Gå til innhold

Rasistisk kulturminister?

Anbefalte innlegg

Kulturministeren har fått hard kritikk for denne statusen på Facebook, hvor hun oppfordrer oss til å være stolt av det norske. Mange har anklaget henne til å fri til brune velgere, og for å spre fremmedfrykt og islamofobi.

Hva mener dere? Er innlegget rasistisk? Og ville vi sett den samme mediestormen om det var lederen for et muslimsk samfunn i Norge som gikk ut og oppfordret muslimer til å være stolte av kulturen sin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle denne hypotetiske muslimske lederen vært kukturminister? I så fall, ja. Rollene i kommentarfeltet hadde selvsagt vært byttet om, men ellers hadde mye sett likt ut.

Selv har jeg ikke så store problemer med innlegget hennes. Politikere får for mye (skjønt av og til fortjent) kritikk for det de sier, og alt for lite kritikk for det de gjør.

Geir :)

Lenke til kommentar

Skulle denne hypotetiske muslimske lederen vært kukturminister? I så fall, ja. Rollene i kommentarfeltet hadde selvsagt vært byttet om, men ellers hadde mye sett likt ut.

Selv har jeg ikke så store problemer med innlegget hennes. Politikere får for mye (skjønt av og til fortjent) kritikk for det de sier, og alt for lite kritikk for det de gjør.

Geir :)

Så du mener ikke at det er riktig å kritisere en norsk kulturminister for å oppfordre folk til å være stolte av norsk kultur?

Lenke til kommentar

På den annen side så fronter hun det kristne. Og ser ut til å trekke parallell til at det er noe særnorsk. Det kristne står i fare for å miste grunn. Det har hatt sine blomstringperioder, og det er like mulig at det dør ut.

At noen går i kirken i julen behøver ikke underbygge at det ligger noe særlig kristent bak. Det kan like gjerne være for å gjøre noe sosialt med familie og venner. Få litt musikk og treffe andre i bygda i julestemningens tid.

Lenke til kommentar

Vi ser en backlash mot politikere som mangler innhold (snakker mye uten å mene noe). Det er kanskje slik at det politiske miljøet skjønner dette, og rekalibrerer deretter. Det var et fint men grunt innlegg, og ikke rasistisk. Norsk kultur og samfunn er noe av det beste som noengang er skapt, og mange problemer ville kunne vært løst om vi eksporterte mer, og importerte mindre kultur.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anser innlegget som nasjonalistisk med den hensikt å fri til velgere. Jeg hadde vært mer interessert i å vite hva hun mener med "gode norske tradisjoner", "det norske" og "den norske kulturen".

Jeg finner dette tankevekkende at hun ikke utdyper disse begrepene, annet enn at folk "forstår det på forskjellig måte". Likevel forsøker hun å opprette flere halvsannheter om "det norske" med tanke på hva hun tar med i innlegget. Det er et tankekors at hun lar seg avbilde i en folkedrakt, som er et resultat av nasjonalromantikken - og på langt nær er en særnorsk tradisjon. I bakgrunnen ser vi et juletre, noe man anser kommer fra Tyskland. Kirken er ikke særlig norsk heller.

Alt i alt et rimelig åpenbart og tafatt forsøk på nasjonsbygging ala det vi så på slutten av 1800-tallet. At hun bruker tilbakeviste løgner gjør ikke innlegget særlig mer spennende akkurat.

Endret av Quote
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi ser en backlash mot politikere som mangler innhold (snakker mye uten å mene noe). Det er kanskje slik at det politiske miljøet skjønner dette, og rekalibrerer deretter. Det var et fint men grunt innlegg, og ikke rasistisk. Norsk kultur og samfunn er noe av det beste som noengang er skapt, og mange problemer ville kunne vært løst om vi eksporterte mer, og importerte mindre kultur.

Men Hofstad Helleland sitt innlegg her er jo totalt innholdsløst. Bare babbel om brunost og grøt (av alle ting)
Lenke til kommentar

Men Hofstad Helleland sitt innlegg her er jo totalt innholdsløst. Bare babbel om brunost og grøt (av alle ting)

Det er jeg enig i, og det er irriterende at alle, fra den usleste journalist til konge og regjering, tror det er bunader og brunost som gjør Norge til et godt land. Men om vi gjør som svenske, britiske og amerikanske politikere, og overser det faktum at mange mennesker med rette er glade for og stolte av det dette samfunnet skaper, så skaper vi et problem både for dere på venstresiden og oss på høyresiden frem i tid.

Facisme, rasisme, nazisme etc. er ikke noe som plutselig faller fra himmelen. Det sås, vannes og stelles.

Lenke til kommentar

At folk reagerer på dette innlegget gjør meg flau av å være norsk! De som mener Hellelands innlegg er problematisk, har i mine øyne seriøse problemer. Du må gjerne være uenig i hva hun skriver, men å være glad i egen kultur og egen nasjon er det ingenting galt i. Det øyeblikket det blir noe galt i det, er det øyeblikket alt går til helvete.

Snart skal det vel ikke være lov å mene noe som helst. Det er blitt slik at normenn for all del ikke må være stolt av sin kultur. Mens innvandrerne oppfordres til å hylle sin. De som mener Hellelands innlegg er støtende eller på andre måter problematisk, er minst like mentalt utenfor virkeligheten som de som nekter barn å feire jul "fordi det kan støte andre".

Absolutt alt kan støte noen. Get over it!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...