RaymondK Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Har hatt 4K TV i et par år nå, uten at jeg faktisk har hatt noe skikkelig 4k materiale å fore den med. Her om dagen ordnet jeg meg konto på en torrent side med egen UHD seksjon og lastet ned et par titler. Prøvde først å transcode via hjemmenettverket fra stasjonæren til PS4en og macbooken. Etter 10 minutts jobbing fikk jeg kanskje 8-9 sekunder med film på Playstation og det samme med slow-mo film via macbooken. Prøver jeg å kjøre materialet direkte i VLC på stasjonæren blir resultatet grøt. Knapt nok det. Maskinvaren i stasjonæren er en I5 2500K @4500Mhz, 32gb ram, GTX 1070 og SSD i raid0. Men det er vel kanskje CPUen som blir for svak her, da alle kjerner jobber på 100% når jeg prøver å kjøre 4k materialet. Hva slags CPU/maskinvare burde man ha for å kjøre 4k filmer på en god måte? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Selv med min hardware gikk det i grøt med vlc hos meg, men med noen codecs, så funka det i mediaplayer. La inn Codi? Eller.no Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Strømmer/streamer du 4k video fra internett? Isåfall vil jeg tippe internett forbindelsen i ene enden er flaskehalsen.Kanskje ikke svar på ditt spørsmål, men her er min erfaring med VLC over LAN;Har prøvd å spille av video med VLC på Hisense android TVen (1080P) vi har her i Filippinene.Dette går over LAN fra en 4TB HDD koblet direkte i ruteren (upnp/dlna eller hva det heter).VLC får jeg startet avspillingen, men bildet henger fra første stund og får heller ikke lyd.Det funker derimot smertefritt med TVens innebygde spiller men denne vil ikke lese/vise undertekst filer.Med Kodi fungerer også lyd/bilde smertefritt og den har også addons for undertekst (f.eks opensubtitles.org). Endret 26. desember 2016 av PantZman Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg kjører 4K video på Intel NUCen min, og den har følgende specs: Intel NUC D54250WYKH, Core i5-4250U, DDR3 SO-DIMM, HD5000, 2x mini-PCIe, 2.5″SATA, mHDMI, mDP, Haswell Den henter dataene fra en server på nettverket. Skal sies at jeg ikke har sett for mange filmer i 4K, men noen har det blitt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Strømmer/streamer du 4k video fra internett? Isåfall vil jeg tippe internett forbindelsen i ene enden er flaskehalsen. Kanskje ikke svar på ditt spørsmål, men her er min erfaring med VLC over LAN; Har prøvd å spille av video med VLC på Hisense android TVen (1080P) vi har her i Filippinene. Dette går over LAN fra en 4TB HDD koblet direkte i ruteren (upnp/dlna eller hva det heter). VLC får jeg startet avspillingen, men bildet henger fra første stund og får heller ikke lyd. Det funker derimot smertefritt med TVens innebygde spiller men denne vil ikke lese/vise undertekst filer. Med Kodi fungerer også lyd/bilde smertefritt og den har også addons for undertekst (f.eks opensubtitles.org). Han skriver jo at han lasta ned torrent... Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Klarte å overse det. Han bør i hvertfall prøve noe annet enn VLC..MXplayer og Kodi f.eks.Ganske ny på Kodi selv, men det ser ut til å ha et hav av muligheter.Gir alle videoene TS spiller av samme resultat? Hvordan ser CPU bruken ut når du prøver 1080P?Edit: Spiller jeg av en 10GB 1080P film på denne skrøpelige 6+- år gamle laptopen (i5 2410M 2C/4T, 4GB RAM, Nvidia GT550M og en SSD) jeg har fremfor meg så ligger VLC på 25~30%. Endret 26. desember 2016 av PantZman Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Med Kodi, tenker dere Plex addon? Eller finnes det en annen addon der Kodi kan gå inn på disken til en stasjonær og spille av fila? Har Kodi installert på Macbooken, men bruker det egentlig kun til Occultum så langt. Virker som det er et hav av "greier" til Kodi, og har ikke blitt særlig kjent med det selv heller. MXplayer skal prøves! Har aldri fulgt med på CPU under avspilling av video før, men skal ta en titt når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Kaby Lake skal vel ha enda bedre støtte for H.265 enn tidligere prosessorer. Hvor gammel er (HDMI)kabelen du bruker for å overføre data? Bruker du trådløst nettverk mellom der filmene er lagret og der du spiller de av? Hvilken trådløs standard bruker du i så tilfelle på det trådløse nettverket ditt? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg har en HDD koblet direkte i Asus ruteren som deler innholdet over UPnP og Samba.Lenge siden jeg brukte PCen til å dele media, så kan ikke komme med noe særlig anbefaling der.Tror Windows 10 skal ha integrerte funksjoner for deling av media (Windows Media Player?), men vet ikke hvor gode de er.Plex er også en mulighet (som jeg ikke har prøvd).På Kodi (enheten som spiller av) har jeg bare lagt til autosubs og opensubtitles.org (+ subscene om opensubtitles.org er nede). Kjekt med tekst når vi har en unge som vi ikke vil vekke. Kanskje dette er til hjelp;http://www.thewindowsclub.com/turn-windows-10-computer-dlna-streaming-server Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå