Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Begynne å mekke på bil. Beste måte å starte på?


Valkyria

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vil ikke anbefale dette. Først og fremst så må du inspisere bilen før kjøp, og for det andre så koster frakt av bil mer enn det smaker. Finn noe som fortsatt kan kjøres, som kan fås på midlertidige kjennemerker, eller som du kan få en kompis til å taue hjem.

Nå er det riktignok 5-6 år siden jeg brukte en slik tjeneste, men da var det billigere å få bilen levert hjem enn det ville kostet å hente den ved hjelp av en liten flyreise..

 

Hvis man skal bruke Viking eller noe sånt er det svindyrt ja, men det er selskaper som har spesialisert seg på å transportere biler frem og tilbake på kryss og tvers i landet..

 

 

Om du hiver det på en lastebil som kan frakte mellom større plasser så blir det nok ikke så dyrt, men dette innebærer at bilen blir levert på det riktige stedet, og kan plukkes opp på en sentral plass. Nå er det vel ikke lov å taue avskiltede biler heller når jeg tenker meg om, så da blir det to forskjellige bilhengere på to forskjellige steder for å få bilen til og fra terminal.

 

Jeg blir matt bare av tanken, så ville heller funnet noe med en fersk mangellapp, i kjørbar stand, eller som kan fraktes lokalt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

Vil ikke anbefale dette. Først og fremst så må du inspisere bilen før kjøp, og for det andre så koster frakt av bil mer enn det smaker. Finn noe som fortsatt kan kjøres, som kan fås på midlertidige kjennemerker, eller som du kan få en kompis til å taue hjem.

Nå er det riktignok 5-6 år siden jeg brukte en slik tjeneste, men da var det billigere å få bilen levert hjem enn det ville kostet å hente den ved hjelp av en liten flyreise..

 

Hvis man skal bruke Viking eller noe sånt er det svindyrt ja, men det er selskaper som har spesialisert seg på å transportere biler frem og tilbake på kryss og tvers i landet..

 

 

Om du hiver det på en lastebil som kan frakte mellom større plasser så blir det nok ikke så dyrt, men dette innebærer at bilen blir levert på det riktige stedet, og kan plukkes opp på en sentral plass. Nå er det vel ikke lov å taue avskiltede biler heller når jeg tenker meg om, så da blir det to forskjellige bilhengere på to forskjellige steder for å få bilen til og fra terminal.

 

Jeg blir matt bare av tanken, så ville heller funnet noe med en fersk mangellapp, i kjørbar stand, eller som kan fraktes lokalt.

 

Du tar feil.

Lenke til kommentar

Du ble så snarky nå at du glemte å understreke hvilken påstand som var feil.

Nei, det var så mye rart i det innlegget at det ikke er poeng i å peke på hva som er feil.

Jeg har kommet med et konkret tips til løsning for trådstarter, en løsning jeg har brukt tidligere med godt resultat og fornuftig pris.. Så kommer du med massevis av vås om hva som ikke går an, hvorfor det ikke funker osv uten å i det hele tatt forsøke å orientere deg om hvordan de virkelige forhold er.

Lenke til kommentar

Du forstår at en by er litt mer enn en terminal?

Jada, det skjer mellom byer, men å kalle Skien for en stor by er jo et morsomt utsagn.

Eller hva med verdensmetropolen Røros?

 

Jeg har som sagt praktisk erfaring med denne typen tjenester og har ikke opplevd disse problemene du skisserer ved at man må hente eller bringe på/ved terminal.

Lenke til kommentar

Jeg har siste året utviklet et ønske om å starte å skru på biler på hobbybasis, både for å kunne lære mer om biler, men samtidig for å redusere vedlikeholdskostnader i framtiden siden jeg kan gjøre mer selv. Jeg har i dag en VW Golf 2008 modell som jeg er avhengig av til jobb, så jeg ønsker ikke starte å skru på noe som vil gjøre livet mitt vanskelig dersom ting skulle gå gale. 

 

Det jeg tenker å gjøre i sommer er å kjøpe meg en billig bil (under 10 000) som er i kjørbar tilstand, som jeg kan skru fra hverandre så langt verktøyet rekker, og så skru ting sammen igjen. Om jeg får den til å virke igjen legges den muligens ut på finn.no for en rimeligere sum enn hva jeg kjøpte den for, eller i verste fall vrakes den for 3000,-

 

Mitt kompetansenivå i dag er at jeg vet hvordan en motor fungere, og har sett youtube videoer nok til å vite hvordan en girkasse fungerer, men jeg har liten praktisk erfaring, annet enn å skifte vinter/sommerdekk. 

Hva er best måte for å lære seg hvordan man skal skru fra hverandre en bil, og hvilke komponenter som er i den, samt hva hver enkelt del i den gjør? Er det noen gode youtube kanaler som forklarer dette? Evt noen gode bøker? Jeg har nettopp kjøpt med en Haynes manual til Golfen min som jeg har skummet igjennom. Finnes det noen bøker som forklarer ting litt mer generelt? Jeg vet hver bil har sin egen måte ting er skrudd sammen på, men om jeg forstår de mer generelle tingene om en bil/motor så er jeg mye bedre på vei enn jeg er nå :)

 

Er det noen bilmerker og årsmodeller som er lettere enn andre å jobbe med? Hører japanske biler fra 90 tallet skal være blandt de beste, og at ting blir verre jo nyere bilen er. Alle gode tips settes pris på :)

 

Helt ærlig så synes jeg hele ideen er dårlig. Det blir meningsløst og kjøpe en bil bare for å lære å skru på den.

 

Jeg ville heller kjøpt et prosjekt du kunne brukt tid og penger på hvor resultatet hadde vært en ålreit sommerbil/bruksbil. Da lærer du å skru, samtidig som resultatet av det du gjør er veldig givende. 

 

Hadde jeg lagt ned tid og penger i en bil jeg visste det aldri ville blitt noe ut av uansett så hadde jeg bare blitt deprimert. Det er derfor vi har prosjekt biler, og bruksbiler. 

 

Dette er bare min mening da. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har siste året utviklet et ønske om å starte å skru på biler på hobbybasis, både for å kunne lære mer om biler, men samtidig for å redusere vedlikeholdskostnader i framtiden siden jeg kan gjøre mer selv. Jeg har i dag en VW Golf 2008 modell som jeg er avhengig av til jobb, så jeg ønsker ikke starte å skru på noe som vil gjøre livet mitt vanskelig dersom ting skulle gå gale. 

 

Det jeg tenker å gjøre i sommer er å kjøpe meg en billig bil (under 10 000) som er i kjørbar tilstand, som jeg kan skru fra hverandre så langt verktøyet rekker, og så skru ting sammen igjen. Om jeg får den til å virke igjen legges den muligens ut på finn.no for en rimeligere sum enn hva jeg kjøpte den for, eller i verste fall vrakes den for 3000,-

 

Mitt kompetansenivå i dag er at jeg vet hvordan en motor fungere, og har sett youtube videoer nok til å vite hvordan en girkasse fungerer, men jeg har liten praktisk erfaring, annet enn å skifte vinter/sommerdekk. 

Hva er best måte for å lære seg hvordan man skal skru fra hverandre en bil, og hvilke komponenter som er i den, samt hva hver enkelt del i den gjør? Er det noen gode youtube kanaler som forklarer dette? Evt noen gode bøker? Jeg har nettopp kjøpt med en Haynes manual til Golfen min som jeg har skummet igjennom. Finnes det noen bøker som forklarer ting litt mer generelt? Jeg vet hver bil har sin egen måte ting er skrudd sammen på, men om jeg forstår de mer generelle tingene om en bil/motor så er jeg mye bedre på vei enn jeg er nå :)

 

Er det noen bilmerker og årsmodeller som er lettere enn andre å jobbe med? Hører japanske biler fra 90 tallet skal være blandt de beste, og at ting blir verre jo nyere bilen er. Alle gode tips settes pris på :)

 

Helt ærlig så synes jeg hele ideen er dårlig. Det blir meningsløst og kjøpe en bil bare for å lære å skru på den.

 

Jeg ville heller kjøpt et prosjekt du kunne brukt tid og penger på hvor resultatet hadde vært en ålreit sommerbil/bruksbil. Da lærer du å skru, samtidig som resultatet av det du gjør er veldig givende. 

 

Hadde jeg lagt ned tid og penger i en bil jeg visste det aldri ville blitt noe ut av uansett så hadde jeg bare blitt deprimert. Det er derfor vi har prosjekt biler, og bruksbiler. 

 

Dette er bare min mening da. 

 

100% enig her og med andre like kommentarer i denne tråden. Man blir god på skruing av å løse problemer og selv finne ut av hvorfor ting ikke fungerer. I tillegg til at jeg ikke tror du kommer til å lære noe særlig av dette heller annet enn å vite sånn ca hvordan du skrur ut en spesifikk del til en spesifikk bil. Jeg sier ca. fordi alle bilmodeller har forskjellige løsninger og fremgangsmåter så de lyktene du demonterte med 3 skruer på bilen du lekte med, kan fort kreve full demontering av støtfanger/radiator på bilen du faktisk bruker.

 

Derfor, kjøp en bil du synes kan virke morsom å fikse og gjør det, så kanskje du faktisk får igjen det du la ut for bilen i prosessen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...