Gjest Bruker-245639 Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men, er det ikke fryktelig gammeldags å installere dimmere i en moderne smarthusverden? Dimmingen ligger jo i pærene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Alt kan prutes på, bare avtal en pris. Man er ikke nødt til å godta alt. Ellers er det vel sånn her i verden at syns man noe er for dyrt, så kjøper man det ikke. Litt klaging her inne hjelper ingen. Joda, man kan lure kundene med å ha skjulte priser (dvs høye delepåslag), som man først viser folk etter jobben er gjort, og gi de kunstig høye priser som de må prute på, om man synes det er en måte å drive forretning på man kan leve med. Men da er det ikke noen vits å være overrasket over at kundene har liten respekt for fagfeltet ditt. AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men, er det ikke fryktelig gammeldags å installere dimmere i en moderne smarthusverden? Dimmingen ligger jo i pærene. Tja vil jeg si, du har vel kanskje et poeng, men på pæresiden er det ingen gode standarder, som er et must, det er det ihvertfall på dimmesiden. AtW Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men, er det ikke fryktelig gammeldags å installere dimmere i en moderne smarthusverden? Dimmingen ligger jo i pærene. Tja vil jeg si, du har vel kanskje et poeng, men på pæresiden er det ingen gode standarder, som er et must, det er det ihvertfall på dimmesiden. AtW Det kan naturligvis diskuteres hvor god selve standarden er siden det har vært en del interoperabilitetsproblemer, men zigbee lightlink er vel etablert med mange leverandører. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men, er det ikke fryktelig gammeldags å installere dimmere i en moderne smarthusverden? Dimmingen ligger jo i pærene. Tja vil jeg si, du har vel kanskje et poeng, men på pæresiden er det ingen gode standarder, som er et must, det er det ihvertfall på dimmesiden. AtW Det kan naturligvis diskuteres hvor god selve standarden er siden det har vært en del interoperabilitetsproblemer, men zigbee lightlink er vel etablert med mange leverandører. Vel etablert er vel å ta i litt? DImmere er ikke noe problem å kjøpe fra et litt sært sted, fordi man kjøper det engang i blant, hvor får jeg pærer med zigbee-link på butikken, på ikea osv? Det er et stykke fra vel etablert i mine øyne. Nå skal jeg dog innrømme at jeg ikke har totaloversikten, men får man litt mer spesielle pæretyper med det særlig lett? GU9? QT DE12? AtW 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Vel etablert er vel å ta i litt? DImmere er ikke noe problem å kjøpe fra et litt sært sted, fordi man kjøper det engang i blant, hvor får jeg pærer med zigbee-link på butikken, på ikea osv? Det er et stykke fra vel etablert i mine øyne. Nå skal jeg dog innrømme at jeg ikke har totaloversikten, men får man litt mer spesielle pæretyper med det særlig lett? GU9? QT DE12? AtW Philips hue og osram lightify er begge zigbee lightlink produkter du kan kjøpe i butikken. Du har nok rett i at du ikke får lightlink produkter i alle slags sokler det har samme grunn til at det tok lang tid får det kom led i disse soklene også: det er ikke så lett å krympe strømforsyning og støtteelektronikk nok. En ting er å krympe en 220V led driver med dimmekapabilitet. Det er litt verre å få en strømforsyning som er ren nok til å drive en radio og plass til antenne. Det hjelper naturligvis lite om det er slike sokler man har, men er man i posisjon til å planlegge nytt er nok E27 og GU10 de tryggeste soklene å ta sikte på. Får du QT-DE12 i LED i hele tatt uten å dra på fleabay? Endret 27. desember 2016 av sverreb Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Vel etablert er vel å ta i litt? DImmere er ikke noe problem å kjøpe fra et litt sært sted, fordi man kjøper det engang i blant, hvor får jeg pærer med zigbee-link på butikken, på ikea osv? Det er et stykke fra vel etablert i mine øyne. Nå skal jeg dog innrømme at jeg ikke har totaloversikten, men får man litt mer spesielle pæretyper med det særlig lett? GU9? QT DE12? AtW Philips hue og osram lightify er begge zigbee lightlink produkter du kan kjøpe i butikken. Du har nok rett i at du ikke får lightlink produkter i alle slags sokler det har samme grunn til at det tok lang tid får det kom led i disse soklene også: det er ikke så lett å krympe strømforsyning og støtteelektronikk nok. En ting er å krympe en 220V led driver med dimmekapabilitet. Det er litt verre å få en strømforsyning som er ren nok til å drive en radio og plass til antenne. Det hjelper naturligvis lite om det er slike sokler man har, men er man i posisjon til å planlegge nytt er nok E27 og GU10 de tryggeste soklene å ta sikte på. Men er de åpne i tradisjonell forstand? Jeg kan bare kjøpe en zigbee-sender og ferdig med det? Det er ikke slik jeg har forstått det ihvertfall. AtW Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Men er de åpne i tradisjonell forstand? Jeg kan bare kjøpe en zigbee-sender og ferdig med det? Det er ikke slik jeg har forstått det ihvertfall. AtW Det har vært noe trøbbel, men det var mye p.g.a. at philips prøvde seg på proprietære ting. De jenket seg på slutten av fjoråret, men det er nok greit å teste før man legger mye penger i en blandet leverandørløsning. Jeg vet at det er flere som har blandede systemer som fungerer fint. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Flott arbeide og utvikling. Hatten av for ingeniører og andre arbeidere i Elko. Automatisering er veien mot (nesten)gratis-samfunnet for oss alle. Produksjonskost=15kr Utsalgspris=150kr Gratis-samfunnet ditt gir da en utsalgspris på 135. Produksjonskostnaden er for lengst tilnærmet null. Det du betaler for er salg, markedsføring, lager, garanti, reparasjon, etc Du tenker penger. Det er politikk og merkantilisme. Jeg tenker arbeidskrefter. Så får vi finne et system som fungerer bedre enn det systemet vi har i dag, for å fordele. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 (endret) Har kjøpt noen dimmere fra tyskland, de har hatt demonterbare fjærbelastede trykkoblinger. "Alle" elektrikkere bruker allerede Wago fjerbelastede toppklemmer, hvorfor stikk og brytere ikke har klart å følge med utvilkingen er merkelig. Enig. Og et annet problem som blir eliminert med fjærklemmer er at jeg har lagt merke til mange elektrikere som skrur til skruene på kontakter og brytere som om det skulle være hjulbolter de skrudde til. Skruene blir jo runde før du klarer å bryte den opp igjen vett. Endret 30. desember 2016 av StormEagle Lenke til kommentar
asshole Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Har kjøpt noen dimmere fra tyskland, de har hatt demonterbare fjærbelastede trykkoblinger. "Alle" elektrikkere bruker allerede Wago fjerbelastede toppklemmer, hvorfor stikk og brytere ikke har klart å følge med utvilkingen er merkelig. Enig. Og et annet problem som blir eliminert med fjærklemmer er at jeg har lagt merke til mange elektrikere som skrur til skruene på kontakter og brytere som om det skulle være hjulbolter de skrudde til. Skruene blir jo runde før du klarer å bryte den opp igjen vett. Har sett motsatt problem ved bytte av sikringer: kabler som ramler ut av seg selv/dras ut med letthet. Burde hatt klemmer her også. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Har kjøpt noen dimmere fra tyskland, de har hatt demonterbare fjærbelastede trykkoblinger. "Alle" elektrikkere bruker allerede Wago fjerbelastede toppklemmer, hvorfor stikk og brytere ikke har klart å følge med utvilkingen er merkelig. Enig. Og et annet problem som blir eliminert med fjærklemmer er at jeg har lagt merke til mange elektrikere som skrur til skruene på kontakter og brytere som om det skulle være hjulbolter de skrudde til. Skruene blir jo runde før du klarer å bryte den opp igjen vett. Riktig verktøy så går det fint. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 "Uten berøring av menneskehender" Er det fotbrytere det er tale om.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå