Gå til innhold

– Solceller skal bli like naturlig som trelags vinduer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At solceller skal bli mer populære er direkte avhengig av innkjøpsprispris, pris og lønnsomhet av solcelleangelleg i sin helhet (som inkluderer vedlikehold og reparasjon) virkningsgrad og hvor lenge de varer. Og per dags dato er det ikke så særlig lønnsomt.

Men det som er uklart, og hadde vært interessant om Ottovo kunne svare på, er hvem er det som de klarer å selge elkraft til hvis de selv påstår at de bataler NOK 1 / kWh, altså en markedspris til kundene som er mao mer enn NOK 1 / kWh til slutt.

Lenke til kommentar

At solceller skal bli mer populære er direkte avhengig av innkjøpsprispris, pris og lønnsomhet av solcelleangelleg i sin helhet (som inkluderer vedlikehold og reparasjon) virkningsgrad og hvor lenge de varer. Og per dags dato er det ikke så særlig lønnsomt.

Har du et regnestykke å vise til på at det ikke er lønnsomt?

For jeg har fått oversendt regnestykker fra Otovo som sier det motsatte. 45øre kwh over 30 år. Det er da så langt jeg har forstått inkludert vedlikehold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
(...)For jeg har fått oversendt regnestykker fra Otovo som sier det motsatte. 45øre kwh over 30 år. Det er da så langt jeg har forstått inkludert vedlikehold.

Kanskje du kunne sensurere og legge ut det du fikk fra de så vi kunne sett regnestykket de operer med? Jeg er selv veldig skeptisk til om man kan tjene penger på solseller i så liten skala som ett tak er, når man tar med alle utgiftene i regnestykket.

Lenke til kommentar

"– Å kunne se at man bidrar til endring og skape bedre produkter, det er det som driver meg i hverdagen."

En fin holdning. Det er ikke noe galt i å ha rikdom som mål, men med en slik holdning får man glede  og  rikdom (også for hele samfunnet) som godt  side-mål.

Kortreist strøm  er  et bra tilskudd.

Så kan  fornybar produksjon av Hydrogen,   gjøres  både sentralt og lokalt for å redusere lokal forurensning. Og batteribiler kan lades kortreist for de som kjører lokalt.

Lenke til kommentar

For jeg har fått oversendt regnestykker fra Otovo som sier det motsatte. 45øre kwh over 30 år. Det er da så langt jeg har forstått inkludert vedlikehold.

vel jeg vil gjerne overbevises om at jeg tar feil så da kan du klippe og lime inn regnestykket ditt her så vi alle får se

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått "plusskunde"-ordninga riktig så får du tilbake tilsvarende nettleie når du selger strømmen. At Otovo da kan tjene på strømmen, ihvertfall i perioder av vinteren og ofte på dagtid om sommeren har jeg ikke problemer med å forstå. Nettleia kan fort utgjøre over det dobbelte av spotprisen :) Med timemålere som jeg vil tro Otovo opererer med kan de selge overskuddsstrøm på dagtid, dette er den klart dyreste og mest lønnsomme strømmen siden forbruk og behov er størst. Nattestid er strømmen veldig billig pga lite bruk. Tar forbehold om feil da jeg har blitt fortalt dette via noen andre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan  fornybar produksjon av Hydrogen,   gjøres  både sentralt og lokalt for å redusere lokal forurensning. Og batteribiler kan lades kortreist for de som kjører lokalt.

Og ikkje minst dei som køyrer langt. Det er viktigast for dei.

Kva har du tenkt å bruke hydrogen til? Produksjon av hydrogen reduserer ikkje forureining nokon stad, korkje sentralt eller lokalt. Tvert imot kan hydrogen vere ein tryggleiksrisiko om gassen ikkje vert handtert på rett måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i å ha rikdom som mål, men med en slik holdning får man glede  og  rikdom (også for hele samfunnet) som godt  side-mål.

Jeg har lyst på solceller på taket, og gjerne husbatteri i tillegg. Har fått tilbud fra Otovo. Regner ikke med å tjene på det, i hvert fall ikke mye. Og ettersom prisene spås å gå nedover, så er jeg ikke redd for å vente. Jeg er mest interessert i det tekniske aspektet, og tanken på å være selvforsynt. Derfor syns jeg egentlig det er greit bare jeg ikke taper en hel masse penger. Litt tap er faktisk greit, da det for meg vil være en liten hobby i seg selv. Hvis hobbyen kan finansiere seg selv, så hvorfor ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Med dagens Urd-uvær, så sier det seg selv at takmonterte solcellepaneler, eller utemonterte solcellepaneler fort blir til flyvende plater. Det fordrer ekstra smarte festemekanismer, og skjerming rundt platene slik at vinden ikke får til å hale og dra på noe sted.

Lenke til kommentar

Skal sette opp solceller her i Filippinene før jeg gjør noe slikt i Norge i hvertfall.
Her koster strømmen ca det dobbelte, det er mye nedetid (funker fint i Manila. var strømbrudd 2 av 6 netter i provinsen da jeg var der). Over halvparten (kanskje 2/3) av strømmen her produseres også av kull/olje

Nå er sikkert ikke strømmen min blant den billigste, men her er regnestykket jeg kom frem til;

I Norge betalte jeg i november: 1049 kr for 1197 kWh = 0.876 kr pr kWh
I Filippinene betalte jeg for november: ca 506 kr (2900php) for 322 kWh = 1.571 kr pr kWh
Så om jeg har regnet riktig så er det nesten dobbelt så dyrt for strøm her nede, og strømmen her er ikke "grønn" slik den Norske er.

Vil tro at sol forholdene her nede også er bedre, så et solcelle anlegg vil være mer effektivt/lønnsomt.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i å ha rikdom som mål, men med en slik holdning får man glede  og  rikdom (også for hele samfunnet) som godt  side-mål.

Jeg har lyst på solceller på taket, og gjerne husbatteri i tillegg. Har fått tilbud fra Otovo. Regner ikke med å tjene på det, i hvert fall ikke mye. Og ettersom prisene spås å gå nedover, så er jeg ikke redd for å vente. Jeg er mest interessert i det tekniske aspektet, og tanken på å være selvforsynt. Derfor syns jeg egentlig det er greit bare jeg ikke taper en hel masse penger. Litt tap er faktisk greit, da det for meg vil være en liten hobby i seg selv. Hvis hobbyen kan finansiere seg selv, så hvorfor ikke.

Må seie meg einig med Dovreekspressen, man treng standerpakker man kan kjøpe og instalere sjølv. Og gjerne dumpe overskuddet mot en 30m^3 vannbeholder, med konvektorer til forvarming av dusjvatn ol.

Hytter uten strøm er jo bare kjekt; til prosjekt. Og slik har det vert i over 40 år.

Når det gjeld store fryselager er der muligens potensiale slik eg forstår. Når solen er tilstede treng dei mest strøm/kjøling, og kan følglig ta toppen med eiget system frakoblet fra omverda.

Lenke til kommentar

(...)For jeg har fått oversendt regnestykker fra Otovo som sier det motsatte. 45øre kwh over 30 år. Det er da så langt jeg har forstått inkludert vedlikehold.

Kanskje du kunne sensurere og legge ut det du fikk fra de så vi kunne sett regnestykket de operer med? Jeg er selv veldig skeptisk til om man kan tjene penger på solseller i så liten skala som ett tak er, når man tar med alle utgiftene i regnestykket.

Det skal jeg prøve på.

Klippet fra Otovos tilbud denne høsten:

- SYSTEMSTØRRELSE: 3,7 kWp fordelt på 14 paneler
- Anlegget ditt vil produsere omtrent 3 800 kWh i året.
- Du sparer inntil 37 øre/kWh i forhold til snittprisen i 2015 (SSB). I snitt over 30 år koster din selvproduserte strøm deg fra 45 øre/kWh.
- 290 kr Din totale kostnad per måned, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen. Abonnementet løper i 20 år. Etter det er anlegget ditt!
- DIREKTEKJØP 47 624 kr Din totale kostnad, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen

Dette er da på sydvendt tak på en garasje.
Lenke til kommentar

vel jeg vil gjerne overbevises om at jeg tar feil så da kan du klippe og lime inn regnestykket ditt her så vi alle får se

Siden du ikke har noen tall så se i post 15, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1753276&do=findComment&comment=23643049

Alle kan få tilsvarende regnestykke fra Otovo , det er bare å gå inn på lenken deres.

Lenke til kommentar

Skal sette opp solceller her i Filippinene før jeg gjør noe slikt i Norge i hvertfall.

Her koster strømmen ca det dobbelte, det er mye nedetid (funker fint i Manila. var strømbrudd 2 av 6 netter i provinsen da jeg var der). Over halvparten (kanskje 2/3) av strømmen her produseres også av kull/olje

Nå er sikkert ikke strømmen min blant den billigste, men her er regnestykket jeg kom frem til;

I Filippinene betalte jeg for november: ca 506 kr (2900php) for 322 kWh = 1.571 kr pr kWh

Så om jeg har regnet riktig så er det nesten dobbelt så dyrt for strøm her nede, og strømmen her er ikke "grønn" slik den Norske er.

Vil tro at sol forholdene her nede også er bedre, så et solcelle anlegg vil være mer effektivt/lønnsomt.

Forferdelig dyrt der nede! Hva ligger lønningene på der?

Det høres ut som en stor del av lønningen fort kan gå med til strøm?

Lenke til kommentar

"– Å kunne se at man bidrar til endring og skape bedre produkter, det er det som driver meg i hverdagen."

En fin holdning. Det er ikke noe galt i å ha rikdom som mål, men med en slik holdning får man glede  og  rikdom (også for hele samfunnet) som godt  side-mål.

Flott dersom overskuddskaft kan brukes til Hydrogenproduksjon, men jeg forstår ikke hvorfor det skal forhindre el-bilene i å kjøre langt?

Det leveres allerede tusenvis av el-biler som går langt og fra neste år får vi enda flere modeller å velge i med Zoe 400, Amperea-E.

Lenke til kommentar

Forferdelig dyrt der nede! Hva ligger lønningene på der?

Det høres ut som en stor del av lønningen fort kan gå med til strøm?

Strøm er dyrt her ja. Vet ikke hvor hva lønningene ligger på men mye lavere enn i Norge, det er sikkert.

Etter litt googling kan det se ut som snittet ligger på litt over 8000php pr mnd, dvs ca 1400kr etter dagens kurs.

Litt sørgelig å se at stort sett alt av teknologi er ca samme pris her nede som hjemme i Norge. I Norge har vi også mye bedre rettigheter som forbruker.

Drivstoff prisene er vel ca det halve i forhold til Norge. Ganske dyrt for folk her vil jeg påstå.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Det skal jeg prøve på.

Klippet fra Otovos tilbud denne høsten:

- SYSTEMSTØRRELSE: 3,7 kWp fordelt på 14 paneler
- Anlegget ditt vil produsere omtrent 3 800 kWh i året.
- Du sparer inntil 37 øre/kWh i forhold til snittprisen i 2015 (SSB). I snitt over 30 år koster din selvproduserte strøm deg fra 45 øre/kWh.
- 290 kr Din totale kostnad per måned, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen. Abonnementet løper i 20 år. Etter det er anlegget ditt!
- DIREKTEKJØP 47 624 kr Din totale kostnad, med verdien av Enova-støtte fratrukket prisen

Dette er da på sydvendt tak på en garasje.

Takk for informasjonen, vi som ikke har enebolig har dårligere mulighet til å få tall fra nettsiden.

Abonnement løsningen høres ut som ett kupp her, 22k for vedlikehold i 20år er nok langt mindre enn det vil koste.

For å gjøre det enkelt og si at man betaler kr 1,-/kWh inklusive alt i Norge, er det kr 3800,- spart til en kost av kr 3480,-

Denne prisen er også subsidiert av staten, og hvis man bruker mer realistiske tall enn jeg har gjort over ser det ut som om det er ett stykke igjen til vi kan si at det lønner seg med solcelle.

Kunne vært artig hvis noen med 4X takareal sammenligna med denne garasjen hadde fått ett tilbud, da hadde vi vært på nivå med gjennomsnittlig forbruk her i Norge og da kunne man kanskje sett på hvor mye det hadde kostet å blitt tilnærma selvforsynt(måtte da også lagt med ett husbatteri i prisen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...