Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

320d 177hk e91, bytte til sports/åpent luftlifter?

Anbefalte innlegg

Hei. Flere jeg vet om har bytta luftfilter på e91ene sine, lyst til å gjøre det selv men er det bare å ta vekk luftfilterboksen å stappe ett sånt feks konisk sportsfilter inni innsuget der eller hva det heter? Er det ikke mye elektronikk og møk som må taes i forbehold også? Hvordan er stegene til dette? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil suge inn varm luft så kan du bare gjøre det. BMW ansetter dyktige ingeniører for å få et effektivt innsug, og dette ødelegger du ved å erstatte det med en standard løsning. Er det filter med olje så ødelegger du også LMM.

Hiv ut reservehjulet eller sløs på nye dekk. Alternativt så kan du hive det i sparebørsa og heller gjøre en skikkelig oppgradering.

Lenke til kommentar

Stort sett det eneste du oppnår er mer lyd. Mange liker denne lyden og monterer pod-filter kun pga. det. Eneste av elektronikk er LMM. Er filteret korrekt innoljet (ikke for mye) vil du ikke skade denne. Den kan også renses med elektronikkrens. Dog tar jeg intet ansvar hvis den mot formodning skulle streike. :p

Har selv kjørt med åpent filter på min E90 uten problemer.... bortsett fra dårlig filtrert inntaksluft. Dette ser du i innsuget etter noen måneder. Det ser ikke pent ut!

Edit: Ser at du har diesel. Da ville jeg bare droppa det.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Stort sett det eneste du oppnår er mer lyd. Mange liker denne lyden og monterer pod-filter kun pga. det. Eneste av elektronikk er LMM. Er filteret korrekt innoljet (ikke for mye) vil du ikke skade denne. Den kan også renses med elektronikkrens. Dog tar jeg intet ansvar hvis den mot formodning skulle streike. :p

Har selv kjørt med åpent filter på min E90 uten problemer.... bortsett fra dårlig filtrert inntaksluft. Dette ser du i innsuget etter noen måneder. Det ser ikke pent ut!

Edit: Ser at du har diesel. Da ville jeg bare droppa det.

Hvorfor? Fungerer jo fint på diesel også? Vil liksom få frem den turbospool lyden, nulig det bare er å sette på åpen 3" rett ut?

Lenke til kommentar

Du har allerede turbo så du vil ikke få noe mer luft inn. Den lufta du får inn vil derimot være varmere og dermed i teorien gi mindre effekt. Du har heller ikke gasspjeld så du vil få konstant induksjonslyd, noe som trolig bare vil bråke. I tillegg vil du få mer slitasje på turbo og motor siden lufta ikke blir renset like godt som med vanlig filter.

Skulle jeg prøvd så hadde jeg bare kjøpt et billig filter fra Ebay og ikke noe overpriset K&N-greier. Du må muligens mekke til noen festebraketter e.l. også.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du får en slags "dump" lyd på turbo diesel motorer av åpent luftfilter. 

Jeg satte det faktisk på den forje familie tralla som var en turbo diesel. Blir helt grei lyd  :)

Selv bruker jeg store K&N filter på trimma motorer. Eneste grunnen til å bruke et åpent filter på en original motor må være for lyden sin skyld. 

På TDI`n jeg hadde. Kald luft fra den blå kanalen. Varmeskjold på siden av filteret for å unngå mest mulig varme. 

VgsHOSF.jpg

Endret av Slitenkæll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...