BadCat Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Beskatting av kapital er en svært dårlig idé. Folk med kapital investerer mens hvermansen bruker sine penger på forbruk. Resultatet blir at verdiskapinga svekkes betydelig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 1. I fare for å høres litt arrogant ut her, mange nordmenn er idioter, som ikke helt klarer å se de store sammenhengene. Du har sikkert rett i alt endel folk vil like hardere beskatning av kapital dårligere, men det er likefullt en bedre løsning. FOrdelingen i dag grenser mot grotesk, og er lite heldig for oss alle. 2. Er ikke mindre materiell veldferd, og mindre materialisme to sider av samme sak? Folk har mindre materielle goder? AtW 1. Helt enig, problemet er å få gjennomført det. 2. Når folk snakker om materialisme, så mener de færre spillekonsoller, mindre bruk på sportsutstyr, mer gjenbruk. De mener ikke lengre helsekøer. Skal vi ha omtrent samme kvalitet på velferden, men mindre materialisme, så må vi ha en vesentlig svakere krone, eventuelt sterk proteksjonisme. Ja, eller man kan ha omtrent samme totale skattetrykk som i sag, men istedet for å ta ut produktvitetsveksten i høyere lønn, så øker man gradvis fritiden. Det er ingen umulighet. AtW Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Ja, eller man kan ha omtrent samme totale skattetrykk som i sag, men istedet for å ta ut produktvitetsveksten i høyere lønn, så øker man gradvis fritiden. Det er ingen umulighet. AtW Vi har ikke hatt produktivitetsvekst på 10 år, så det kommer til å gå dårlig. Eldrebølgen kommer til å spise opp all fremtidig produktivitetsvekst. Men har vi mulighet så sier jeg ikke nei til mer fritid, men da foretrekker jeg 4-dagers uke over 6-timers arbeidsdag. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 De vellykkede har ikke fritid, de står på hele tida med mindre de sover eller slapper av som er aktiviteter som forbedrer prestasjonene påfølgende dag. " Learn to work harder on yourself than you do on your job. If you work hard on your job you’ll make a living, if you work hard on yourself you can make a fortune. - Jim Rohn" 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 De vellykkede har ikke fritid, de står på hele tida med mindre de sover eller slapper av som er aktiviteter som forbedrer prestasjonene påfølgende dag. " Learn to work harder on yourself than you do on your job. If you work hard on your job you’ll make a living, if you work hard on yourself you can make a fortune. - Jim Rohn" Jeg vil heller si at de mest vellykkete har en god balanse mellom fritid og jobb. Hva er vitsen med masse penger, om du har ingen å bruke dem på? Og jeg bruker absolutt fritiden min til å jobbe på meg selv, ved å lære mer om utvikling, og å lære kinesisk. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Økonomene sikkert bare ler av slike "hippie-ideer" - men ingeniørene - spesielt data-ingeniørene - ler ikke like mye :-) Heldigvis anstter bankene nå helst data-ingeniører og sparker sine "bank-folk". Dette gir håp :-) Jeg er data-ingeniør og synes tankegangen er latterlig. Årsaken til at vi ikke kan ha et beskymringsfritt liv er fordi våre samfunn er ikke effektive nok. Vi vil ha mer helsehjelp enn vi har råd til, vi vil ha bedre transport enn vi har råd til og vi vil ha bedre bolig enn vi har råd til. Dette må det rasjoneres og folk må jobbe for å få godene de vil ha. Men hvis du vil bare ha færre iPhones og playstation, så har jeg et bedre forslag. Slutt å ekporter olje, da hjelper vi klimaet og kronen vil bli mye svakere. Da blir det vesentlig dyrere å drive med bruk og kast. Du vet Norge har en av de reneste oljene som finnes der ute sant ? Og om vi slutter å eksportere olje, vil det ikkje bety at det blir mindre på markedet.. Så for å spare miljøet som du sier, så burde jo egentlig Norge ØKE produksjonen. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Du vet Norge har en av de reneste oljene som finnes der ute sant ? Og om vi slutter å eksportere olje, vil det ikkje bety at det blir mindre på markedet.. Så for å spare miljøet som du sier, så burde jo egentlig Norge ØKE produksjonen. Bare kortsiktig. Langsiktig så kommer vi til å bruke opp all oljen vi finner. Om Norge lar oljen ligge igjen i bakken, så vil vi bruke mindre olje og det blir mindre forurensing. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Utvikling og språk er ganske fornuftige fritidssysler. De vellykkede jobber ikke, de jobber med seg selv og setter andre til å jobbe for seg. Hvis de jobber er det fordi de velger å jobbe og ikke fordi de må. Endret 27. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Eirik554 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Jeg mente ikke "ikke i det hele tatt" - men at det materielle får noe tilsvarende oppmerksomhet som luft. Får du luftmangel (eller oksygenmangel for å være mer presis) neddykket i en ubåt, så blir man dominert av tanker om tilgang på luft. Men normalt er man ikke så opptatt av denne tilgangen. Jeg ser for meg (håper) at menneskene går inn i en høyere sivilisasjon der man har mye mer kontroll med det materielle. Og man trenger ikke sette så store økologiske spor dersom man er smart. Å være "stor" fysisk/økologisk blir kanske sett på som gammeldags - litt "dinosaur", liksom. Det er bevisstheten/opplevelsen som er interessant - ikke hvor mye f.eks. jern og stål man klarer å får ut av jord-skorpen. Utviklingen av hjernen og bruk av redskaper er et utviklings-spor mot mer uavhengig eller mestring av det materielle. Det kapte kontroll og forutsigbarhet for vitale forhold ("homeostase"). Utviklingen av landruket skapte enda mer kontroll. osv. Nå står vi på terskelen av å få full kontroll med å dekke de grunnleggende materielle behov nærmest uten at det trenger mye oppmerksomhet. Altså som "luft". Vi kan frigjøre oss fra det materielle enda mer. Et nytt steg for menneskeheten - like grunnleggende stort som innføringen av landbruk. Et stikkord her er teknologi. Men så lenge jeg er en fysisk person på jorda, vil jeg alltid engasjere meg med den fysiske jordkloden på en fysisk måte. Jeg vil alltid trenge et hus, en seng, en dusj, mat, en PC jeg kan aktivisere meg med, internett, bøker og egentlig alt jeg allerede har. Såklart har jeg en del "skrap" jeg aldri bruker og ikke trenger å bruke, men du snakker om en verden som nesten høres revolusjonert ut. Hvordan kan vi forholde oss til materielle ting som luft, når de har så stor innvirking på våre liv, og på en helt annen måte enn luften vi kan puste ubevisst inn. Hver materielle ting er jo et unik redskap og en unik sensasjon. Vi er jo alle avhengige av dem pga. vår fysiske eksistens og vår natur. Så hvor skal vi begynne med dette? Ja, det skjer sikkert interessante ting i fremtiden som influerer hvordan vi forholder oss til materielle ting, men i dag, er det noe vi kunne gjort annerledes? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 [...]Vi har ikke hatt produktivitetsvekst på 10 år, så det kommer til å gå dårlig. Eldrebølgen kommer til å spise opp all fremtidig produktivitetsvekst. Men har vi mulighet så sier jeg ikke nei til mer fritid, men da foretrekker jeg 4-dagers uke over 6-timers arbeidsdag. Nesten riktig, industrien vår øker produktiviteten hele tiden den. Men, lærere og sykepleiere er like "produktive" som på '50-tallet, vi tar (som du er inne på) produktivitetsøkningen ut som økt velferd. Vi kunne selvsagt latt ingeniører og fagarbeidere ha 4-dagersuke, 6-timersdager og pensjonsalder på 55år, men da hadde det blitt mye havregryn og 13-år-gammel-toyota på offentlig ansatte om vi skulle ha samme offentlige sektor som i dag. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Det er ikke riktig at vi ikke har hatt produktivitetsvekst, økonomien kollapser uten. Veksten har vært moderat de siste årene, men ingen vekst på 10 år er en voldsom påstand. Her fikk vi slagside etter et par år med redusert lønnsomhet og svak kronekurs. Ti år uten produktivitetsvekst hadde vært fatalt. Endret 27. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Eirik554 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 De vellykkede har ikke fritid, de står på hele tida med mindre de sover eller slapper av som er aktiviteter som forbedrer prestasjonene påfølgende dag. " Learn to work harder on yourself than you do on your job. If you work hard on your job you’ll make a living, if you work hard on yourself you can make a fortune. - Jim Rohn" Jeg vil heller si at de mest vellykkete har en god balanse mellom fritid og jobb. Hva er vitsen med masse penger, om du har ingen å bruke dem på? Og jeg bruker absolutt fritiden min til å jobbe på meg selv, ved å lære mer om utvikling, og å lære kinesisk. De mest vellykede investorene, de som har skapt store formuer ved å skape noe og har titalls millioner på bok, tar ikke ferie resten av livet selv om de kan. Det er ikke sånn at de jobber for å kunne skape en fremtid med valgfrihet innen fritidssysler og luksus. De fortsetter å legge seg i selen, slite og stå på, fordi ingenting kan gi dem større velbehag. De har funnet en måte å nærmest realisere seg selv på, og deres fremtreden i verden gir dem stadig annerkjennelse de av psykologiske grunner vil føle seg tomme om de skulle slutte å få. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Ja, eller man kan ha omtrent samme totale skattetrykk som i sag, men istedet for å ta ut produktvitetsveksten i høyere lønn, så øker man gradvis fritiden. Det er ingen umulighet. AtW Vi har ikke hatt produktivitetsvekst på 10 år, så det kommer til å gå dårlig. Eldrebølgen kommer til å spise opp all fremtidig produktivitetsvekst. Men har vi mulighet så sier jeg ikke nei til mer fritid, men da foretrekker jeg 4-dagers uke over 6-timers arbeidsdag. Antakelig kommer det ikke til å gå dårlig, svært mye tyder på at vi står foran en vesentlig økning av automatisering og arbeidsoppgaver som tas over av maskiner/roboter, med påfølgende økt effektivitet. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 De vellykkede har ikke fritid, de står på hele tida med mindre de sover eller slapper av som er aktiviteter som forbedrer prestasjonene påfølgende dag. " Learn to work harder on yourself than you do on your job. If you work hard on your job you’ll make a living, if you work hard on yourself you can make a fortune. - Jim Rohn" Jeg vil heller si at de mest vellykkete har en god balanse mellom fritid og jobb. Hva er vitsen med masse penger, om du har ingen å bruke dem på? Og jeg bruker absolutt fritiden min til å jobbe på meg selv, ved å lære mer om utvikling, og å lære kinesisk. De mest vellykede investorene, de som har skapt store formuer ved å skape noe og har titalls millioner på bok, tar ikke ferie resten av livet selv om de kan. Det er ikke sånn at de jobber for å kunne skape en fremtid med valgfrihet innen fritidssysler og luksus. De fortsetter å legge seg i selen, slite og stå på, fordi ingenting kan gi dem større velbehag. De har funnet en måte å nærmest realisere seg selv på, og deres fremtreden i verden gir dem stadig annerkjennelse de av psykologiske grunner vil føle seg tomme om de skulle slutte å få. Ja, men så er jo investorer stort sett unyttige for samfunnet, og ikke vellykket i noe større perspektiv. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 De vellykkede har ikke fritid, de står på hele tida med mindre de sover eller slapper av som er aktiviteter som forbedrer prestasjonene påfølgende dag. " Learn to work harder on yourself than you do on your job. If you work hard on your job you’ll make a living, if you work hard on yourself you can make a fortune. - Jim Rohn" Masse floskler uten meningsinnhold spør du meg. AtW Lenke til kommentar
Eirik554 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Ja, men så er jo investorer stort sett unyttige for samfunnet, og ikke vellykket i noe større perspektiv. AtW Hvis du har en forretningside du ønsker å sette til live, er ikke investorer nyttige? Alle store selskaper starter i det små. Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan mene at de er unyttige. Hvem er vellykket i et større perspektiv da? Buddhistiske munker? De som har funnet seg selv? (jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne vært investorer uansett). 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 En arbeider må jobbe til pensjonsalder for dekke faste utgfiter og forbruk. En som jobber med seg selv for å bli mer verdifull kan oppnå å bli finansielt uavhengig. Noe av det viktigste man kan lære er å bli finansielt uavhengig og det nevnes ikke engang i løpet av norsk skolegang. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det er ikke riktig at vi ikke har hatt produktivitetsvekst, økonomien kollapser uten. Veksten har vært moderat de siste årene, men ingen vekst på 10 år er en voldsom påstand. Her fikk vi slagside etter et par år med redusert lønnsomhet og svak kronekurs. Ti år uten produktivitetsvekst hadde vært fatalt. Det er realiteten. Og økonomien krever ikke konstant vekst, det er noe sosialister sier når de hevder at kapitalismen kollapse og vi får sosialisme. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Hvermansen vil kjøpe seg en ny spillkonsol. En gründer eller investor vil starte et konsern og sysselsette folk samt skape produkter. Hvem er det som skaper verdi om det ikke er investorer? Hvermansen tenker mer på å komme seg hjem fra jobb enn hvilke muligheter som finnes på jobb. Endret 27. desember 2016 av BadCat Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Det er ikke riktig at vi ikke har hatt produktivitetsvekst, økonomien kollapser uten. Veksten har vært moderat de siste årene, men ingen vekst på 10 år er en voldsom påstand. Her fikk vi slagside etter et par år med redusert lønnsomhet og svak kronekurs. Ti år uten produktivitetsvekst hadde vært fatalt. Det er realiteten. Og økonomien krever ikke konstant vekst, det er noe sosialister sier når de hevder at kapitalismen kollapse og vi får sosialisme. Økonomien krever ikke produktivitetsvekst. Men endel økonomiske modeller baserer seg på det. Virkeligheten klarer seg, økonomi som fag klarer seg ikke alltid så bra. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå