Mr.M Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Ifølge Oppgavebehandling > ytelse bikker cpu-bruken mellom 49% - 51% hele tiden, mens idle. Mener å huske at tidligere så har cpu-load gjerne vært rundt 20% (?) i Windows 7 Skal ikke "skylde på" Windows uten videre, men tenkte å høre om det kan være en automatisk oppdatering i siste som tuller det til. Hva ligger "normal" cpu bruk på hos andre her? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Klikk på tab med overskrift "P...", så får du Prosesser sortert på CPU bruk. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 (endret) Sporet min CPU overforbruk til Windows update og effekter på lyd. CPU-bruk dempet seg når Windows update ble "justert" (les stansing av service og sletting av filer) og all lydprossesering ble slått av med hovedbryteren i driveren. Edit: lyddriver justering; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1748404 Endret 25. desember 2016 av vidor Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Klikk på tab med overskrift "P...", så får du Prosesser sortert på CPU bruk. javel. Ser slik ut (lista er enda lenger enn bildet da) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Nå har du byttet fra Prosesser til Tjenester. Du ser "P..." i det første bildet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 her (forøvrig var det samme konstante cpu-bruk (49% - 51%) for noen dager siden når jeg brukte Google Chrome. Trodde det kunne være Chrome og byttet derfor til IE) p.s. fortsatt interessert i om noen kunne vise sin egen ytelse graf. hvis de har Windows 7 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Nå har du byttet til "Programmer". Gå tilbake til slik det var i første bildet, da hadde du "Prosesser". Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Nei, du skal BARE være på fanen kalt "Prosesser" og under der er det en annen fane midt på som bare heter "P..." i ditt vindu, trykk på den. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 fælt til mas da. sånn Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Må også trykke på "Vis prosesser fra alle brukere". Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Den viser bare meg ja. Fint hvis noen kan opplyse om eget cpu-bruk, slik at man får et slags inntrykk av hva som er "normal" i Windows 7 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Det skal være under 5%. Det er ingen prosess som tar CPU hos deg, da kan det være interrupts eller DPC. Kanskje problem med en driver, f.eks noe med USB. Oppgavebehandling er noe begrenset, den viser ikke alt. Process Explorer er bedre. https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplorer.aspx Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. desember 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Problemet med å lete etter "skyldige" prosesser er (i alle fall for min del) at man ikke uten videre bare kan stoppe de eller rote for mye, hvis man ikke vet hva man holder på med. Det blir liksom som å sitte igjen med 5 deler, etter å ha demontert og re-montert en moped-motor og så starter og går den okke som. Disse 5 delene var da liksom "overflødige" (noe de selvsagt ikke er) Snublet over denne tråden som handler om det samme (høy cpu bruk) https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/611007/svchostexe-using-50-cpu/ I en av postene anbefales å prøve Windows Update Troubleshooter https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/512a5183-ffab-40c5-8a68-021e32467565/windows-update-troubleshooter Kjørte denne, og den rettet en del problemer "jeg ikke visste jeg hadde", men et gjenstod som ikke lot seg løse: Mulig det er en fix/update på vei (hvis relatert til cpu) så er vel bare å vente å se Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 (endret) Du må trykke på "Vis prosesser fra alle brukere" i det vinduet du postet bilde av i innlegg #9. Dette er allerede påpekt i innlegg #10. Endret 25. desember 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Noen spesiel grunn til at page-filen er så liten? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2016 Process Explorer er bedre enn det som er integrert i oppgavebehandleren til å lete etter synderen. Ganske avansert verktøy, men supert om du vet å bruke det riktig. Det meste måles og kan vises i PE, i tillegg til veldig mye bra datainnsamling om prosessene. https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplorer.aspx Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. desember 2016 V O I L A ! Fant ut det er Windows Update som er synderen. Deaktiverte Automatiske oppdateringer og cpu-loaden synker da altså ned på 1% - 2% idle. Og ditto, slår jeg på oppdateringer igjen, fyker den i været til 49% Da er valget enkelt, foretrekker rolig maskin/mindre cpu-viftestøy, og sjekker heller manuelt fra tid til annen om det er noen nye oppdateringer. Dog, hva som har fått Update til å kødde i utgangspunktet, kan jeg bare spekulere om. Brukte ikke denne harddisken på et halvtårs tid, så mener å huske det kom ei dynge oppdateringer når jeg fyrte den opp her for kort tid siden. Mulig da det stokket seg. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 31. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2016 Windows update som henger/kødder vil etter min erfaring alltid bruke 100% av èn kjerne, dvs ca 50% prosessorbruk på en 2-kjerne, ca 25% bruk på en 4-kjerne/tråder, ca 12,5% på en 8-kjerne/tråder. Har man et konstant prosessorbruk som passer med dette oppsettet så vil det som oftest være Windows update som er den skyldige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå