kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Jeg har flere windows pc`er og Mac på et kablet gigabit-nett hjemme. Det er Altibox fiber til huset. Internetttrafikken har fungert flott i mange år. På den kablede infrastrukturen henger det to set top bokser, flere Apple TV, Windows 10 PC`er og Mac`er. For alle unntatt en PC er alt flott. Denne ene Windows 10 maskinen blir stående stuck i "resolving host" for hvert nytt nettsted den skal laste. Når jeg åpner en ny side på samme nettsted, går det noe fortere, men fremdeles tregere enn på noen annen maskin. Jeg har kjørt flush av DNS cache og reinstallert nettverksdrivere, uten noen effekt. Denne maskinen bruker også 2-3 minutter til å finne internett når maskinen er bootet opp. Noen tips? Det må jo være på selve maskinen, da det høres usannsynlig ut at nettverksporten er defekt. Min erfaring med slike ethernet-kontakter er at enten virker de eller så virker de ikke.. KAY Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Prøvd å reinstallere operativsystemet? Prøvd annet nettverkkort? Kan være driverproblemer\virus\spyware etc. 1 Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 Prøvd å reinstallere operativsystemet? Prøvd annet nettverkkort? Kan være driverproblemer\virus\spyware etc. Du er på samme spor som meg. Har prøvd å unngå reinstallering, men tror det er neste skritt. Jeg har lest på nett at mange sliter med samme typen problemer på Windows 10, og at de forsvinner når de nedgraderer til Windows 7. I så fall er det et Windows problem som trigges ved noen hw-kombinasjoner. Nettverkskort koster jo heller ingenting lenger, så det er også en mulighet. Kan denne typen problemer oppstå basert på en ustabil netterkskontakt eller ethernet-plugg? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Tja jeg vil heller tro driverproblemer, hva slags nettverkkort er det? Hvis det er kabelen er større sansynlig du ville fått 100 mbit hastighet eller begrenset eller ingen tilkobling. Så min antakeligse må enten være routeren eller nettverkkort\programvare i så fall. Har du satt opp DNS på nettverkkortet? På lik måte man setter fast ip adresse? I så fall kan det være problemet hvis serveren ikke er i bruk. Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 Tja jeg vil heller tro driverproblemer, hva slags nettverkkort er det? Hvis det er kabelen er større sansynlig du ville fått 100 mbit hastighet eller begrenset eller ingen tilkobling. Så min antakeligse må enten være routeren eller nettverkkort\programvare i så fall. Har du satt opp DNS på nettverkkortet? På lik måte man setter fast ip adresse? I så fall kan det være problemet hvis serveren ikke er i bruk. Jeg har etter noen dager med trøbbel, gått fra tilordnet/dynamisk DNS til å kode inn Google sin. Jeg gjorde det både på IPv4 og IPv6. (Ulike adresser selvfølgelig). Når det gjelder IP-adresser så gis de fra Altibox sin hjemmesentral, hvor jeg tror lease time er 1 uke. Når det gjelder ruter/DHCP, så kobler alle enheter seg opp til den, og siden problemet kun er på den ene pc\ en, tror jeg det er lokalt på maskinen. KAY Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Har opplevd rare ting med feilkoblede kabler så en enkel test er jo og flytte den, noe ping tap hvis du pinger lokal GW over litt tid? Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 Har opplevd rare ting med feilkoblede kabler så en enkel test er jo og flytte den, noe ping tap hvis du pinger lokal GW over litt tid? Interessant. Jeg prøvde å kjøre ping mot local GW fra to ulike PC`er. På den som jeg aldri har noe problemer med, var round trip ping average 0-1 hver gang. Det var hele tiden 0% packet loss. På den maskinen jeg sliter med kjørte jeg samme ping-frekvens 10 ganger. 4 av gangene fikk jeg 0% packet loss, mens på 6 av 10 fikk jeg 25% eller 75% packet loss grunnet for lang svar tid. De ping jeg fikk svar på var også her 0-1 responstid. Da virker det som om hele nettet er ustabilt for den PC`en. KAY Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Tja, hvilken hastighet har nettet på den PC-en? 100 eller 1G? Kan du teste med en bærbar på samme kabel? Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 (endret) Tja, hvilken hastighet har nettet på den PC-en? 100 eller 1G? Kan du teste med en bærbar på samme kabel? Kjenner at dette begynner å bli et mysterium.. Jeg har nå forsøkt med en laptop og kabel. På porten der hvor PC ikke har problem, var det ingen problemer. Når jeg flyttet den bærbare bort til den PC`en som har problemer og brukte den ethernet-porten, ble den også treg. Også laptop`en fikk pakketap når jeg pinget GW. Jeg har forsøkt å patche om til andre ethernetporter på hovedsvitsjen min, men det hjelper ikke. Det må jo nesten bety at det er problemer med den ethernet-kontakten, selv om det virker uforståelig. Hvordan kan en defekt nettverksport gi tilnærmet DNS problemer, men hastigheten på en sesjon etthevert tar seg opp? Og det er forøvig 1G nettverskort på begge maskinene. Alle kabler er knyttet opp via et patchepanel til en Cisco hovedsvitsj. Den er en 16 porters gigabitssvitsj, som det skal mye til før blir over-booket. Endret 25. desember 2016 av kyttervik Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Sjekk om du har koblet feil i endene, kobler du feil eller du mangler kontakt på en leder kan du oppleve mye rart. Du har koblet kabel etter skjema så du får kablene der de skal være? Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 Sjekk om du har koblet feil i endene, kobler du feil eller du mangler kontakt på en leder kan du oppleve mye rart. Du har koblet kabel etter skjema så du får kablene der de skal være? Det er den lokale elektrikeren som har koblet og patchet alle rom i huset. Han kan jo ha gjort en feil når han har brukt krympetanga på dette rommet. Alle TP-kabler jeg har brukt mellom kontakt og pc, er enten CAT5e eller Cat6 kabler som er hyllevare. De har jeg ikke tuklet med selv. Jeg får åpne ethernet-kontakten i morgen og sjekke om det er i henhold til skjema. Et slikt skjema finner jeg vel uansett på nettet. Takk for all hjelp! Jeg skal legge ut en ny post når jeg har sjekket litt mer rundt den fysiske kablingen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 jeg antar du har testet en annen kabel mellom vegg og PC? Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 jeg antar du har testet en annen kabel mellom vegg og PC? Ja. Jeg har sjekket både ulike kabler med tanke på lengde, og ulike kabler med tanke på sertifisering. Det er vel slutt på tider hvor man måtte være nøye med twisted og un-twisted, men jeg har sjekket 6-7 kabler. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Hvis nettkortet går i 1Gbit modus kan du prøve og låse det i 100 Mbit, går det i 100Mbit test det på 10Mbit. Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 Hvis nettkortet går i 1Gbit modus kan du prøve og låse det i 100 Mbit, går det i 100Mbit test det på 10Mbit. Ok. Men hvis det var nettverkskortet, burde ikke samme problemet da oppstå på den "gode" nettverkskontakten i veggen? Det er jo supermerkelig at pc`en sliter på en veggkontakt, men ikke på en annen. Og sønnen som eier pc`en påstår at problemet er kommet de siste ukene. Og da er det kanskje mindre sannsynlig at kablene er krympet feil. Da kan evt det ha skjedd en mekanisk skade på kontakt eller kabel som gir denne ustabile oppførselen. Men jeg kan også prøve å sette ned kortet til 100mb for å se om det blir mer stabilt. Han trenger ikke mer enn 100mb for å spille på internett uansett ;o) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Skade på veggkontakt er ikke uvanlig, 1G krever alle 8 ledningene, 100Mbit bruker 4, jo lavere hastighet jo mindre krav til perfekt kabel Lenke til kommentar
kyttervik Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2016 Skade på veggkontakt er ikke uvanlig, 1G krever alle 8 ledningene, 100Mbit bruker 4, jo lavere hastighet jo mindre krav til perfekt kabel Hm. Det visste jeg ikke. Da trimmer jeg ned kortet for å sjekke. Må løse dette en gang uansett. Når jeg først har fiber fra Altibox vil jeg virkelig kunne nyte hver eneste mb ;o) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Tja, er en rask quickfix hvis det virker, gaming PC, Jul og ustabilt nett høres ikke ut som en god kombo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå