Gå til innhold

Arbeidsledig ingeniør


Drogin

Anbefalte innlegg

Broren min er nyutdannet ingeniør.

Han har studiekompetanse med allmennfag fra VGS, med alle realfagene,

og studerte videre mastergrad i Fornybar energi og ingeniørfag.

I bachelor og masteroppgaven har han sett på solcelle-teknologi, vindmøller og batteriteknologier,

og har hatt fag innen matematikk, prosjektering, reguleringsteknikk osv.

 

Men pga oljebransjen så får han ikke jobb, og det er hard konkurranse om jobbene(det har gått 1,5 år uten jobb).
Han har søkt utallige jobber og har vært villig til å flytte over hele landet, og har søkt på jobber i fjerne dalstrøk i nordland, finnmark osv. Han har vel vært på ihvertfall 10-15 intervjuer(men søkt langt flere stillinger, inkludert åpne søknader til f.eks IFE).

Han har jobbet gratis for en teknologibedrift(med støtte fra NAV) for å få arbeidserfaring.

 

Nå jobber han vikariat på lager. Antar dessverre at jo lenger man går arbeidsledig som nyutdannet, jo mer av kunnskapen mister man igjen, når man ikke bruker den i praksis.

Har noen her noen liknende erfaringer og evt løsninger? Finnes det etterutdanninger som er relevante?

 

Det finnes f.eks tilrettelagte studier fra å gå fra elektriker til ingeniør, for at elektrikerne skal kunne få mer ballast - men finnes det f.eks tilrettelagt noen måte å gå fra ingeniør til elektriker, for å få mer praktisk bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har hørt, så er arbeidsledigheten på vei opp igjen.

 

Har han muligheten til å oppdatere seg innenfor fagfeltet ved å gjennomføre fagarbeid på egenhånd. Eksempelvis vil det være å lage dataprogrammer for en IT-ingeniør.

 

Har hørt at folk har fått jobb tre år etter at de var ferdig utdannet, og i mellomtiden jobbet de i barnehage og lignende.

Lenke til kommentar

 

Jeg klarte bare å få med meg bacheloroppgave. My bad.

 

(Forøvrig kjenner jeg flere som jeg gikk ut med i år som heller ikke har fått jobb enda. Master i elkraft, ntnu)

Hva er grunnen til at elkraft-utdannede sliter med jobb? Skulle tro strømprisene her til lands var relativt frakoblet oljeprisen.

Mange arbeidsledige elkraftingeniører fra oljebransjen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han bør fortsette å prøve å få praksisplass fra  NAV, det er erfaring han mangler og trenger. I tillegg er jo PPU noe å tenke på, men om han ikke vill være lærer bør han heller ikke bli det. 

 

Nå vet jeg ikke hva han søker på, men om han ikke allerede gjør det så bør han tenke utenfor boksen og ikke bare søke på store selskaper osv. Sleng søknader til alt som kan være relevant for hans fagfelt. 

 

Vi har vell hatt 2 via NAV det siste året og skal straks ha en til, han ene har fått fast arbeid mens han andre går ut dette året. Han har ikke rett kompetanse ift vår bedrift men har jobbet med ett prosjekt som nå er ferdig innenfor det han er utdannet innen. Han siste får sannsynligvis fastjobb om han viser seg å være "rett" man etter praksisen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Du stiller et godt spørsmål: Hvordan gå fra ingeniør til å bli elektriker? En lignende tråd har vært diskutert. Det kan være at du finner noen svar der:  https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1395682

Det skal også sies at NAV ofte er behjelpelig med å få folk til å omskolere seg. Det fins eksempler på folk som fortsatt mottar støtte fra NAV, mens de er under utdanning. Din bror burde konsolidere med sine saksbehandlere, slik at han ikke går glipp av eventuell støtte mens han utdanner seg til å bli elektriker.

Trist at folk sliter sånn med å få seg jobb. Det høres ut som broren din har vært flink og omstillingsdyktig.
 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Han har jo allerede en master, men du tenker på å ta en master til?

 

Det er faktisk en god ide, fordi med 1.5 år uten jobb så begynner han å bli svært uattraktiv i arbeidsmarkedet. Han vil havne bak nyutdannete og de med erfaring. Ta mastergrad i noe som er mer etterspurt i markedet og som han er flink i. Da har han mulighet til å starte på nytt.

 

Jeg er en ingeniør innenfor mekatronikk og havnet nesten i samme situasjon selv, men etter å ha vært arbeidsledig i 4 måneder så forsto jeg at det var for vanskelig å få jobb med min erfaring. Jeg droppet derfor ut av NAV-systemet, fikk meg en ubetalt internship jnnenfor IT, som jeg omgjorde til betalt prosjektarbeid. Så gjorde jeg lignende arbeid for 2 andre bedrifter. Med denne erfaringen fikk jeg en fast jobb som utvikler. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er karakterene gode? Hvis ikke - er det et alternativ å forbedre karakterer? 

 

Søker han kun innenfor sitt felt eller søker han på ingeniørjobber innenfor andre fagfelt også? For eksempel byggingeniør?

 

Praktisk erfaring er vel alltid satt pris på, så kanskje det kunne være et alternativ å jobbe på golvet som elektriker for en periode om muligheten er der for det hos et firma.

Lenke til kommentar

Akkurat fornybar energi-linjen er jo ikke den beste om dagen, vet om mange som har slitt der.   UiA har jo en linje som heter fornybar energi, og de færreste får jo relevant arbeid etterpå.

 

I hans tilfelle ville jeg kanskje tatt en ny mastergrad innenfor noe helt annet,  innenfor ledelse f.eks

 

Alternativt så kan han jo fortsette å søke støtte hos NAV for praksisplass,  men usikkert om de støtter dette så veldig lenge.  Alternativt at han får beholde evt stønader mens han jobber f.eks.  (Om han har noen stønader da)

 

Vet jo ikke hvor i landet han holder til, så skal ikke anbefale noen eksakte bedrifter,  men finnes de bransjene som sliter med å få tak i motiverte folk. 

Lenke til kommentar

 

Jeg klarte bare å få med meg bacheloroppgave. My bad.

 

(Forøvrig kjenner jeg flere som jeg gikk ut med i år som heller ikke har fått jobb enda. Master i elkraft, ntnu)

Hva er grunnen til at elkraft-utdannede sliter med jobb? Skulle tro strømprisene her til lands var relativt frakoblet oljeprisen. 

 

 

Som noen sier er det nok kommet endel arbeidsledige ingeniører fra oljeindustrien. I tillegg har jeg en mistanke om at det er store kull på elkraft på NTNU for tiden. Da jeg ble uteksaminert i 2007, var vi kanskje 40 stk i kullet. Nå tror jeg raskt at det kan være det dobbelte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Jeg klarte bare å få med meg bacheloroppgave. My bad.

 

(Forøvrig kjenner jeg flere som jeg gikk ut med i år som heller ikke har fått jobb enda. Master i elkraft, ntnu)

Hva er grunnen til at elkraft-utdannede sliter med jobb? Skulle tro strømprisene her til lands var relativt frakoblet oljeprisen. 

 

 

Som noen sier er det nok kommet endel arbeidsledige ingeniører fra oljeindustrien. I tillegg har jeg en mistanke om at det er store kull på elkraft på NTNU for tiden. Da jeg ble uteksaminert i 2007, var vi kanskje 40 stk i kullet. Nå tror jeg raskt at det kan være det dobbelte.

 

40 kan nok stemme det (antatt at ca. halvparten er Elkraft av energi og miljø). I dag går det nok ut fort 120-140 fra Energi og miljø, så ikke en full dobling, men litt i det meste laget. 

 

https://www.ntnu.no/documents/10334/14915032/FREMS-rapport-jan2012.pdf

 

Når det kommer til fornybarstudiene (unntatt E&M) er det iallfall litt kritikk ute og går fra arbeidsgiverne:

https://www.tu.no/artikler/advarer-mot-fornybar-studier-for-lite-teknisk-innhold/230344

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...