Valkyria Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg har siste året utviklet et ønske om å starte å skru på biler på hobbybasis, både for å kunne lære mer om biler, men samtidig for å redusere vedlikeholdskostnader i framtiden siden jeg kan gjøre mer selv. Jeg har i dag en VW Golf 2008 modell som jeg er avhengig av til jobb, så jeg ønsker ikke starte å skru på noe som vil gjøre livet mitt vanskelig dersom ting skulle gå gale. Det jeg tenker å gjøre i sommer er å kjøpe meg en billig bil (under 10 000) som er i kjørbar tilstand, som jeg kan skru fra hverandre så langt verktøyet rekker, og så skru ting sammen igjen. Om jeg får den til å virke igjen legges den muligens ut på finn.no for en rimeligere sum enn hva jeg kjøpte den for, eller i verste fall vrakes den for 3000,- Mitt kompetansenivå i dag er at jeg vet hvordan en motor fungere, og har sett youtube videoer nok til å vite hvordan en girkasse fungerer, men jeg har liten praktisk erfaring, annet enn å skifte vinter/sommerdekk. Hva er best måte for å lære seg hvordan man skal skru fra hverandre en bil, og hvilke komponenter som er i den, samt hva hver enkelt del i den gjør? Er det noen gode youtube kanaler som forklarer dette? Evt noen gode bøker? Jeg har nettopp kjøpt med en Haynes manual til Golfen min som jeg har skummet igjennom. Finnes det noen bøker som forklarer ting litt mer generelt? Jeg vet hver bil har sin egen måte ting er skrudd sammen på, men om jeg forstår de mer generelle tingene om en bil/motor så er jeg mye bedre på vei enn jeg er nå Er det noen bilmerker og årsmodeller som er lettere enn andre å jobbe med? Hører japanske biler fra 90 tallet skal være blandt de beste, og at ting blir verre jo nyere bilen er. Alle gode tips settes pris på Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Ikke noe vits i å skru ting fra hverandre for moroskyld. Finn en bil med kjente defekter, gå på google og se hva jobben innebærer, og stikk på Biltema og kjøp verktøy som du trenger. Vær obs på at du kan brenne deg, så kjøp tilnærmet vrakpant og forvent en møkkabil. Gode nybegynnerbiler er biler som er godt dokumentert og har en stor fanbase. Eksempler på dette er NA MX-5, Mk2 Golf, BMW E30 og Volvo 240. Dette er mye mer verdifullt enn en Haynes Manual. Endret 26. desember 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 E30 er vel en dårlig plass å starte. 50-100 tusen for en knapt kjørbar hjelrustet 316. Fanboys driver prisen til himmels for de gamle vraka. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Takk for bra svar Det høres ut som et bra sted å starte med en bil som har en feil jeg kan rette på egenhånd, dog dette kan kreve mer research og gjør meg mer avhengig av å vente til jeg finner en passende bil med passende feil. Planen min var egentlig bare det at jeg ville starte med noe som jeg vet motoren starter på, så skrur jeg den fra hverandre, skrur den sammen igjen og tester om motoren fremdeles starter, og at hjulene går rundt. Prosjektet er beregnet på å være sommerprosjektet mitt, og jeg har ikke større forventninger enn at jeg får vrakpanten av den Jeg lurer på et par andre ting, og det er hva er best måte å få levert en bil som ikke starter til en bilopphugger for vrakpant? Kan man betale NAF eller liknende noen hundrelapper (prisen for "veihjelp") for at de skal taue bilen til en hugger? Hva er grunnen til at det ligger mange biler på finn.no til en salgsverdi som er mindre enn vrakpanten? Og hvordan fungerer det juridiske med å ha en bil jeg skal bare ha et par uker/måneder? Må jeg tegne noen forsikring/årsavgift på bilen? Ligger det andre skjulte kostnader bak å ha en "midlertidig" bil? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Så lenge den ikke registreres burde det vel ikke utløse noen avgifter av noe slag. Angående å få den til hugger er det mange huggere som henter bilen der den står mot en del av vrakpanten. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 E30 er vel en dårlig plass å starte. 50-100 tusen for en knapt kjørbar hjelrustet 316. Fanboys driver prisen til himmels for de gamle vraka. Har hørt det samme som deg. 18-20 åringer har enorm ståpikk for disse bilene siden BMW er et rånermerke. Generelt sett er vel også BMW det merke man må beregne dyrest vedlikeholdskost på? Maksgrensen min er 10 000 for prosjektet mitt, men helst billigere Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Så lenge den ikke registreres burde det vel ikke utløse noen avgifter av noe slag. Angående å få den til hugger er det mange huggere som henter bilen der den står mot en del av vrakpanten. Kan man selge/kjøpe en bil uten å registrere den? Trodde eneste måten å unngå omregistreringsavgiften var å kjøpe veteranbil som var fritatt dette? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Du må nok omregistrere den, med mindre den er avskiltet før kjøpet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Ved avskilting rett etter kjøpet slipper man å betale omregistrering før skilter skal på igjen. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Om bilen er avregistrert før du får den skal du ikke ha noen slike utgifter før du selv velger å registrere den igjen. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Siden du alt har en golf, så ville jeg vurdert å kjøpe en til. Burde få et bra repobjekt med enkle feil for 5-10k, å delene til disse får du jo omtrent kastet etter deg. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Har hørt det samme som deg. 18-20 åringer har enorm ståpikk for disse bilene siden BMW er et rånermerke. Generelt sett er vel også BMW det merke man må beregne dyrest vedlikeholdskost på? Maksgrensen min er 10 000 for prosjektet mitt, men helst billigere BMW er bare dyrt hvis du bruker autoriserte verksted og originale deler, når du skrur selv kan du bruke billige etter markeds deler som det er masse tilgjengelig av. En annen fordel med BMW er at du ikke trenger mye verktøy, hele bilen kan skrus fra hverandre med verktøy som ligger bak i bilen. Ting som motorkran må du seff ha ved siden av da, men det gjelder alle biler. Hvis du finner en til lav innkjøpspris kan du like godt kjøpe bmw. Men hadde jeg vert deg hadde jeg vurdert nytten av å kunne skru på det mekaniske i en bil når man ikke har mulighet til å få tak i verktøy for det elektriske(vertfall ikke lovlig til en overkommelig pris), det er få biler man ikke må inn med verktøy for å feilsøke eller resette feilkoder, og hvis man ikke får gjort dette selv er det lite å spare på å kunne skru på de mekaniske delene. Ok, kanskje bytte olje og bremseklosser fortsatt er overkommelig men så skru fra hverandre mer vil skjeldent gå bra uten tilgang på ett profesjonelt verksted. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Har hørt det samme som deg. 18-20 åringer har enorm ståpikk for disse bilene siden BMW er et rånermerke. Generelt sett er vel også BMW det merke man må beregne dyrest vedlikeholdskost på? Maksgrensen min er 10 000 for prosjektet mitt, men helst billigere BMW er bare dyrt hvis du bruker autoriserte verksted og originale deler, når du skrur selv kan du bruke billige etter markeds deler som det er masse tilgjengelig av. En annen fordel med BMW er at du ikke trenger mye verktøy, hele bilen kan skrus fra hverandre med verktøy som ligger bak i bilen. Ting som motorkran må du seff ha ved siden av da, men det gjelder alle biler. Hvis du finner en til lav innkjøpspris kan du like godt kjøpe bmw. Men hadde jeg vert deg hadde jeg vurdert nytten av å kunne skru på det mekaniske i en bil når man ikke har mulighet til å få tak i verktøy for det elektriske(vertfall ikke lovlig til en overkommelig pris), det er få biler man ikke må inn med verktøy for å feilsøke eller resette feilkoder, og hvis man ikke får gjort dette selv er det lite å spare på å kunne skru på de mekaniske delene. Ok, kanskje bytte olje og bremseklosser fortsatt er overkommelig men så skru fra hverandre mer vil skjeldent gå bra uten tilgang på ett profesjonelt verksted. Dette gjelder vel i all hovedsak nyere biler som har digitale feilkoder og propritære softwaresperrer på de mer kompliserte reperasjoner? Jeg ønsker i all hovedsak å bli god på å bytte slitedeler selv, men også ha kompetansen til å kunne f eks utgjevne bulker, bytte eksosanlegg, skifte blinklyspære osv. I hvor stor grad mener du at det er liten nytte å kunne skru på bil fordi man trenger forhandlerverktøy? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Poengløst å skru en bil i småbiter bare for å montere den igjen. Finn en billig bil med defekt motor f.eks å sett i en som virker. Meget lererikt og nyttig da du kan tjene på bilen etterpå. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Dette gjelder vel i all hovedsak nyere biler som har digitale feilkoder og propritære softwaresperrer på de mer kompliserte reperasjoner? Jeg ønsker i all hovedsak å bli god på å bytte slitedeler selv, men også ha kompetansen til å kunne f eks utgjevne bulker, bytte eksosanlegg, skifte blinklyspære osv. I hvor stor grad mener du at det er liten nytte å kunne skru på bil fordi man trenger forhandlerverktøy? Du nevnte i post #4 å ta fra hverandre motor, dette er øvelsen jeg mener er uten noen poeng. Jeg vil si alt utover slitedeler er sannsynligvis tapsprosjekt å ta på seg hvis man bare mekker på egen bil. Slitedeler kan det ha vært kjekt å ha litt kunnskaper om, men det er ikke veldig vanskelig heller egentlig så hvor mye trening som kreves kan diskuteres. Og er det noe som er vanskelig er det ofte merkespesifikt så å ha erfaring fra ett annet bilmerke er av liten nytte. Ønsker du å mekke(synes det er moro som hobby) ville jeg heller anbefalt å heller kjøpe en veteranbil du synes er fin for så å pusse opp den, nytten av å kunne reparere på egen bruksbil er tilnærmet null. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) E30 er vel en dårlig plass å starte. 50-100 tusen for en knapt kjørbar hjelrustet 316. Fanboys driver prisen til himmels for de gamle vraka. Ikke glem forsikringer også om den skal brukes på veien. Typiske ungdomsbiler/rånebiler er vel gjerne svindyr å forsikre. Endret 27. desember 2016 av PantZman Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Dette gjelder vel i all hovedsak nyere biler som har digitale feilkoder og propritære softwaresperrer på de mer kompliserte reperasjoner? Jeg ønsker i all hovedsak å bli god på å bytte slitedeler selv, men også ha kompetansen til å kunne f eks utgjevne bulker, bytte eksosanlegg, skifte blinklyspære osv. I hvor stor grad mener du at det er liten nytte å kunne skru på bil fordi man trenger forhandlerverktøy? Du nevnte i post #4 å ta fra hverandre motor, dette er øvelsen jeg mener er uten noen poeng. Jeg vil si alt utover slitedeler er sannsynligvis tapsprosjekt å ta på seg hvis man bare mekker på egen bil. Slitedeler kan det ha vært kjekt å ha litt kunnskaper om, men det er ikke veldig vanskelig heller egentlig så hvor mye trening som kreves kan diskuteres. Og er det noe som er vanskelig er det ofte merkespesifikt så å ha erfaring fra ett annet bilmerke er av liten nytte. Ønsker du å mekke(synes det er moro som hobby) ville jeg heller anbefalt å heller kjøpe en veteranbil du synes er fin for så å pusse opp den, nytten av å kunne reparere på egen bruksbil er tilnærmet null. Aha, hva jeg mente var å skru bilen fra hverandre, ikke selve motoren selv om jeg ser at innlegget mitt kunne tolkes slik. Langtidsplanen er at jeg skal kjøpe meg en amerikaner jeg kan jobbe på selv. Helst en Chevrolet eller Dodge fra rundt 70-tallet, men i tillegg til at jeg må spare litt mer for det, så ønsker jeg å kvalifisere meg selv litt mer om biler slik at å restaurere en veteranbil om 2-5 år er en lettere jobb Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 Hvis jeg finner noe bra på finn.no som står på andre siden av landet, finnes det noen rimelige tauingstjenester jeg kan benytte meg av for å få det fraktet til en annen by? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Vil ikke anbefale dette. Først og fremst så må du inspisere bilen før kjøp, og for det andre så koster frakt av bil mer enn det smaker. Finn noe som fortsatt kan kjøres, som kan fås på midlertidige kjennemerker, eller som du kan få en kompis til å taue hjem. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Vil ikke anbefale dette. Først og fremst så må du inspisere bilen før kjøp, og for det andre så koster frakt av bil mer enn det smaker. Finn noe som fortsatt kan kjøres, som kan fås på midlertidige kjennemerker, eller som du kan få en kompis til å taue hjem. Nå er det riktignok 5-6 år siden jeg brukte en slik tjeneste, men da var det billigere å få bilen levert hjem enn det ville kostet å hente den ved hjelp av en liten flyreise.. Hvis man skal bruke Viking eller noe sånt er det svindyrt ja, men det er selskaper som har spesialisert seg på å transportere biler frem og tilbake på kryss og tvers i landet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå