Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forholdet mellom Humes idéer om vane, kausalitet, forventing, tro, induktive slutninger og nødvendighet


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å forstå sammenhengen mellom alle disse begrepene. Det hadde vært veldig fint om noen kunne kommet med tilbakemeldinger på det jeg har kommet frem til så langt:

Gjentatte erfaringer av konstant samsvar mellom to hendinger, resulterer i at vanen assosierer idéene av de to hendingene med hverandre (vane = assosiasjonsevnen (omfatter da også kausalitet)?). Det dannes altså et slags assosiasjonsbånd mellom en hending A og en hending B. Vanen leder oss til å forvente at det samme vil skje igjen, i en liknende situasjon, ved en annen anledning. Med andre ord er forventninger induktive slutninger gjort på basis av vanen. Av forventingen, som er et refleksjonsinntrykk, dannes idéen om nødvendighet.  

 

Er det riktig så langt? Er det slik at vane er det samme som assosiasjonsevnen, og at induktive slutninger er det samme som forventninger?

 

Videre lurer jeg på hvor tro passer inn i alt dette? Jeg vet at tro tillegges en idé av en virkning (ikke fra viljen), og får den til å oppleves som sterkere og mer livfull enn idéer om virkninger som er mindre sannsynlige. Siden tro ikke tilfører en ny idé til idéen om virkningen, men en følelse, er det et refleksjonsinntrykk. Jeg har lest ett sted (https://plato.stanford.edu/entries/hume/#Bel) at årsaken til forestillingen oppleves som sterkere og mer livfull, kommer av at noe av den sterke følelsen fra sanseinntrykket av den observerte årsaken, overføres til idéen om virkningen gjennom assosiasjonsbåndet. Men hva er egentlig forskjellen mellom tro og forventning? Er det to begreper som brukes om hverandre, eller leder forventning på en eller annen måte til tro? Jeg har to idéer om hvordan forventning eventuelt kan lede til tro:
- forventning handler kun om at vi nå assosierer en hending A med en hending B, slik at vi kan tenke oss til at hvis hending A observeres i framtiden, vil hending B også oppstå. Tro oppstår derimot ved observering av årsaken.
- Tro er et refleksjonsinntrykk som bygger på idéen om nødvendig relasjon mellom to hendinger, som igjen bygger på refleksjonsinntrykket om forventningen.

 

Setter veldig stor pris på innspill!

Endret av Exphilstud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...