Gå til innhold

Noe med Windows som skaper konstant høyt CPU bruk i det siste?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Ifølge Oppgavebehandling > ytelse bikker cpu-bruken mellom 49% - 51% hele tiden, mens idle. Mener å huske at tidligere så har cpu-load gjerne vært rundt 20% (?) i Windows 7

PV4fMy5.png

dgEODiU.png

Skal ikke "skylde på" Windows uten videre, men tenkte å høre om det kan være en automatisk  oppdatering i siste som tuller det til.

Hva ligger "normal"  cpu bruk på hos andre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med å lete etter "skyldige" prosesser er (i alle fall for min del) at man ikke uten videre bare kan stoppe de eller rote for mye, hvis man ikke vet hva man holder på med. Det blir liksom som å sitte igjen med 5 deler, etter å ha demontert og re-montert en moped-motor og så starter og går den okke som. Disse 5 delene var da liksom "overflødige" (noe de selvsagt ikke er) :grin2:

Snublet over denne tråden som handler om det samme (høy cpu bruk)

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/611007/svchostexe-using-50-cpu/

I en av postene anbefales å prøve Windows Update Troubleshooter

https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/512a5183-ffab-40c5-8a68-021e32467565/windows-update-troubleshooter

Kjørte denne, og den rettet en del problemer "jeg ikke visste jeg hadde", men et gjenstod som ikke lot seg løse:

WkGxtJP.png

Mulig det er en fix/update på vei (hvis relatert til cpu) så er vel bare å vente å se

Lenke til kommentar

V O I L A  !

CGddMoq.png

Fant ut det er Windows Update som er synderen. Deaktiverte Automatiske oppdateringer og cpu-loaden synker da altså ned på 1% - 2% idle. Og ditto, slår jeg på oppdateringer igjen, fyker den i været til 49%

Da er valget enkelt, foretrekker rolig maskin/mindre cpu-viftestøy, og sjekker heller manuelt fra tid til annen om det er noen nye oppdateringer.

Dog, hva som har fått Update til å kødde i utgangspunktet, kan jeg bare spekulere om. Brukte ikke denne harddisken på et halvtårs tid, så mener å huske det kom ei dynge oppdateringer når jeg fyrte den opp her for kort tid siden. Mulig da det stokket seg.

Lenke til kommentar

Windows update som henger/kødder vil etter min erfaring alltid bruke 100% av èn kjerne, dvs ca 50% prosessorbruk på en 2-kjerne, ca 25% bruk på en 4-kjerne/tråder, ca 12,5% på en 8-kjerne/tråder. Har man et konstant prosessorbruk som passer med dette oppsettet så vil det som oftest være Windows update som er den skyldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...