-Birger- Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det skal jeg prøve på. Klippet fra Otovos tilbud denne høsten: - SYSTEMSTØRRELSE: 3,7 kWp fordelt på 14 paneler - Anlegget ditt vil produsere omtrent 3 800 kWh i året. - Du sparer inntil 37 øre/kWh i forhold til snittprisen i 2015 (SSB). I snitt over 30 år koster din selvproduserte strøm deg fra 45 øre/kWh. - 290 kr Din totale kostnad per måned, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen. Abonnementet løper i 20 år. Etter det er anlegget ditt! - DIREKTEKJØP 47 624 kr Din totale kostnad, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen Dette er da på sydvendt tak på en garasje. Takk for informasjonen, vi som ikke har enebolig har dårligere mulighet til å få tall fra nettsiden. Abonnement løsningen høres ut som ett kupp her, 22k for vedlikehold i 20år er nok langt mindre enn det vil koste. For å gjøre det enkelt og si at man betaler kr 1,-/kWh inklusive alt i Norge, er det kr 3800,- spart til en kost av kr 3480,- Denne prisen er også subsidiert av staten, og hvis man bruker mer realistiske tall enn jeg har gjort over ser det ut som om det er ett stykke igjen til vi kan si at det lønner seg med solcelle. Kunne vært artig hvis noen med 4X takareal sammenligna med denne garasjen hadde fått ett tilbud, da hadde vi vært på nivå med gjennomsnittlig forbruk her i Norge og da kunne man kanskje sett på hvor mye det hadde kostet å blitt tilnærma selvforsynt(måtte da også lagt med ett husbatteri i prisen) Jeg tror maks støtte er 35% opp til 28250,- Så uten den støtten er det nok ikke veldig lønnsomt, men ser heller ikke ut til å være ulønnsomt. Ser en på dette i forbindelse med fornying av tak eller legging av nytt tak så ser det ikke galt ut. I forhold til å pusse opp med fancy bad eller kjøkken er det jo bare helt glimrende! Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (...) Ser en på dette i forbindelse med fornying av tak eller legging av nytt tak så ser det ikke galt ut. (...) Abonnementsprisen var vel inkludert installering? Og jeg renger med at man må ha normalt tak under, så hvorfor er det noen forskjell på om du tar dette i forbindelse med fornying av tak? Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det skal jeg prøve på. Klippet fra Otovos tilbud denne høsten: - SYSTEMSTØRRELSE: 3,7 kWp fordelt på 14 paneler - Anlegget ditt vil produsere omtrent 3 800 kWh i året. - Du sparer inntil 37 øre/kWh i forhold til snittprisen i 2015 (SSB). I snitt over 30 år koster din selvproduserte strøm deg fra 45 øre/kWh. - 290 kr Din totale kostnad per måned, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen. Abonnementet løper i 20 år. Etter det er anlegget ditt! - DIREKTEKJØP 47 624 kr Din totale kostnad, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen Dette er da på sydvendt tak på en garasje. Takk for informasjonen, vi som ikke har enebolig har dårligere mulighet til å få tall fra nettsiden. Abonnement løsningen høres ut som ett kupp her, 22k for vedlikehold i 20år er nok langt mindre enn det vil koste. For å gjøre det enkelt og si at man betaler kr 1,-/kWh inklusive alt i Norge, er det kr 3800,- spart til en kost av kr 3480,- Denne prisen er også subsidiert av staten, og hvis man bruker mer realistiske tall enn jeg har gjort over ser det ut som om det er ett stykke igjen til vi kan si at det lønner seg med solcelle. Kunne vært artig hvis noen med 4X takareal sammenligna med denne garasjen hadde fått ett tilbud, da hadde vi vært på nivå med gjennomsnittlig forbruk her i Norge og da kunne man kanskje sett på hvor mye det hadde kostet å blitt tilnærma selvforsynt(måtte da også lagt med ett husbatteri i prisen) Jeg tror maks støtte er 35% opp til 28250,- Så uten den støtten er det nok ikke veldig lønnsomt, men ser heller ikke ut til å være ulønnsomt. Ser en på dette i forbindelse med fornying av tak eller legging av nytt tak så ser det ikke galt ut. I forhold til å pusse opp med fancy bad eller kjøkken er det jo bare helt glimrende! Rett søknad krever 50% av pengene.Spørsmålet blir således; Kva bruker dei som skriv søknaden pengene på. Kortreist investering...... Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det skal jeg prøve på. Klippet fra Otovos tilbud denne høsten: - SYSTEMSTØRRELSE: 3,7 kWp fordelt på 14 paneler - Anlegget ditt vil produsere omtrent 3 800 kWh i året. - Du sparer inntil 37 øre/kWh i forhold til snittprisen i 2015 (SSB). I snitt over 30 år koster din selvproduserte strøm deg fra 45 øre/kWh. - 290 kr Din totale kostnad per måned, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen. Abonnementet løper i 20 år. Etter det er anlegget ditt! - DIREKTEKJØP 47 624 kr Din totale kostnad, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen Dette er da på sydvendt tak på en garasje. Takk for informasjonen, vi som ikke har enebolig har dårligere mulighet til å få tall fra nettsiden. Abonnement løsningen høres ut som ett kupp her, 22k for vedlikehold i 20år er nok langt mindre enn det vil koste. For å gjøre det enkelt og si at man betaler kr 1,-/kWh inklusive alt i Norge, er det kr 3800,- spart til en kost av kr 3480,- Denne prisen er også subsidiert av staten, og hvis man bruker mer realistiske tall enn jeg har gjort over ser det ut som om det er ett stykke igjen til vi kan si at det lønner seg med solcelle. Kunne vært artig hvis noen med 4X takareal sammenligna med denne garasjen hadde fått ett tilbud, da hadde vi vært på nivå med gjennomsnittlig forbruk her i Norge og da kunne man kanskje sett på hvor mye det hadde kostet å blitt tilnærma selvforsynt(måtte da også lagt med ett husbatteri i prisen) Jeg tror maks støtte er 35% opp til 28250,- Så uten den støtten er det nok ikke veldig lønnsomt, men ser heller ikke ut til å være ulønnsomt. Ser en på dette i forbindelse med fornying av tak eller legging av nytt tak så ser det ikke galt ut. I forhold til å pusse opp med fancy bad eller kjøkken er det jo bare helt glimrende! Rett søknad krever 50% av pengene.Spørsmålet blir således; Kva bruker dei som skriv søknaden pengene på. Kortreist investering...... Så det koster 14000 å søke hos Enova? Med Otovo så tar de seg av søknaden. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (...) Ser en på dette i forbindelse med fornying av tak eller legging av nytt tak så ser det ikke galt ut. (...) Abonnementsprisen var vel inkludert installering? Og jeg renger med at man må ha normalt tak under, så hvorfor er det noen forskjell på om du tar dette i forbindelse med fornying av tak? Det finnes solceller som legges i stede for takstein. Ref. feks. Teslas annonsering. http://news.energysage.com/tesla-solar-panel-roof-the-next-solar-shingles/ Men andre har lignende løsninger: https://www.nrk.no/rogaland/dette-er-forste-kyrkje-som-far-solceller-pa-taket-1.13177690 Så da sparer jeg nye takstein før solceller legges. Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det skal jeg prøve på. Klippet fra Otovos tilbud denne høsten: - SYSTEMSTØRRELSE: 3,7 kWp fordelt på 14 paneler - Anlegget ditt vil produsere omtrent 3 800 kWh i året. - Du sparer inntil 37 øre/kWh i forhold til snittprisen i 2015 (SSB). I snitt over 30 år koster din selvproduserte strøm deg fra 45 øre/kWh. - 290 kr Din totale kostnad per måned, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen. Abonnementet løper i 20 år. Etter det er anlegget ditt! - DIREKTEKJØP 47 624 kr Din totale kostnad, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen Dette er da på sydvendt tak på en garasje. Er dette komplett ferdig installert? Altså både installasjonen av panelene på garasjetaket, men også elektrikerarbeidet som trolig innebærer å trekke kabel til sikringsskap, montering av inverter og plusskundemåler (to-veis) og hele sulamitten? Ikke at dette er så komplisert for en elektriker som kan dette, men er bare spent på om tallene er inkludert alt. Har veldig lyst på dette selv, men bor i sameie med tre seksjoner. Noen som vet om det er mer komplisert da enn for en enebolig som eier hele taket selv? Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Er dette komplett ferdig installert? Altså både installasjonen av panelene på garasjetaket, men også elektrikerarbeidet som trolig innebærer å trekke kabel til sikringsskap, montering av inverter og plusskundemåler (to-veis) og hele sulamitten? Ikke at dette er så komplisert for en elektriker som kan dette, men er bare spent på om tallene er inkludert alt. Har veldig lyst på dette selv, men bor i sameie med tre seksjoner. Noen som vet om det er mer komplisert da enn for en enebolig som eier hele taket selv? Ja som det står i det jeg limte inn fra Otovo er dette den totale kostnaden. Endret 28. desember 2016 av -Birger- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå