Gå til innhold

Vannskade - dekket av forsikring?

Bjeriv

Anbefalte innlegg

Har boret et hull i veggen og nå i etterkant viser det seg at jeg har truffet et avløpsrør inni veggen som har ført til lekkasje og vann under laminat og veggplater på tilstøtende rom. Vil jeg kunne få dekket skadene av lekkasjen på boligforsikringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke ærlig talt. Men, hvor mye tror du fellesskapet ønsker å være med på å dekke, om du da ikke har tegnet en slags ekstra "idiotforsikring". Når man borer hull, så må man kunne regne med at det ligger skjulte innstallasjoner som vannrør og elektrisk opplegg, og kanskje andre ting som membraner m.f. ting.

Dette var en interessant case, som jeg gleder meg til å lese juristenes vurdering for. Det er mulig du må legge ut hele forsikringsvilkårene du har, gjerne anonymisert navn og polisenr.

Lenke til kommentar

Etter litt søking ser det ut som kun sprukne rør er dekket av forsikring og at resten enten går på firma som installerte, deg for manglende vedlikehold osv. Så jeg tror nok ikke dette er dekket enn så lenge du ikke har tegnet ekstra forsikring for uhell hvor dette er spesifisert.

Som en tommelfingerregel sier man at skader som skyldes sprukne vannrør er dekket av forsikringen. 
Lenke til kommentar

Hvordan vet du hvilken forsikring (selskap) trådstarter har Salvesen.?

Bjeriv har jo ikke oppgitt noen ting om det. Har du fått PM fra han/hun? Det er ikke sikkert det står det du skriver i trådstarters forsikringsvilkår, jamfør ditt sitat:

Som en tommelfingerregel sier man at skader som skyldes sprukne vannrør er dekket av forsikringen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan vet du hvilken forsikring (selskap) trådstarter har Salvesen.?

Bjeriv har jo ikke oppgitt noen ting om det. Har du fått PM fra han/hun? Det er ikke sikkert det står det du skriver i trådstarters forsikringsvilkår, jamfør ditt sitat:

Nei det har jeg ikke, men dette er etter hva jeg forstår ett generell regel for "alle". Skal en dekkes utover dette må en tegne egne ulykke forsikringer slik jeg tolker artiklene. Men en må såklart lese vilkårene, men jeg forsto det slik at TS har gjort dette uten hell. 

Lenke til kommentar

• Utstrømming av vann eller annen væske ved brudd, lekkasje eller oversvømmelse fra ° bygningens rørledning med tilknyttet utstyr

° akvarium

• Vann som trenger inn over terreng gjennom utettheter i bygning.

• Vann som trenger inn gjennom grunnen eller gjennom avløpssystemet og i en slik

mengde at det blir stående vann over gulvet.

Skader som ikke erstattes

➢ Skade ved vanlig bruk, søl eller kondens.

Lenke til kommentar

Har skumlest egen husforsikring her.

Siden det i min forsikringavtale, som jeg tenker er likt med din (tar ihvertfall det som utgangspunkt) er krav om bruk av autoriserte fagfolk til utbedringer av ymse ting, så tenker jeg som følger at dersom du ikke har benyttet det når det ble boret hull, så kan du miste rettigheter med det som grunnlag.

Alt etter ærlighet, så får du tenke deg om, så du ikke blir tatt i forsikringssvindel. Det vil sannsynligvis være relativt enkelt for et skadebegrensningsfirma å se at det er boret et hull nær der skaden sitter. Samt røret bærer kanskje tydelige merker etter boret. Jeg tipper at du vil ha problemer med å skjule det. Tross om du rev opp veggen selv og kvittet deg med borehullet i veggen, så sitter det jo merker igjen i røret tenker jeg.

Om du ikke får tak i skadebegrensingsfirma hurtig nok, så kan du kanskje rive opp selv og begynne å tørke det med blåseovner. Det er jo det skadebegrensningsfirmaene også gjør (river og tørker). Steng selvsagt vannet inntil skaden er utbedret.

Alternativt steng vannet, få en rørlegger til å blokke av den delen av rørsystemet som har lekkasje, dersom du er redd for å være uten vann på deler av anlegget. Men, ofte så vil vel rørleggeren ta seg tid til å gjenoppbygge likevel når han først er kommet ut til deg.

Om ikke saksbehandler og skadebegrensningsfagfolk er blinde, så tipper jeg du taper et hvert krav du stiller om erstatning. Med unntak om du har betalt tusenlapper ekstra for en skreddersydd spesialforsikring kun for ditt hus.

Jeg vet ikke om forsikringsselskapene bare legger ut og krever tilbakebetalt for skadebegrensning, eller om de er litt proaktive og kundevennlige (dekker evt. forundersøkelser) for å ha blide kunder, og sikre seg mot voldsomme følgeskader pga. sommel (venting) ved at kunde neglisjerer skadene. Men, de er flinke på å sikre seg i avtaletekstene, så de kommer nok unna slik skjødesløshet fra kunder uansett.

Har du boret det selv, eller var det en fagmann som gjorde det? Fagfolk har sikkert egen forsikringer, så dersom det var fagfolk så kan du kanskje gå og kreve erstatning av dem? Kanskje det finnes foreldelsesregler som fagfolk kan holde i mot deg, etc.

Startinnlegget starter med "Har boret". Du sier ikke nøyaktig at det er deg, men jeg går nesten ut i fra det på skrivemåten din. Nå ser jeg det står et jeg senere ut i setningen din.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det står ikke så mye i min avtale om at man skal bruke fagfolk på annet enn elektrisk og VVS. Litt vanskelig å forklare, men hullet har jeg boret selv fra utsiden og inn til et soverom. Dette for å strekke en parabolkabel.

Når jeg oppdaget skaden så ringte jeg straks forsikringsselskapet og de satte meg i kontakt med en takstmann som jeg snakket med pr tlf og ble oppfordret til å ringe rørlegger for å finne ut hva årsaken var. Han sagde hull i en liten del av veggen og fikk lokalisert årsaken og at borehullet sannsynligvis er årsak. Får ikke sett nøyaktig hvor hullet er fordi jeg ikke ville han skulle rive mer av veggen før takstmann har vært å sett. Borehullet er fortsatt i ytterveggen.. Takstmannen vil ikke kunne se noe hull i røret ettersom veggen da må rives ytterligere. Finner ikke noe i forsikringsavtalen som gjelder akkurat dette tilfellet, men min hus og innboforsikring skal visstnok være blant de beste pr idag. Har også fulgt råd fra takstmann om å ikke bruke kjøkkenvask i 2 etasje slik at det ikke kommer mer vann ut gjennom hullet i avløpsrøret i 1 etasje.

Lenke til kommentar

"Tross om du rev opp veggen selv og kvittet deg med borehullet i veggen, så sitter det jo merker igjen i røret tenker jeg"

Borehullet er fortsatt synlig og det var rørlegger som saget hull i vegg for å lokalisere skaden etter råd fra takstmann..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...