Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 1-serie i Nord Norge ?

leifeinar

Anbefalte innlegg

Vi har alltid hatt bil i golf klassen som egentlig har hatt nok plass for oss. det lokker med en skikkelig moment sterk diesel bil og BMW sine gjør det godt med de nye avgiftene. tenker 120D, manuell og bakhjulstrekk, 

Men hvordan er  det med bakhjulstrekk på vinteren? har ikke hatt bakhjulstrekk siden jeg hadde svgerfars  Ford Granada i 1997 :) i dag har jeg en Hyundai I30 som er meget god og ta seg fram.  En snøværs dag her oppe er ofte likt med extremvarsel og snøkaos i sør.

Andre bekymring (hvis jeg ikke har misforstått helt) er dette med mangelen på reservedekk og runflat-dekk. blir endel langkjøring både i nord Sverige og Norge ikke akkurat tett med verksteder og stederfor dekkhandel. må man kjøre rundt med ett vinterdekk baki? eller kan man kjøre milevis med disse runflat-dekkene? har skjønnt de genererer en del dekkstøy som jeg er alergisk i mot, så ønsker mest vanlige dekk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv 318i med bakhjulstrekk og har ingen problemer på glatta. Har til og med kommet opp bakker hvor store SUV-er med piggdekk ikke kom opp. Og det med piggfritt. De har en ganske god antispinn (valgbar, 3 trinn) og ESP (kan skrus av).

Jeg bytta runflat-dekkene ut med vanlige dekk og har lappesett og skumspray bak i bilen. Men har lest at runflat-dekkene skal ha blitt mye bedre de siste årene mtp. støy.

Lenke til kommentar

Kan jo gi mine erfaringer med bmw, først en 3-serie(e46) hvor jeg brukte normale piggdekk i øvre telemark, og jeg aldri hadde noe problemer med fremkommelighet, de eneste stedene den sa stopp var der hvor man måtte ha 4wd for å komme opp uansett. Antispinnen var langt bedre enn jeg fant på biler fra Mercedes og Toyota fra rundt samme tiden.

Nå kjører jeg en 3-serie(f30) med piggfrie run flat dekk, dekkene skal holde i 80km (i fart 80km/t) etter at de har punktert, jeg har ikke sammenligna med 'ikke run flat' av samme merke men de gir nesten ikke noe lyd fra seg og er de mest stillegående jeg har hatt så langt, selv når jeg kjører helelektrisk er det ikke noe støy inne i bilen. Jeg bor nå i Hallingdal som jeg vil tippe har forhold litt nærmere det dere har i nord, men har enda ikke opplevd å stoppe i bakker hvor andre biler med drift på bare 2 hjul kommer seg fram. Opplever fortsatt at bmw sin antispinn fungerer langt bedre enn andre merker jeg har testet fra rundt samme årstall.

Lenke til kommentar

Før var det et parkeringsområde på jobben min hvor man måtte opp en kort, men bratt bakke. Denne var aldri ryddet for snø dersom man kom tidlig på jobb etter en snøtung natt. Siden det var en fortauskant i bunnen av bakken, kunne jeg ikke ta fart. Jeg slet som faen de få gangene det hadde snødd litt mye, mens de med forhjulsdrift rullet greit opp bakken. Jeg har altså bakhjulsdrevet BMW med piggfrie dekk i Oslo, og jeg hadde nok ikke gått for denne kombinasjonen i Nord-Norge.

Lenke til kommentar

Før var det et parkeringsområde på jobben min hvor man måtte opp en kort, men bratt bakke. Denne var aldri ryddet for snø dersom man kom tidlig på jobb etter en snøtung natt. Siden det var en fortauskant i bunnen av bakken, kunne jeg ikke ta fart. Jeg slet som faen de få gangene det hadde snødd litt mye, mens de med forhjulsdrift rullet greit opp bakken. Jeg har altså bakhjulsdrevet BMW med piggfrie dekk i Oslo, og jeg hadde nok ikke gått for denne kombinasjonen i Nord-Norge.

Dette gir ingen mening, en bil med bakhjulsdrift vil alltid være bedre i en rett oppoverbakke da du får vekten på hjulene som dytter bilen framover. Det er grunnen til at man ofte rygger for å lettere komme opp bakker med framhjuls drift, dette er slikt triks man kan gjøre utenfor byene. Med bakhjulsdrift er det også mulig å legge ekstra vekt i kofferten(sandsekker for eksempel) for å få bedre gripeevne på hjula som dytter bilen framover.

Forklaringen på din erfaring må ligge i at de har bedre dekk eller bedre bil, ikke hvem hjul som dyttet framover(med mindre det var 4wd da, men det er uansett overlegent de 2 andre alternativene). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte 1 serie i ett par år, for så en 5 serie. Begge var håpløse på glatt føre. Kjørte dog piggfritt da jeg bor på vestlandet. Hadde aldri vurdert de lengre Nord i landet. 

Dårlige sjåføregenskaper?

Har kjørt utallige BMW på vinteren, de litt eldre som E36 og E30 kan være ganske lunefulle.

De mer moderne er ekstremt mye bedre, krabber seg frem der det skal være, og drar seg rundt svinger fint som bare det.

Hvis man er over middelse på å kjøre bil er BMW med bakhjulstrekk det du skal ha for kjøreglede, og den funker til annet også.

Lenke til kommentar

Dette gir ingen mening, en bil med bakhjulsdrift vil alltid være bedre i en rett oppoverbakke da du får vekten på hjulene som dytter bilen framover. Det er grunnen til at man ofte rygger for å lettere komme opp bakker med framhjuls drift

Dette hjelper kun når motoren er over drivhjulene.

Med bakhjulsdrift er det også mulig å legge ekstra vekt i kofferten(sandsekker for eksempel) for å få bedre gripeevne på hjula som dytter bilen framover.

Klart det er mulig, men hvem i all verden vil drasse rundt på masse unødvendig vekt? Moderne BMW-er har 50/50 vektfordeling, og det er fine ting under normale omstendigheter.

Forklaringen på din erfaring må ligge i at de har bedre dekk eller bedre bil

Bedre dekk? Ikke umulig. Jeg har Nokian Hakkapeliitta og de var nye da jeg hadde dette "parkeringsproblemet". Bedre bil? Skal vi snakke mer om ting som ikke gir mening?
Lenke til kommentar

Dårlige sjåføregenskaper?

Har kjørt utallige BMW på vinteren, de litt eldre som E36 og E30 kan være ganske lunefulle.

De mer moderne er ekstremt mye bedre, krabber seg frem der det skal være, og drar seg rundt svinger fint som bare det.

Hvis man er over middelse på å kjøre bil er BMW med bakhjulstrekk det du skal ha for kjøreglede, og den funker til annet også.

Godt mulig det er min feil, men det er litt rart at det kun er BMW som har gitt meg de erfaringene. For all del, BMW har gode biler men for meg så er de trøblete på vinterstid. Piggdekk hadde nok hjulpet på, men vi har ikke nok av de dagene her i området til at det var en nødvendighet. 

Lenke til kommentar

Dette hjelper kun når motoren er over drivhjulene.

Selvsagt ikke. Her avslører du din egen inkompetanse.

Ved en bils akelerasjon vil vekten flyttes bakover, alltid.

Ved akselerasjon i motbakke skjer dette i enda større grad.

Legg til passasjerer og bagasje også, enda verre for fremhjulstrekkern.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg en BMW og lev et lykkelig liv sammen med en bil som har fantastiske kjøreegenskaper. Kjørt masse BMW på vinterføre, alt fra e36 til nyere f12. Unngå de billigste dekkene og kjør etter forholdene, så er det ikke no stress å ratte en bil med RWD på snø. 

I verste fall ender det opp med at du trekker litt på smilebånda når du drar på litt ut av diverse situasjoner :) 

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar, ser ut som jeg må dra bort en skikklig vinterdag å få prøvekjørt en for å se :)  vinterdekk er uansett Hakka 8, runflat er uaktuellt da det er allt for lange avstander så kompromisset er custom reservehjul ala et dekk nr 5 ett eller annet sted.

Må si jeg har veeeldig lyst på en 125D, faller 42000 i pris i morgen

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Hvorfor D når det fins I (eller E...) 330e f.eks.

For meg er det mometsterk DIesel som gjelder, syns det er overlegent å kjøre i kombinasjon med manuell.

Eller 120d xDrive

.

Da ender man opp med automat om jeg heller ikke har så lyst på :)  en annen faktor er at prisen øker med 50000

Med hadde vært stas med manuell 125D/120D xDrive, hadde det vært å få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...