysekk eller lignende før jeg gravlegges, så jeg kan bli tatt tilbake til naturen av småkryp.Hvordan funker slikt i norge? Ser at det er muligheter for å gravlegges uten kiste men at det har med religion og livssyn å gjøre. Jeg er ateist, men jeg liker ikke tanken på å ligge i en kiste og råtne sakte, eller å bli brent opp. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Du har ingen ting du skulle ha sagt. Når du er død, er din makt borte, og de som lever etterpå, gjør akkurat som de vil. Du kan gjerne uttrykke ønsker om dette og hint, men de bestemmer, ikke du. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Vil gjerne ha info om hvordan det kan gjøres, ingen prek om at når jeg er død så er jeg død og ikke bestemmer over kroppen min. Takk. 2 Lenke til kommentar
Sportsidiot Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Du har ingen ting du skulle ha sagt. Når du er død, er din makt borte, og de som lever etterpå, gjør akkurat som de vil. Du kan gjerne uttrykke ønsker om dette og hint, men de bestemmer, ikke du. Vel de etterlatte har ikke så veldig mye de skulle sagt de heller, da det er svært strenge regler. Det eneste de kan bestemme er om du skal kremeres eller ikke. Og alle skal begraves på et dertill egnet sted enten i kiste eller urne. Det finnes vel noen få unntak med mulighet for å strø asken, men ganske rigide regler der og. Ikke så veldig mye de etterlatte kan bestemme egentlig. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Etter gravferdsforskriften § 28 er det som hovedregel krav til kiste ved begravelse og kremasjon. Det kan søkes om tillatelse til unntak når særlige grunner tilsier det. Slikt unntak synes å være relativt kurant, jf. https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ka.no/_service/300851/download/id/296171/name/Veileder%2Bfor%2Bgravferdsforvaltningene%2B-%2Bgravlegging%2Buten%2Bkiste.pdf&ved=0ahUKEwjEv-m9kJTRAhWBDCwKHd2CATwQFggaMAA&usg=AFQjCNFqBzf3s8q98hQvYyvIDjl-yytsMg&sig2=0-BbdWKGlD8m_gADcu7tgw 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Å få unntak fra å ha kiste uten at det er koblet til organisert religion eller livssyn tror jeg er vanskelig, det er det kirkelige fellesrådet som skal vurdere og avgjørelsen kan ikke påklages. Er det så ille med kiste egentlig? Kista vil kollapse etter ganske kort tid, og hvis småkryp gikk så dypt som kisten må ligge hadde de da hatt tilgang på deg. Ved å velge en gravplass som er i ett varmere område vil du få hele prosessen til å gå fortere, tung jord vil også gjøre at kisten også kollapser raskere. Det siste som blir igjen av deg vil uansett være bein som tar langt mer tid å bryte ned en kiste. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Kan man bygge sin egen kiste? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Har helst lyst til å bare returnere til jorden. Hva hvis man kjøper en organisk 'kiste' selv?Noe a la det her: http://www.earthporm.com/bye-bye-coffins-these-organic-burial-pods-turn-your-loved-ones-into-trees/eller denne her:http://www.sciencealert.com/this-mushroom-suit-digests-your-body-after-you-die Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Alle kister i norge er "organiske", dvs laget av tre. Og ja du kan lage din egen kiste så lenge den oppfyller kravene til størrelse, styrke og materiale. Du kan ta med deg hva enn du vil i graven så lenge det blir brutt ned på under 20 år, så bare ta med sopp ned i graven hvis du ønsker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Velg et lett fordervelig kistemateriale og gjør det lett for etterkommerne ved å bygge den på forhånd minn dem om ønsket og hvor den står. Et lett fordervelig kistemateriale kan for eksempel være perforert pappmache. Straks den er i jorda trekker den til seg fukt og begynner å råtne. Eventuelt be om at det legges ved utvalgte effektive muggsopper og mikrober i kista for å akselerere det hele. Rent teknisk går det an å legge inn en varmekabel som holder 30 grader for å unngå at det går sakte for eksempel vinterstid, men det er spørs om du/etterkommerne får lov. Endret 27. desember 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men får man et begravelsebyrå til å ta jobben hvis du stiller med egen kiste? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Litt tragikomisk at selv når man er dau må man følge lover og regler, selv om brudd på forskriftene da er litt vanskeligere å straffe, om ikke norsk rett har en instans i etterverdenen. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Du begraver vanligvis ikke deg selv,så vidt jeg vet. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Litt tragikomisk at selv når man er dau må man følge lover og regler, selv om brudd på forskriftene da er litt vanskeligere å straffe, om ikke norsk rett har en instans i etterverdenen. Dette må være den minst gjennomtenkte kommentaren jeg har lest i nyere tid. Anonymous poster hash: 5bf65...f54 4 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men får man et begravelsebyrå til å ta jobben hvis du stiller med egen kiste? Begravelsesbyråene er veldig fleksible, så lenge kisten oppfyller kravene i loven vil ingen sier noe på det. Velg et lett fordervelig kistemateriale og gjør det lett for etterkommerne ved å bygge den på forhånd minn dem om ønsket og hvor den står. Et lett fordervelig kistemateriale kan for eksempel være perforert pappmache. Straks den er i jorda trekker den til seg fukt og begynner å råtne. Eventuelt be om at det legges ved utvalgte effektive muggsopper og mikrober i kista for å akselerere det hele. Rent teknisk går det an å legge inn en varmekabel som holder 30 grader for å unngå at det går sakte for eksempel vinterstid, men det er spørs om du/etterkommerne får lov. Papp kan brukes hvis man kremeres men det ønsket ikke trådstarter, hvis man bare begraves må kista være av en viss styrke. Varmekabler vil ikke brytes ned naturlig over 20 år og kan dermed ikke senkes ned med kisten, og de kan heller ikke graves opp senere da det er ganske strenge lover rundt exhumation(grave opp graver) 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Du begraver vanligvis ikke deg selv,så vidt jeg vet. Jo, det gjør man før man dauer (om man vet at man snart skal dø) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Jo, det gjør man før man dauer (om man vet at man snart skal dø)Må si jeg aldri har hørt om noen som har gravlagt seg selv. Planlegging er jo ikke så uvanlig, men gjennomføringen vil jeg påstå er høyst uvanlig å foreta selv. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Planlegging av egen begravelse er helt naturlig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Planlegging ja, men planleggingen er ikke straffbar. Det er det gjennomføringen som er. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men man gjennomfører jo i henhold til det man planlegger mener jeg. Om ikke de etterlatte nekter å gjøre som avdødede ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg