AnonymDiskusjon Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 I husleiekontrakten min står det at leieforholdet opphører uten oppsigelse den 30.04.2017. Og at "om kontraktene er tidsbestemt, må utleier innen 3 måneder etter kontraktens utløpsdato sende skriftlig oppfordring om at leier må fraflytte leieobjektet. I motsatt fall vil kontrakten gå over til å være tidsutbestemt". Hva vil dette si? Har jeg krav på varsel om de ikke vil fornye kontrakten? Hva om de ønsker å fornye, men også å sette opp husleia med flere tusen kroner? Har jeg ikke krav på å vite noe på forhånd? Og om en ny kontrakt skrives, blir den også tidbestemt (3 år uten mulighet for oppsigelse de første 9 månedene), eller blir den tidsubestemt? Anonymous poster hash: d9877...44a Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 I husleiekontrakten min står det at leieforholdet opphører uten oppsigelse den 30.04.2017. Og at "om kontraktene er tidsbestemt, må utleier innen 3 måneder etter kontraktens utløpsdato sende skriftlig oppfordring om at leier må fraflytte leieobjektet. I motsatt fall vil kontrakten gå over til å være tidsutbestemt". Hva vil dette si? Har jeg krav på varsel om de ikke vil fornye kontrakten? Hva om de ønsker å fornye, men også å sette opp husleia med flere tusen kroner? Har jeg ikke krav på å vite noe på forhånd? Og om en ny kontrakt skrives, blir den også tidbestemt (3 år uten mulighet for oppsigelse de første 9 månedene), eller blir den tidsubestemt? Anonymous poster hash: d9877...44a De kan heve pris etter KPI (inflasjon) en gang i året, dette vil være på ca 2-3%, eller til gjengs leie dersom du har vært leieboer der i minst tre år. Dette er mens du er på nåværende kontrakt, det er du med mindre du får beskjed om å fraflytte innen 30.07.2017. Hvis du ikke mottar en slik beskjed vil kontrakten vare på ubestemt tid. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 I husleiekontrakten min står det at leieforholdet opphører uten oppsigelse den 30.04.2017. Og at "om kontraktene er tidsbestemt, må utleier innen 3 måneder etter kontraktens utløpsdato sende skriftlig oppfordring om at leier må fraflytte leieobjektet. I motsatt fall vil kontrakten gå over til å være tidsutbestemt". Hva vil dette si? Har jeg krav på varsel om de ikke vil fornye kontrakten? Hva om de ønsker å fornye, men også å sette opp husleia med flere tusen kroner? Har jeg ikke krav på å vite noe på forhånd? Og om en ny kontrakt skrives, blir den også tidbestemt (3 år uten mulighet for oppsigelse de første 9 månedene), eller blir den tidsubestemt? Anonymous poster hash: d9877...44a De kan heve pris etter KPI (inflasjon) en gang i året, dette vil være på ca 2-3%, eller til gjengs leie dersom du har vært leieboer der i minst tre år. Dette er mens du er på nåværende kontrakt, det er du med mindre du får beskjed om å fraflytte innen 30.07.2017. Hvis du ikke mottar en slik beskjed vil kontrakten vare på ubestemt tid. Så det er ingen regler om hvor lenge før 30.04.2017 de er nødt til å gi beskjed om at jeg må fraflytte? Eller om de er nødt til å gi beskjed i det hele tatt? Anonymous poster hash: d9877...44a Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Du har selv ansvar for å flytte den 30. 04. 2017. Hvis du ikke gjør det får du varsel om fraflytting, og etter at varselet er sendt har du ikke lov til å bo i husrommet. Du vil da kunne kastes ut med tvang (av namsmannen), og være erstatningsansvarlig for tap dette påfører huseier. Dette forutsetter imidlertid at det er rettslig grunnlag for å gjøre avtalen tidsbestemt. Når ble avtalen inngått? Og står det noe i avtalen om hvorfor den er tidsbestemt? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Du har selv ansvar for å flytte den 30. 04. 2017. Hvis du ikke gjør det får du varsel om fraflytting, og etter at varselet er sendt har du ikke lov til å bo i husrommet. Du vil da kunne kastes ut med tvang (av namsmannen), og være erstatningsansvarlig for tap dette påfører huseier. Dette forutsetter imidlertid at det er rettslig grunnlag for å gjøre avtalen tidsbestemt. Når ble avtalen inngått? Og står det noe i avtalen om hvorfor den er tidsbestemt? Står ingenting om hvorfor. Kun at kontrakten gjelder fra 01.05.2014 til 30.04.2017 (3 år). Anonymous poster hash: d9877...44a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Så jeg har ingen rettigheter her? De kan velge å fortelle meg 29. april at de ikke ønsker å fornye kontrakten, så jeg må flytte ut dagen etter? Anonymous poster hash: d9877...44a Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Du bør ta kontakt med dem lenge før den 29. dersom du ønsker å tegne ny kontrakt fra 1. mai igjen. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Du har selv ansvar for å flytte den 30. 04. 2017. Hvis du ikke gjør det får du varsel om fraflytting, og etter at varselet er sendt har du ikke lov til å bo i husrommet. Du vil da kunne kastes ut med tvang (av namsmannen), og være erstatningsansvarlig for tap dette påfører huseier. Dette forutsetter imidlertid at det er rettslig grunnlag for å gjøre avtalen tidsbestemt. Når ble avtalen inngått? Og står det noe i avtalen om hvorfor den er tidsbestemt? Står ingenting om hvorfor. Kun at kontrakten gjelder fra 01.05.2014 til 30.04.2017 (3 år). Anonymous poster hash: d9877...44a Tre års tidsbegrenset avtale krever ikke begrunnelse, så her er det bare å håpe at de vil beholde deg. De kan øke prisen uten begrensningene som gjelder for leieøkning, og du har ikke krav på å få forlengelse. Du må inngå ny avtale. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Hele poenget med en kontrakt er jo det som står der! Har du ikke lest det før nå? Det kan jo være at de bare skulle leie ut i 3 år (for da kommer barnet tilbake fra studier i utlandet eller noe sånt...) Dette skulle jo du tatt opp med utleier for lenge siden, og iallefall nå! 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Det kan jo være at de bare skulle leie ut i 3 år (for da kommer barnet tilbake fra studier i utlandet eller noe sånt...) Er vel ofte slike familiære grunner i utgangspunktet, men hva hvis det ikke er det? Kan man kaste ut en leieboer ved utløp, og bare erstatte med en annen "helt vanlig leieboer"? Altså, bruk av tidsbestemt 3-års kontrakt har ingen hindringer av noe slag? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Ja, tre år er minsteprisen for å leie ut tidsbegrenset uten særskilt begrunnelse. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg leier av et større firma, så de har vel ingen grunn til å tvinge meg til å flytte. Kun hvis de velger å heve leia, og jeg ikke ønsker å betale mer? Så om jeg motsier meg økningen og tar det til husleietvistutlaget om det er alt for høyt, har jeg rett til å fortsette å bo i leiligheten med samme husleie om saken varer lenger enn til 30.04.2017? Og må ikke utleier melde fra om gjengsleie 6 måneder i forveien? Eller gjelder ikke dette når kontrakten min utløper? Beklager at jeg er så grønn på dette, men er første gangen jeg leier. Anonymous poster hash: d9877...44a Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Nei. Kontrakten går ut. Skal du bo der videre, må du inngå ny kontrakt. Utleier står fritt til å sette ny husleie i den nye kontrakten. (Det er jo ikke snakk om en økning, siden det er et helt nytt kontraktsforhold.) 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Ja, tre år er minsteprisen for å leie ut tidsbegrenset uten særskilt begrunnelse. Kan nyansere meg litt, -det jeg er nysgjerrig på, er hvorvidt utleier (i scenario med tidsbestemt leieforhold) plikter å spørre inneværende leietaker først, føre det evt. leies ut til andre? (under forutsetning selvsagt at ny kontrakt/husleie nivå godtas) Men, kan være som allerede nevnt, at utleier er helt fri ved opphør. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Jeg leier av et større firma, så de har vel ingen grunn til å tvinge meg til å flytte. Anonymous poster hash: d9877...44a En kan jo mistenke at utleiefirmaer kynisk benytter nettopp slik 3-årskontrakt, fordi de vet at det setter folk i ei kattepine den dagen leieforholdet nærmer seg utløp. Da har man valget mellom å se etter annet sted å bo (vel ikke alltid enkelt) + alt styret med flytting i seg selv. Ergo har de da en "gylden mulighet" til å øke husleienivå kraftig i ny kontrakt, og presentere det for deg som "godta det eller flytt" Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Selfølgelig er det for at utleier kan øke leien som de vil Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Kan nyansere meg litt, -det jeg er nysgjerrig på, er hvorvidt utleier (i scenario med tidsbestemt leieforhold) plikter å spørre inneværende leietaker først, føre det evt. leies ut til andre? (under forutsetning selvsagt at ny kontrakt/husleie nivå godtas) Men, kan være som allerede nevnt, at utleier er helt fri ved opphør. Etter tre år opphører alle forpliktelser etter den opprinnelige leieavtalen. Utleier kan imidlertid under leieforholdet ha opptrådt på en slik måte at leietaker har en verneverdig forventning om forlengelse, og det kan være forpliktende for utleier. Men det kreves mer enn at utleier har vært passiv, utleier må ha aktivt gitt uttrykk for f.eks. at forlengelse alltid blir gitt, eller at det "ikke vil være noe problem" å få ny kontrakt. Og leietaker må naturlig nok kunne sannsynliggjøre at utleier har gitt uttrykk for dette, noe som i seg selv kan være vanskelig. En kan jo mistenke at utleiefirmaer kynisk benytter nettopp slik 3-årskontrakt, fordi de vet at det setter folk i ei kattepine den dagen leieforholdet nærmer seg utløp. Da har man valget mellom å se etter annet sted å bo (vel ikke alltid enkelt) + alt styret med flytting i seg selv. Ergo har de da en "gylden mulighet" til å øke husleienivå kraftig i ny kontrakt, og presentere det for deg som "godta det eller flytt" Det handler ikke bare om å justere husleienivået (husk at husleieloven ble skrevet i en tid hvor husleien ikke har galoppert slik den har gjort de siste ti årene), det handler om muligheten til å bli kvitt leietakere uten å måtte si dem opp. Da husleieloven ble revidert var regelen at mange utleiere leide ut i "prøveperioder" - man fikk en tidsbestemt leieavtale på seks måneder, og hvis utleier ikke hadde noe å utsette på deg fikk du en avtale med lengre varighet (typisk litt over tre år) eller en tidsubestemt avtale. Dette ønsket departementet å forby, og man fikk derfor en regel om at man ikke fikk lov til å inngå tidsbestemt leieavtale for kortere varighet enn tre år uten saklig grunn. Utvalget som forberedte loven foreslo fem år, men næringsinteressene vant frem i departementet. Departementet var bekymret for at uprofesjonelle utleiere ville forsvinne fra utleiemarkedet hvis kravet ble fem år, og enkelte grupper (eksempelvis studenter) kunne kanskje ha behov for treårige kontrakter. Oppsigelsesvernet for leietakere er på mange felter sterkere enn for arbeidstakere - protest på oppsigelse har automatisk oppsettende virkning, søksmålsbyrden ligger på utleier, og retten har en skjønnsmessig adgang til å la leietaker ignorere en fullt lovlig oppsigelse hvis den er urimelig. Oppsigelse er derfor alltid en belastning for utleier. Å ha en kranglefant som leietaker er også belastende selv om leietakeren ikke bryter leieavtalen (og det dermed ikke er noen grunn til å si vedkommende opp). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå