CetOr Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Hei! PC-en min starter (dvs at harddisk og strømforsyning kjører, og PCn lyser som om den er på. MEN hverken CPU viftene, skjermkortet eller kabinett viftene skrur seg på. Hva kan jeg gjøre? Er det de billige delene jeg har kjøpt, som jeg nå må svi for? Coolermaster B500 Asus B85m-G hovedkort Gtx 1060 i5 4460 En elendig 500gb komplett harddisk. Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 PS: Om noen ønsker å hjelpe meg med dette, så kan det være greit å vite at problemene startet med dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1752611&do=findComment&comment=23636580 Lenke til kommentar
GauNodachi Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Prøv å koble slik at kun: CPU, RAM og HK er koblet til. Se om CPU-vifte skrur seg på i dette tilfelle. Du kan også prøve resette CMOS. Er kabinettviftene koblet direkte til strømforsyning eller via hovedkort? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Har PCen virket før så vil jeg påstå at det er hardware feil.Det du trenger for å få bilde er; Hovedkort CPU (med kjøler seff) 1 minnebrikke Skjermkort (evt det integrerte i CPU) Strømforsyning Dvs. at feilen bør ligger i en av komponentene over. Noen ting du kan gjøre; Koble fra alt som ikke er nødvendig for å få bilde (HDD, Lydkort, USB plugger osv.osv.). Har du flere minnebrikker så prøv med én i gangen. Prøv et annet skjermkort (eller test skjermkortet ditt i en annen PC). Reset BIOS (ta ut BIOS batteri eller bruk jumper/knapp på hovedkortet) Lukter det svidd? Lukter det svidd er det gjerne noe som har... ja, brent. Da kan det være lurt å ta ut komponentene og se etter svimerker. Har hovedkortet noen form for indikasjon (lys på hovedkort eller pipelyd når du starter PCen?) som kan fortelle hva som er gale? Endret 26. desember 2016 av PantZman Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Tusen takk for utfyllende og godt svar! PCn har nå startet opp igjen, etter at jeg tok ut batteriet i 5 min. Må jeg nå oppdatere driveren på hovedkortet? Men dette problemet føyer seg litt i rekken med andre problemer i det siste. Har en følelse på at dette kan komme til å skje igjen. Det er mest nærliggende for meg å tro at det kan være hovedkort eller PSU som begynner å bli dårlig, kan dette stemme? Prøv å koble slik at kun: CPU, RAM og HK er koblet til. Se om CPU-vifte skrur seg på i dette tilfelle. Du kan også prøve resette CMOS. Er kabinettviftene koblet direkte til strømforsyning eller via hovedkort? CMOS hadde bare 2 pinner, og de var det ingenting på. Kabinettviftene er koblet via hovedkortet. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Å ta ut bios batteriet resetter bare bios instillingene til "default".Kan ikke skade å laste ned nyeste hovedkort/chipset drivere.Last ned nyeste BIOS kan også være lurt. Litt vanskeligere å installere om du ikke har erfaring med det fra før.Kanskje du bør kjøre noen stress tester på systemet ditt for å sjekke stabiliteten. Sjekk temperaturer underveis. Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Joda, vet hvordan jeg skal innstallere ny bios, så skal gjøre dette. Temperaturer er helt normalt, det har jeg oversikt over. PCen kan skru seg av mens jeg sitter å surfer på nettet. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Sjekk hovedkort temperaturen.Hadde et Asus Crosshair Formula IV eller V som sleit med dårlig kjøling av Northbridge (tror det var en bug med HK som ga NB for mye strøm). Det funket bra når jeg hadde et Cooler Master CM690 med 200mm vifte i døra som blåste rett på hovedkortet. Da jeg skiftet kabinett til et uten mulighet for denne viften så ble det et helvete. Hjalp ikke at jeg hadde kabinettet fult av andre vifter, ingen blåste direkte på hovedkortet. Om jeg husker korrekt så slo PCen seg av støtt og stadig før jeg fikk mekket noe kjøling.Ta av døra på kabinettet og sett opp ei bordvifte. Se om det hjelper. Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Nå skjedde det igjen. Skjermen skrur seg av, viftene til skjermkortet (mulig CPU og kabinett viftene også) går til 100℅. Jeg snakke med folk på TeamSpeak, men skjermen er svart og ingenting fungerer. Forsøkte å koble skjermen til hovedkortet mens dette skjedde, men ingen bilde... Alle temperaturer er fine. Skjermkortet var moderat overklokket, men har nå satt den tilbake slik den var for å se om dette løser det. Jeg har hørt i noen tilfeller at PSU eller hovedkortet lager en fæl høyfrekvent lyd i typ 5-15 sekunder helt random når PCen er av. Har lenge mistenkt at det er noe som ikke er helt som det bør være med enten PSU eller hovedkortet. Det er tross alt svært billige deler. Endret 27. desember 2016 av CetOr Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Skjermdriver nvlddmkm sluttet å svare. Skjermen din blir svart fordi skjermkortet slutter å kommunisere med driveren. Slå av all overklokking av det og ting som hk GPU boost etc , og still inn pci-e fsb frekvensen i hovedkortet fra auto til permanent 100mhz. Så oppdaterer du også hovedkortets BIOS til den siste , les igjennom bios revisjons listen hvordan du oppgraderer : *1.Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool. 2.Due to iGPU limitation, 4K UHD display is not supported. Endret 28. desember 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Takk for svar! Forsøkt alt dette nå. 30 minutter senere kommer det opp "No signal detected" på skjermen igjen..... Restarter dataen og dette er skjermen som møter meg: Restarter igjen og PCen starter opp som normalt. Flere gode råd taes mot med stor takknemlighet! Endret 28. desember 2016 av CetOr Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) PCn er enda verre idag. Ifølge HWmonitor så kan det se ut til at at det er for store variasjoner med strømmen til strømforsyninga. 12v+ skal visst være MINST over 11.4v, min er på ca 11.0V når jeg spiller. Tok ut skjermkortet og spilte en stund med integrert, og da var 12v+ på 11.7. PCen klokka aldri da. Så regner med at det enten er skjermkortet som er ødelagt (4 mnd gammelt) eller PSU (snart 2 år gammel). Skal forsøke å sette inn skjermkortet igjen og underkjole det kraftig, for å se om det eliminerer at maskinen fryser. Skulle starte BF1 nå, og maskinen fryser med en gang. Skjermkort vifta blåser plutselig på 100℅ Endret 29. desember 2016 av CetOr Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) 11,0 Volt er for lavt og er en god del utenfor atx design spec toleransen (om målingen kan stoles på) Prøv med en bedre power supply. Har du gjort "noen" av de foreslåtte tiltakene nevnt ? Endret 29. desember 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Jeg har forsøkt alt som står her, pluss en del andre ting som jeg har lest på diverse forumer. Hvis noen skulle ha noen andre forslag, tar jeg dem gjerne i mot. Hvis ikke må jeg heise flagget og bestille meg ny PSU. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Okay . Når du får muligheten påse at hovedkortet har seneste bios versjon. Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Hovedkortet har siste bios. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå