StoreLars Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Jeg trenger en UPS som klarer og holde en server oppe i ca. 15 min. Vet noen om en grei en? Ikke for dyr, max 4000. Får jeg noe for denne prisen eller blir det for lite? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Hvor mye strøm trekker serveren (hvor stor PowerSupply) ? Hva annet skal beskyttes (skjerm (17-19-21") modem, router, etc.) ? Skal den filtrer strømmen eller bare ta over ved strømbrudd ? Skal den i rack eller stå på gulvet ? Er prisen beregnet inkl. eller eksl. mva og eller frakt ? Mange ting å passe på som du skjønner . Men uansett så er nok 4000,- muligens i minste laget for 15 min battertid.... Gi meg specen på serveren din og det andre jeg listet opp over her, så skal jeg se hvor stor den bør være. Lenke til kommentar
StoreLars Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 Hehe, Strømforsyningen er vel på 300 watt, sammen med 1,1 ghz prosessor og 256 ram. Det er BARE pc'en som skal holdes oppe, mulighens også et adsl modem for å holde linjen oppe. Dette er en server, ikke en client, så den går bare og durer. Den skal ta over strømmen så den fortsatt holder seg levende og slik at jeg kan få den ned hvis jeg ser det blir lang nedetid på strømnettet ( Sikringene går så ofte i huset ) Og den kjører linux, hvis det har noe og si..... Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Skulle stille spørsmål med hvor mye strøm maskinen trekker. Men det ble nettop gjort. PS: hvor stor PSU du har ikke noe å si. Om du har en 550w psu betyr det ikke at serveren bruker 550 w. Men denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...27&GrpID=6&s=pl koster ca 4k + mva og frakt. Vi har en slik, klarer en server med 2 AMD mp'er 5 disker. + standard saker som DVD, floppy, skjerm, lan, 2 gb ram ++ Denne holder ut i CA 15 min. Kommer jo også an på diskaktivitet/load PS: vi har kjøpt totalt 8 Metric UPS'er, 2 ble sent i retur (DOA). Men de som virker, har virket siden innkjøp for ca 2 år siden. Håper dette hjelper deg. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 300 W tilsvarer 428 VA, som igjen betyr at du må runde opp til 500 VA (0,5kVA). De fleste UPS leverandører oppgir batteritiden ved maksimal belastning. Batteritiden vil være lenger jo lavere belastningen er, og som en tommel-finger regel sier man at halv last gir tredoblet batteritid. Eksempel: En 1500 VA UPS som klarer 6 minutter batteritid ved full belastning, vil klare ca. 18 minutter ved 750 VA belastning. Når man skal dimensjonere batteritiden er det meget viktig å være klar over at det er aktiv effekt (Watt) og ikke belastningen i VA som gjelder. PC'er, belysning, motorer osv. har forskjellig effektfaktor, og det må man ta med i beregningen. Strømforsyningen i en standard PC har vanligvis en effekfaktor 0,66 mens en vanlig glødelampe har effektfaktor på 1. Formelen for å beregne aktiv effekt er som følger: A (Ampere) x V (Volt) x Cos Ø (effektfaktoren) = Watt Håper du skjønte noe av dette..... Prisene ligger faktisk ikke noe særlig høyere enn 3500,- (ink.mva., men eks. frakt.) for en Line-Interactive UPS. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å gå for en OFFLINE, selv om den er billigere. En kort forklaring på hvorfor: Det er stor forskjell på virkemåten til Line Interactive og Online UPS'er. Man må være klar over at en Line Interactive (og Offline) UPS forsyner lasten mer eller mindre direkte fra lysnettet. Det betyr at den har begrenset evne til å dempe støy samt regulere spenningsvariasjoner. Dessuten så er ikke vekselretteren i drift hele tiden, og det betyr en omkoplingstid på typisk 4-10 ms ved strømbrudd. (I en Online UPS blir spenningen først likerettet før den blir vekselrettet. Vekselretteren forsyner lasten hele tiden og gir optimale spenningsforhold for lasten. Det vil si konstant 230 V spenning fri for nettstøy.) Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 (endret) jeg har denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...27&GrpID=6&s=pl den vil klare å holde PC'n din oppe i ca 15-25 minutter (avhengi av CPU og HD forbruk). "backuptime: 23 minutes with a load of two PC's with 15" monitors" står det i manualen. siden du bare skal holde serveren oppe uten skjermer osv. kan det godt hende at den greier å holde serveren oppe i nermere 30 minutter også. men det har jeg ikke testet enda, så det skal jeg ikke si sikkert. UPS'en tar en maksimum last på 600W og 1000VA, så du har mye å gå på. men jeg er i allefall meget fornøyd med denne! billig er den også! Mvh, Jan Erik Endret 30. november 2003 av Jannis-15 Lenke til kommentar
fredster Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Skulle stille spørsmål med hvor mye strøm maskinen trekker. Men det ble nettop gjort. PS: hvor stor PSU du har ikke noe å si. Om du har en 550w psu betyr det ikke at serveren bruker 550 w. Selvfølgelig har det noe å si hvor stor PSU du har !! For nok en gang å sitere "Hondaen" : Vet man virkningsgraden, ofte rundt 70% på switche psu, så deler man på den og får hva psu trekker fra nettet: 300/0.7 = 428.6 watt ( ved full belastning vel å merke ) Grunnen til at det kommer en høy støtstrøm ( inrush current ) når man starter en vanlig pc-psu er fordi glattekondensatoren etter likeretter trinnet lades kraftig opp. Ups`er og generatorer må dimmensjoneres for å kunne tåle disse strømmene." For å underbygge tyngden bak den uttalelsen, så vil jeg bare nevne at Hondaen er elektroingeniør, og jeg har jobbet med salg (til IT-forhandlere og elektroinstallatører) hos en norsk leverandør/importør av UPS. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 jeg har en apc smart-ups 1500va, mener den burde holde for deg også, koster ikke så mye over 4k. Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 jeg har denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...27&GrpID=6&s=pl men jeg er i allefall meget fornøyd med denne! billig er den også! Mvh, Jan Erik Hei... Har bestilt en slik, og skal forhåpentligvis hentes på posten i morgen(mandag)... Hvordan er programvaren som følger med? Da med tanke på at den FUNGERER... Slik at pc'n "slår seg av" istede for bare "klikk"(ups: fri for strøm) Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 (endret) A (Ampere) x V (Volt) x Cos Ø (effektfaktoren) = Watt VA = Watt. Volt*Ampere=Watt. Grunnen til å skrive VA og ikkje Watt er fordi ein kan ha reaktiv effekt og det vert ikkje med om ein skriv Watt, men det vert med om ein skriv VA. Elles vil eg anbefale ein enegrimåler for å finne ut ditt forbruk: http://www.clasohlson.no Endret 30. november 2003 av gastingen Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 zemtex: programmvaren som følger med et Commander Pro (V 2.1 fikk i allefall jeg med). den fungerer desverre slik at når strømmen går får du melding om "system shutdown in: 99 sec", har aldri fått den til lenger tid en det. så det vil si at etter ca 1 minutt og 40 sekunder avslutter den windows på vanlig måte. men det du kan gjøre er at om du har flere pc'er den skal oppeholde, kan du koble RS232 kabelen til den maskinen som godt kan skru seg av etter 99 sek, for selve UPS'en skrur seg ikke av etter 99 sek, bare den maskinen UPS programmvaren er installert på. en annen ting du kan gjøre er jo bare å skru av programmvaren, men da må du også være obs på at når UPS'en er tom for batteri vil den bryte strømmen uten å gi deg varsel på PC'n. men det er umurlig å unngå å høre alarmen og laft batterinivå på UPS'en da, så det skal ikke være noe problem egentlig. laft barrerinivå alarmeg går på ved 25% barrerikapasitet om jeg ikke husker feil, så du har fremdeles god tid til å avslutte etter at du hører alarmen. men et stort minus med den er det at den støyer ganske mye, og det går ikke an å skru av viften uten å først skru av UPS'en og så dra ut stikkontakten. jeg fikset dette ved å hive hele UPS'en i en skoff i pulten min. ja, det blir varmt der, men det er ikke noe fare å ha den der i ca en dag av gangen, for så å lufte i canskje 10 minutter. eller bare ha den på om dagen og skru den helt av om natten. men enkleste måten å fikse problemet på et å hive den inn på et annet rom, om du har det. men da vil du ikke ha lang nok RS232 kabel til å koble den til maskinen da. så da må du klare deg med å avslutte maskinen manuelt ved strømbrudd, og ikke ha murlighet til å avlese spenninger. Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 (endret) A (Ampere) x V (Volt) x Cos Ø (effektfaktoren) = Watt VA = Watt. Volt*Ampere=Watt. Grunnen til å skrive VA og ikkje Watt er fordi ein kan ha reaktiv effekt og det vert ikkje med om ein skriv Watt, men det vert med om ein skriv VA. Elles vil eg anbefale ein enegrimåler for å finne ut ditt forbruk: http://www.clasohlson.no ehh.. tror ikke VA er det samme som Watt du. ta for eksempel UPS'ene mine, 1000VA, 600W. 750VA, 400W. 500VA, 270W hvordan er dette murlig med din teori liksom? Endret 30. november 2003 av Jannis-15 Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Janis-15: takk for svar.. men kan ikke unngå å ha en liten "skulle ha vist før eg bestilte" følelse... Blir liksom litt bortkasta med 1000VA når den kun holder 99sek Men men... blir det gale, så for eg bare selge den og finne en annen... "Time vill show" Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Kjøpte meg en Mustek Powermust 600 til serveren min nettopp fordi den var billig. Commander programvaren ser ut som et billig spill, og det fusker som bare det. Shutdown ved batterilimit på en eller annen % har jeg ikke fått til å fungere. Har bare ett ord om produktet : JALLA! Skulle lagt i noen hundrelapper til...for jeg visste jo på forhånde egentlig hvilken kvalitet produsenter som Mustek og f.eks. Trust står for. Vi har MGE på forskjellige installasjoner på jobb, og APC i kontorlokaler. Disse funker fint. Lenke til kommentar
StoreLars Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 (endret) Men hvordan vil det fungere under linux da? Programvaren? Har nettstedet programvare for dette eller må jeg finne selv? Mente den UPS'en til jani 15 Endret 30. november 2003 av StoreLars Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 har aldri prøvd det på linux. zemtex: det kan godt hende du kan få tak i et annet program til den, eller at du får til å stille inn tiden før shutdown. selve UPS'en er grei, men software kunne vært mye bedre. murlig du kan bruke powerflag eller lignende? uansett, var jeg deg ville jeg skrudd av programmvaren når jeg var tilstedet og skrudd den på når jeg dro bort. for selve UPS'en holder fint maskinen oppe i over 15 minutter. er bare programmvaren som forteller windows at "nå skal vi avslutte", og windows lagrer og avslutter på vanlig måte. så jeg er fornæyd med UPS'en utenom støyen (40bd vanlig, og 45dbed batteridrift!) og programmvaren. jeg har løst dette ved å hive UPS'en i en skuff så jeg slipper støyen, og programmvaren har jeg ikke funnet noen løsning på enda. eneste er at jeg avslutter programmvaren om jeg er til stedet og det blir strømbrudd. Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Kain jo alltids sende den tilbake... Var dumt at den bråkte så! 40-45db blir nok å merkes... Hvis eg ikke ork å sende den tilbake(Frakt suker2k), er det jo mulighet å selge den lokalt. Valget var mellom APC og mustek, og siden Musteken var doblet så kraftig og prisen var den samme.. så ble det slik det ble... Batterikapasiteten er egentlig ikke det viktigste, men at den har et bra vern mot overspenning, lyn og evt underspenning. Det er tross alt disse tingene som ødelegger. Så strøm backup er vel mere en "kjekk ting å ha"... Lasta ned nettopp siste versjon av softwaren til Musteken, men fikk ikke installert den pga av at den ville ha serial-nr Hvem f*n vil piratkopiere software til en UPS.. Spesielt når det er så (tilsynelatende) dårli!.... Men vi får se etter at pakken er heta i morgen... MVH ZemteX Lenke til kommentar
StoreLars Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 Hehe, trenger jeg softwaren da? I det hele tatt? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 nei, du trenger ikke software. eneste fordelen med software er at du har murlighet til å avlese spenninger, avslutte maskinen automatisk osv. så du trenger egentlig ikke software, men når batteriet u UPS'en er tomt kuttes strømmen til PC'n som ved et vanlig strømbrudd. Lenke til kommentar
StoreLars Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Jaja, takk for alle svar. Blir enten og legge om sikringen på server rommet eller å skaffe en UPS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå