ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Det er vel litt av problemet, man går bare etter prisene i firmaets program for innkjøp. På lysleveranser og slikt derimot er det vel noe forhandlinger. Eller litt av fordelen, det er jo lov å håpe den totalt tøvete prispolitikken med meningsløse listepriser forsvinner om det lønner seg lite nok. AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Husk at Elko er mer enn villig til å forhandle om pris på totalleveranser til hele bygg. Har hørt om tilfeller der de fikk prisen veldig lavt ned, sett i forhold til andre merker. Og ble ikke særlig dyrere enn kombo av schneider og abb på hhv bokser og stikk/brytere. Elko sin villedende pris er selvsagt galskap. Schneider har vel snart monopol på alt som er så mye de har kjøpt de senere årene, vet at de også eier Elko. De har vel kjøpt ABB, Wibe, Thorsman osv.... Blitt veldig store sånn sett. Gira, Jung, berker, Morten, hager, mdt er kanskje alternativ? Usikker på akkurat hvem som eier hvem. AtW Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Etter min erfaring, hvis man vil ha lagerførte varer med et greit utvalg (og det vil man), så er det egentlig bare ABB og Elko som er reelle alternativer hos grossistene. Dette gjelder jo "melk og brød"-varer som stikkontakter og brytere og sånn. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Jo, men da ligger vel egentlig problemet hos grossistene, og ikke hos markedet som sådan? AtW Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Ja, det kan du jo godt si. Jeg vil nok ikke si at grossistene er problemet heller. De gidder ikke å føre noe i stor skala som de ikke får solgt. Markedet bestemmer jo hva de selger til sine kunder. Det ligger også ansvar på utførende elektrikere (ved servicearbeid/småjobber) å informere kunder om eventuelle alternativer så de kan gjøre et informert valg i forbindelse med pris. Men samtidig, man kan godt få ting billig dersom man kan vente litt og bestille noe som kanskje er skaffevare eller som ikke er på den lokale grossisten. Men det vil jo heller ikke kunden om man har kommet for å gjøre en jobb. Så det er et litt nyansert "problem", og spesielt det med å endre markedsetterspørselen er ikke gjort med en håndvending. Edit: skrivefeil. Endret 26. desember 2016 av Larzen_91 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Elektrikere har forlengst skuslet bort sin mulighet til å la privatpersoner ta noe informert delevalg med den latterlige prisingen de kjører, så det er ihvertfall ikke hos deres kunder problemet ligger. AtW 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Jeg sier ikke at kundene er problemet. Jeg sier jo at elektrikeren selv har et ansvar om å bevisstgjøre kunder på alternativer der det er aktuelt. I tillegg så ser jeg ikke hva som er latterlig prising, mulig det er annerledes hos andre. Av det jeg vet hos vår bedrift så fakturerer vi vår kost på materiell pluss et påslag på kanskje 20-30%, da man tross alt skal tjene penger når man driver butikk. Man mangedobler jo ikke prisen på materiellet man kjøper, da mister man kunder til konkurrenter fort. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 De fleste elektrikere har svært store påslag på deler, og det er gjennomført gjennom neste hele bransjen. Latterlig prising, om man ikke på forhånd hindrer det. Et tips til bransjen er å faktisk ha inntektene på grunnen til at folk vil ha de, nemlig arbeidet. Og at det er vanlig underbygges forsåvidt godt av listeprisene, viss eneste eksistensgrunnlag er å gjøre det lettere med sinnsyke påslag til kunde. AtW 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Noen konkrete eksempler annet enn synsing? Jeg vet i hvert fall for vår del så er alt av pris sett på med haukeblikk, og dersom man har såkalt latterlig og sinnsyk prising så er det ikke vanskelig for en konkurrent å ta over markedsandeler. Listepriser er jeg enig i at er villedende, og ikke veiledende, men i disse tider med diverse nettsider med elektroutsalg samt fysiske butikker så er det ikke vanskelig å sammenligne pris. I tillegg så vil jo en installatør som kjøper og monterer materiell ta på seg alt av reklamasjonsansvar også på utstyret som monteres, selv om dette tas videre med grossist eller direkte med leverandør. Men det er i hvert fall installatør som tar på seg ansvaret med å utbedre reklamasjonen. Dersom man kjøper materiellet selv i butikk eller lignende så vil jo ikke installatør dekke utgifter med å bytte defekt utstyr, og butikken vil i de fleste tilfeller kun dekke erstatning på utstyret og ikke arbeid forbundet med utbedring. Med omtrent daglig dialog med saksbehandlere og kalkulatører som priser jobber og tar seg av kundeforhold i ettertid om noen har eventuelle klager på stiv pris, så har i hvert fall ikke jeg inntrykket av at de sitter på en mirakelfiks for å dumpe prisen, noe som det i tilfellet hadde vært om vårt påslag på kost var helt bak mål. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Noen konkrete eksempler annet enn synsing? Jeg vet i hvert fall for vår del så er alt av pris sett på med haukeblikk, og dersom man har såkalt latterlig og sinnsyk prising så er det ikke vanskelig for en konkurrent å ta over markedsandeler. Listepriser er jeg enig i at er villedende, og ikke veiledende, men i disse tider med diverse nettsider med elektroutsalg samt fysiske butikker så er det ikke vanskelig å sammenligne pris. I tillegg så vil jo en installatør som kjøper og monterer materiell ta på seg alt av reklamasjonsansvar også på utstyret som monteres, selv om dette tas videre med grossist eller direkte med leverandør. Men det er i hvert fall installatør som tar på seg ansvaret med å utbedre reklamasjonen. Dersom man kjøper materiellet selv i butikk eller lignende så vil jo ikke installatør dekke utgifter med å bytte defekt utstyr, og butikken vil i de fleste tilfeller kun dekke erstatning på utstyret og ikke arbeid forbundet med utbedring. Med omtrent daglig dialog med saksbehandlere og kalkulatører som priser jobber og tar seg av kundeforhold i ettertid om noen har eventuelle klager på stiv pris, så har i hvert fall ikke jeg inntrykket av at de sitter på en mirakelfiks for å dumpe prisen, noe som det i tilfellet hadde vært om vårt påslag på kost var helt bak mål. Det er bare å gå nedover lista her i trondheim, kan jo ta en av de største, feks vintervoll. Jeg har ikke vært bort en eneste privatperson som ikke har fått drøye delpriser om man bare ber om å få en jobb gjort uten å aktivt hindre lurere. Ok utstyr er nesten aldri problemet, reklamasjonsregla er standard-unnskyldningen for å forsvare prisene, men det er marginale kostnader i forhold til påslaget. Det viser seg også tydelig når man ber om å få kjøpe deler selv, hvor mange leverer samme timepris om man kjøper inn delene selv? Det er ikke mange. En ting er å være "fanget" i en bransje der konkurrentene har lave timepriser, så man selv føler seg tvunget til å ta inn mye på deler, men når man begynner å forsvare dette som om det ikke er noe særlig påslag, eller som dette ikke er noe problem, da er man ute på tynn is. AtW 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Så, man skal ta betalt for det som kundene vil ha, arbeidet, men samtidig skal man ikke gjøre det? Jeg forsvarer heller ikke prisene, det får de som sitter på regnskapet gjøre. Jeg sier bare det jeg ser på som potensielle årsaker til det. Og de lokale forholdene i Trondheim vet jeg lite om, så foreløpig så blir dette rimelig anekdotisk. Hvor mye påslag vil du si er rimelig for 1 stk artikkel i så fall? 10, 20, 30%? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Så, man skal ta betalt for det som kundene vil ha, arbeidet, men samtidig skal man ikke gjøre det? Jeg forsvarer heller ikke prisene, det får de som sitter på regnskapet gjøre. Jeg sier bare det jeg ser på som potensielle årsaker til det. Og de lokale forholdene i Trondheim vet jeg lite om, så foreløpig så blir dette rimelig anekdotisk. Hvor mye påslag vil du si er rimelig for 1 stk artikkel i så fall? 10, 20, 30%? Jeg forstår ikke hva du mener, hvor har jeg sagt man ikke skal ta betalt for arbeid? Jo, det gjør du. Er det noe mer ankdotisk enn det du kommer med forresten? (du ba jo konkret om eksempler) Kan du nevne en eneste elektriker som feks har 10% eller lavere reelt påslag på deler (i forhold til elektrikerens innkjøpspris?) 5-10% er kanskje rimelig, nok til å dekke de ekstra kostnadene man har med å levere varen, kontra at kunden kjøper det selv. AtW Endret 26. desember 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
G Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Det som er sikkert er at det er prisforskjeller på elektrikere. Bedrifter får gjerne bedre priser enn privatkunder. Småjobber blir ihvertfall ofte gitt høye priser på om du velger feil elektrikerselskap. Om man er glad i å pusse opp det elektriske anlegget hjemme, så får ihvertfall den rimeligste elektrikeren mesteparten av jobben. Er jo bare sunn fornuft det. Da betyr det ikke noe om det er satt på delene eller timene egentlig. Så lenge totalopplevelsen føles rettferdig nok ut for kunde. Endret 26. desember 2016 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Det som er sikkert er at det er prisforskjeller på elektrikere. Bedrifter får gjerne bedre priser enn privatkunder. Småjobber blir ihvertfall ofte gitt høye priser på om du velger feil elektrikerselskap. Det er prisforskjeller i alle bransjer, det er ikke så uventet, og heller ikke så merkelig. AtW 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 5-10 % får ikke ansatte engang, vi får 15% påslag i mitt firma på utstyr som kjøpes gjennom bedriften. Det er jo kostnader med fakturering osv som må dekkes inn også, oppretting av ordre osv. Jeg er usikker på hva du prøver å få frem her, men jeg ser det er en diskusjon. Hva er det egentlige målet, eller poenget ditt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 5-10 % får ikke ansatte engang, vi får 15% påslag i mitt firma på utstyr som kjøpes gjennom bedriften. Det er jo kostnader med fakturering osv som må dekkes inn også, oppretting av ordre osv. Jeg er usikker på hva du prøver å få frem her, men jeg ser det er en diskusjon. Hva er det egentlige målet, eller poenget ditt? Poenget er at det er mye mer ærlig ovenfor kundene å i praksis ikke ha tillegg på deler (utover kostandene bedriften har), og kun tjene penger på timerater. Det er mer forutsigbart og bedre for kundene. Og videre fører dette til økt kvalitet, om folk betaler omtrent innkjøpspris er insentivet større til å velge bedre deler, fordi kostandsforskjellen er mindre. AtW Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 De fleste kunder tar bare det billigste uansett, de bryr seg ikke eller overlater valget til de som kan noe om det. Ang påslag på deler, se på bilverksted. Flere verksted her i byen nå har passert 2000 i timen, i tillegg har de 300-400 % påslag på enkelte deler. Da begynner vi å snakke.... Lenke til kommentar
G Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 (endret) Alle ønsker å bli rike. Prisingen når vel en metning en eller annen gang. Angående bilreperasjoner så er det viktig å ha et verksted som ikke flår deg på EU-kontrollen. EU-kontroller har en bakside, siden man er nødt til å utbedre på ting. Man kan jo si at man har gjort arbeidet selv og frakte bilen til et lavkostland på bilreparasjoner, men det koster litt å frakte kjøretøyet også, så man må jo ha en ganske fin bil før det er noe å tjene på det. Endret 26. desember 2016 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 De fleste kunder tar bare det billigste uansett, de bryr seg ikke eller overlater valget til de som kan noe om det. Ang påslag på deler, se på bilverksted. Flere verksted her i byen nå har passert 2000 i timen, i tillegg har de 300-400 % påslag på enkelte deler. Da begynner vi å snakke.... Nei, alle kunder ønsker ikke det, men flere kunder ønsker billig crap, når påslaget er så stort at det koster mye mer ekstra å ha bedre utstyr. Det finnes sikkert andre som er verre, men hva så? AtW Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Alt kan prutes på, bare avtal en pris. Man er ikke nødt til å godta alt. Ellers er det vel sånn her i verden at syns man noe er for dyrt, så kjøper man det ikke. Litt klaging her inne hjelper ingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå