Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

''Jeg er 5 år. Ikke tving meg til å kysse eller klemme noen''

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal til før man kaller det overgrep da. Hvor mye fysisk kontakt kan man tvinge barn til før det går fra bare tvang til overgrep i følge deg?

Er det et overgrep å hilse ved å ta noen i hånda? Eller å prikke noen på skuldra? Som analogi kan man kalle enhver form for berøring "vold" fordi det er fysisk berøring. Vi er imidlertid utenfor trådens tema. Dette handler ikke om overgrep. Om du vil vinkle det dit hen, så er du ganske enkelt en av dem jeg snakker om når jeg sier folk overreagerer.

Er det ikke en krenkelse ovenfor barn å ikke la de få bestemme når og hvem de vil kysse og klemme?

I så fall er det også en krenkelse å ikke la barnet få bestemme når og om de vil rydde rommet sitt, eller gjøre noe som helst annet som de ikke føler for i øyeblikket.

[...] litt på samme måte som voldtekt.

Ref. "overreagere". Det er ikke i det hele tatt "litt på samme måte som voldtekt". Ikke i det hele tatt.

Ikke at jeg sammenligner klemmeing med voldtekt, men kjærlige handlinger[...]

Voldtekt er ikke en kjærlig handling, og er ikke ment som en kjærlig handling. Det er langt bedre beskrevet som en egoistisk handling.

[...] er ikke det samme når tvang er involvert. Men her er det tydeligvis delte meninger.

Man opprettholder en vennlig relasjon fordi man ikke motsetter seg en vennlig gest. Situasjonen handler om mer enn barnets opplevelse av den, og det er det aldri for tidlig å lære. Endret av Løgn
Lenke til kommentar

1. Ikke bland vold med overgrep.

Overgrep er heller ikke det samme som sexuelle overgrep.

Fysisk berøring(prikke på skuldra) har jo ikke samme behandlign som å kysse noen. Men jeg tok mest imot ballen for å se hvor det førte :)

2. Nei, for det er en handling, men man bør jo ikke med makt tvinge barnet til det heller. La oss holde oss til klemming. Har ikke barn noe bestemmelsesrett over egen kropp og hvem som kan gjøre hva mot deres kropp? "du skal rydde rommet" er noe ganske annet enn "du skal kysse han".

Man ser jo bare det selv også, om f.eks sjefen min sier jeg skal rydde lageret så gjør jeg det. Sier han jeg skal kysse en kollega gjør jeg ikke det.

3. jeg la til som kyssing mellom to gifte også. Poenget var at barn som klemmer gjør jo dette fordi dem er glad i personen og vil vise dette ved å klemme.

Det var ikke en sammenligning mellom klemming og voldtekt, men at ting som i utgangspunktet er fint ikke alltid er det når den ene parten blir tvingt.

Om du har dame kan du jo spørre om hun vil kline, sier hun nei så tvinger du henne, to kjærester kliner jo, det er forventet. Så da er det greit med tvang også? dere må jo opprettholde en vennlig relasjon, noe hun ikke gjør om hun motsetter seg.

Men det er kanskje bare greit med barn?

4. Man kan ha en god relasjon uten å kysse og klemme. Men prøv det jeg sa om du har dame, du krever jo bare at hun opprettholder en vennlig relasjon, ikke sant?

Lenke til kommentar

SlikGårNoDagan: Hvis man er en god rollemodell for sine barn så slipper man slikt. Skjønner dog poenget ditt. Man graver seg dypt ned om man gir etter.

Jepp, det er hele poenget :) Folk nå til dags tror at å gi etter er det samme som "ondskapsfull tvang" :p

Lenke til kommentar

1. Ikke bland vold med overgrep.

Ikke bland overgrep eller voldtekt med en klem...

2. Nei, for det er en handling, men man bør jo ikke med makt tvinge barnet til det heller. La oss holde oss til klemming. Har ikke barn noe bestemmelsesrett over egen kropp og hvem som kan gjøre hva mot deres kropp? "du skal rydde rommet" er noe ganske annet enn "du skal kysse han".

Man ser jo bare det selv også, om f.eks sjefen min sier jeg skal rydde lageret så gjør jeg det. Sier han jeg skal kysse en kollega gjør jeg ikke det.

Ser du derimot hvor ofte du må trekke saken ut av kontekst for å få frem poenget ditt? Det handler om vennlige handlinger blant familie, slekt og venner. Ikke noe mer.

Bestefar: "Ok, da er det på tide å komme seg hjem! Ser dere igjen til neste jul, med mindre jeg allerede er død! I så fall ses vi aldri noen gang igjen, noen sinne! :)"

*Alle tar farvel med en klem, men ikke lille Lasse på 5 år*

*Bestefar bøyer seg ned og gir Lasse en klem - ved TVANG!*

Lasse: "NEI! DET ER MIN KROPP!"

*Lasse løper opp på rommet sitt*

*Alle ser rart på pappa...*

Om du har dame kan du jo spørre om hun vil kline, sier hun nei så tvinger du henne, to kjærester kliner jo, det er forventet. Så da er det greit med tvang også? dere må jo opprettholde en vennlig relasjon, noe hun ikke gjør om hun motsetter seg.

Men det er kanskje bare greit med barn?

Nei, det er heller ikke greit å kline med barn...

Igjen, prøv å hold deg til trådens tema. Dette er ikke voldtekt, overgrep, kommandering av sjefen, eller klining med barn. Om du holder deg til trådens tema ser du kanskje hvorfor dette ikke er noen sak å ta sånn på avveie for. Det er bare tøv, konstruert fra et prinsipp. Om du ikke kan vise til konkrete problemer og årsaker til at dette er noe å bry seg om overhodet, så er det ikke noe å bry seg om. Det er bare et konstruert problem. Det er tøv.

Lenke til kommentar

Ser nå at det ikke var du som dro sammenligningen mellom å bli tvingt på skolen og å bli tvingt til å kysse andre.

Men syntes du det er greit å tvinge f.eks kjæresten din til å kysse eller klemme?

Antar jo du mener det er feil, men det er jo riktig ovenfor barn, hva er forskjellen?

Kyssing og klemming opprettholder en vennlig relasjon i følge deg, selv gjort under tvang.

Jeg sa aldri klining med barn, men med en evt kjæreste.

*Lasse sier han vil ikke og prøver å gå*

*Bestefar holder fast Lasse som prøver å komme unna og tvinger han til en klem*

En god farvell med bestefar for Lasse?

Eller for bestefar? Hva med foreldre og andre som ser Lasse åpenbart blir tvingt til noe han absolutt ikke vil?

Jeg hadde ikke sett positivt på det ihvertfall.

Om dette er siste gang Lasse ser bestefar var jo siste handlingen han husker at han ble tvingt til en klem, neppe det mest positive minnet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

For en gangs skyld så er jeg mer enn 100% enig med Løgn :)

Edit; Man kan bare spekulere om det er "neppe det mest positive minnet". Kanskje det er et positivt minne fordi man husker bestefars tvangsklem som et tegn på kjærlighet?

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Man kan bare spekulere om det er "neppe det mest positive minnet". Kanskje det er et positivt minne fordi man husker bestefars tvangsklem som et tegn på kjærlighet?

Kan ikke si jeg husker den personen som alltid tvang meg som kjærlig eller på andre måter som noe positivt ihvertfall.
Lenke til kommentar

Men syntes du det er greit å tvinge f.eks kjæresten din til å kysse eller klemme?

Igjen hopper du ut fra konteksten. Men dette er ikke en gang poenget. Poenget er at saken er en ikke-sak.

Det er galt å forgripe seg på kjæresten sin. Det er galt å forgripe seg på et barn - til og med et barn man er i familie med. Men det er ikke feil å gi et barn en klem selv om barnet egentlig ikke vil og synes det er ubehagelig, men ikke tør å si ifra. Dette er konteksten. Derfor føler visse mennesker at de må "snakke på vegne av barna" som blir presset til å gjennomføre denne forferdelige handlingen.

Konteksten er ikke en unge som skriker og sparker og slår for å unngå å bli tvunget til å gi noen en klem.

Hele saken er oppspinn, og som du selv ser så må du trekke de merkeligste sammenligninger for å få noe ut av dette. Det er i seg selv et tegn på at saken er blåst opp, og følgelig at du selv overreagerer - på vegne av et fiktivt barn. Hva er vitsen annet enn å lage drama ut av ingenting?

Jeg sa aldri klining med barn, men med en evt kjæreste.

Det har du rett i. Jeg prøvde bare å illustrere for deg hvor fjernt fra tema du var kommet. Denne saken dreier seg hverken om kjæreste eller klining. Ser du?

*Lasse sier han vil ikke og prøver å gå*

*Bestefar holder fast Lasse som prøver å komme unna og tvinger han til en klem*

Nå snakker vi!

Lasse: "NEI! NEI! SLIPP MEG!"

Bestefar: "HAHAHAHAHA!*

*Bestefar skrubber det skjeggete kinnet sitt mot Lasses så han blir sår i ansiktet*

Bestefar: "mmmm! MMMMMM! HAHAHA!"

*Lasse gråter og skriker*

Pappa: "Hehe, sånn ja. Gi bestefar en god klem nå!"

*Bestefar klemmer Lasse så hardt at han nesten ikke får puste. Lasse blir svimmel og nummen i kroppen. Skrikene reduseres til hese klynk. Den vonde følelsen i ansiktet svinner hen, sammen med både lyd og lys i rommet. Det blir stille*

*Bestefar slipper taket og Lassess lille kropp ligger livløs på gulvet*

Bestefar: "HAHAHA! SES NESTE JUL! AAAAHAHAHA!

Pappa: "Hahaha!"

Mamma: "Hahahahaha"

*Alle står og lener seg bakover mens de slår seg på magen og ler*

"HAHAHAHA!"

Lenke til kommentar

Å tvinge til seg en kos eller kyss fra en voksen person man har en nær relasjon til er jo noe totalt annet enn

å tvinge til seg en kos eller kyss fra en ung person man har nær relasjon til.

Såpass fjernt at det ikke er i nærheten av å være sammenlignbart engang :hmm:

Lenke til kommentar

Forslag til ny kampanje:

"Jeg er 5 år. Ikke tving meg til å putte ting inn i kroppen min!"

Mange barn føler seg frarøvet friheten til å bestemme over sin egen kropp, samtidig som mange foreldre, nære slektninger, barnevakter eller andre tillitspersoner utnytter sin autoritet og tillit for å overstyre barnets egne ønsker. Et barn er selv herre over egen kropp, selv om det bare er et barns kropp.

Nesten til å få tårer i øynene av, ikke sant?

Så til kampanjens poeng:

Er det galt å si at barna må spise opp brokkolien før de får mer kjøttboller? At barnet må putte ting inn i kroppen sin, mot sin vilje? Tvangsforing! Overgrep! Påtvunget oralpenetrering med grønnsaker!

Eller er problemstillingen bare vås?

Lenke til kommentar

Man skal lære barn å være høflige. Hilse, gjerne riste hender hvis det trengs. Men jeg tror ikke det er bra å lære barn at det er høflig å gå på akkord med sin egen intimsone. Noen ganger kan det være det, så man må spandere en klem man kanskje helst ville vært foruten, men det finner man ut av selv mens man vokser til.

Vi voksne kan gi strategiske høflighetsklemmer, så kan barna observere og selv finne ut om dette er noe de har lyst til å drive med. Mer positiv læring enn tvang.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Forslag til ny kampanje:

"Jeg er 5 år. Ikke tving meg til å putte ting inn i kroppen min!"

Mange barn føler seg frarøvet friheten til å bestemme over sin egen kropp, samtidig som mange foreldre, nære slektninger, barnevakter eller andre tillitspersoner utnytter sin autoritet og tillit for å overstyre barnets egne ønsker. Et barn er selv herre over egen kropp, selv om det bare er et barns kropp.

Nesten til å få tårer i øynene av, ikke sant?

Så til kampanjens poeng:

Er det galt å si at barna må spise opp brokkolien før de får mer kjøttboller? At barnet må putte ting inn i kroppen sin, mot sin vilje? Tvangsforing! Overgrep! Påtvunget oralpenetrering med grønnsaker!

Eller er problemstillingen bare vås?

Prøver en gang til,

@Løgn, har du egne barn?

Lenke til kommentar

Du er for tvangsforing også ser jeg. Hold fast barna, tving opp munnen og stapp inn det du vil. Høres fornuftig ut du...

Jeg illustrerer hvordan det er mulig å overreagere på helt normal atferd i en familie. Du må gjerne båse normal atferd inn i svart-hvitt kategorier. En klem er overgrep. Å måtte spise opp grønnsakene før man får en ekstra kjøttkake er tvangsforing. Du svelger det rått bare for å kunne ha noe å krangle om.

Til og med responsen din her er ikke annet enn en videreføring av min parodi over. Er du seriøs?

Eller er du et troll med moderator-status? Det er i så fall noe jeg ikke har sett før.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Jeg illustrerer hvordan det er mulig å overreagere på helt normal atferd i en familie. Du må gjerne båse normal atferd inn i svart-hvitt kategorier. En klem er overgrep. Å måtte spise opp grønnsakene før man får en ekstra kjøttkake er tvangsforing. Du svelger det rått bare for å kunne ha noe å krangle om.

Til og med responsen din her er ikke annet enn en videreføring av min parodi over. Er du seriøs?

Eller er du et troll med moderator-status? Det er i så fall noe jeg ikke har sett før.

du skrev du var for dette?

"Er det galt å si at barna må spise opp brokkolien før de får mer kjøttboller? At barnet må putte ting inn i kroppen sin, mot sin vilje? Tvangsforing! Overgrep! Påtvunget oralpenetrering med grønnsaker!"

Mulig jeg missforstod når jeg tenker meg om, jeg sitter å jobber ved siden av forumet også :)

Jeg mener bare det er feil å tvinge tvinge barn(eller voskne) til å gjøre en ellers kjærlig handling de ikke vil. Enten det er klemming, kyssing eller å måter det evt. gjøres på. Det samme gjelder å tvinge de til å f.eks si "jeg elsker deg" om de ikke vil. Slike handlinger bør komme fra barnet med mening, ikke via tvang fra andre.

Tvang og kjærlige handlinger hører ikke sammen.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...