Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Betale kredittkort med kredittkort

StianRose

Anbefalte innlegg

Hei, lurer rett å slett på en ting

Har et kredittkort som har rentet seg (30 rentefriedager), renten er på ca 20%. Så når jeg betaler inn 1000kr, så betaler jeg egentlig bare inn 700kr på grunn av kostnadene.

Har et annet kredittkort, (45 rentefriedager) som vi ikke har tatt i bruk.

Begge kortene gir muligheter til å betale regninger og sette inn penger på sin egen konto.

Her kommer spørsmålet.

Kan jeg betale med kredittkort, inn the fulle skyldige beløp på det andre kredittkortet.

Også har man 45 dager før det renter seg. Innen de 45 dagene betaler vi tilbake igjen med det andre kredittkortet. 

Også fortsette slik frem og tilbake? Slipper renter, men er det noen regler for dette?

(Setter selfølgelig inn penger så beløpet blir mindre og mindre, men når jeg først setter inn 1000kr, så går gjelden ned med 1000kr)

En tanke vi satt med nå, er dette lurt å gjøre? :)

Svar mottatt!

OPPDATERING:

Så, hvis jeg kjøper varer i dagligvare butikk, og sier 5000 kr kontanter. Så blir de pengene regnet som varekjøp gjennom kredittkortet eller blir det som uttak?

også sette de inn på kredittkortet via regning i butikk.??

går det ann? får jeg da 45 rentefrie dager?

Endret av StianRose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir jo mye ekstra arbeid med triksing for deg, så du får vurdere om det er verdt arbeidsinnsatsen i kroner.

Du kan jo bli en utnytter av åpne kjøp rundt omkring, også levere varen tilbake før de 30 dagene er omme. Det greieste er å la være å åpne emballasjen i så fall. Sånn sett få penger i hendene, dersom du ikke er uheldig at butikk tilbakefører beløpet til kredittkortet.

Du kan jo så sette pengene inn igjen via f.eks. post i butikk på en DnB-konto. Alternativ så kan du sette de inn på et Norsk Tipping spillekort, og sånn få de overført til bankkonto igjen. Eller andre måter. Alternativt bake inn deler av pengene i matforbruket og betale for maten kontant.

Det vanskeligste er jo sikkert å holde orden på at man ikke bare bruker for mye av pengene her eller der, samt holde balansen (tungen rett i munnen) i balanse med all denne triksingen.

Det beste er å sette seg ned med seg selv og lage en hard tilbakebetalingsplan, og leve litt rimeligere en stund. Når du har fått tilbakebetalt kortet så senker du kredittgrensen så du ikke blir fristet til å bruke mer enn du tror du kan ha råd til. Du har jo gjort deg en erfaring før så.. Så kan du ta fatt på å bygge opp en eller annen sparing om du orker og ser gleden i det, når kredittgjelden er borte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Her kommer spørsmålet.

Kan vi betale med samboerens kredittkort, inn the fulle skyldige beløp på mitt kredittkort.

Også har man 45 dager før det renter seg. Innen de 45 dagene betaler vi tilbake igjen med det andre kredittkortet.

Også fortsette slik frem og tilbake? Slipper renter, men er det noen regler for dette?

Om du skal bruke kredittkort bør du lese vilkårene. Svaret på det du lurer på står greit forklart der.

Foreslår også at du ikke blander inn samboeren din i luksusfelleideene dine.

Anonymous poster hash: c1851...3b7

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er gjerne kun på varekjøp man har 45 dager rentefritt, ved overføring er det gjerne 0 dager rentefritt.

Sjekk vilkårene, men betal uansett ned kortet raskest mulig.

Ja, du har helt rett..

renter seg med en gang man overfører eller betaler regning! 

Takk for svar :) Da er det bare å skjepe seg å få betalt det bort som fy!

Lenke til kommentar

Her kommer spørsmålet.

Kan vi betale med samboerens kredittkort, inn the fulle skyldige beløp på mitt kredittkort.

Om du skal bruke kredittkort bør du lese vilkårene. Svaret på det du lurer på står greit forklart der.

Foreslår også at du ikke blander inn samboeren din i luksusfelleideene dine.

Anonymous poster hash: c1851...3b7

Tusen takk! Fant svaret på det nå :)

- Bare å få det betalt ned fortest mulig :)

Lenke til kommentar

De fleste banker opererer med rente fra uttaksdato, samt gebyr for å ta ut, i tilegg kommer fakturagebyr.

rentefritt er kun på kjøp.

Det lureste er uansett å betale ned kortet.

Ja, helt sant. Lest og fant fram til det etter tips fra dere. ! :)

Tusen takk for svaret! 

Holder på å betale ned, men ville bare se om det var noen kroner å spare underveis :)

Lenke til kommentar

Blir jo mye ekstra arbeid med triksing for deg, så du får vurdere om det er verdt arbeidsinnsatsen i kroner.

Du kan jo bli en utnytter av åpne kjøp rundt omkring, også levere varen tilbake før de 30 dagene er omme. Det greieste er å la være å åpne emballasjen i så fall. Sånn sett få penger i hendene, dersom du ikke er uheldig at butikk tilbakefører beløpet til kredittkortet.

Du kan jo så sette pengene inn igjen via f.eks. post i butikk på en DnB-konto. Alternativ så kan du sette de inn på et Norsk Tipping spillekort, og sånn få de overført til bankkonto igjen. Eller andre måter. Alternativt bake inn deler av pengene i matforbruket og betale for maten kontant.

Det vanskeligste er jo sikkert å holde orden på at man ikke bare bruker for mye av pengene her eller der, samt holde balansen (tungen rett i munnen) i balanse med all denne triksingen.

Det beste er å sette seg ned med seg selv og lage en hard tilbakebetalingsplan, og leve litt rimeligere en stund. Når du har fått tilbakebetalt kortet så senker du kredittgrensen så du ikke blir fristet til å bruke mer enn du tror du kan ha råd til. Du har jo gjort deg en erfaring før så.. Så kan du ta fatt på å bygge opp en eller annen sparing om du orker og ser gleden i det, når kredittgjelden er borte.

Hehe! Avansert men går på en måte! 

Tror jeg bare får fortsette som før og betale inn alt jeg klarer hver mnd :) 

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Så, hvis jeg kjøper varer i dagligvare butikk, og sier 5000 kr kontanter. Så blir de pengene regnet som varekjøp gjennom kredittkortet eller blir det som uttak?

også sette de inn på kredittkortet via regning i butikk.??

går det ann? får jeg da 45 rentefrie dager?

Endret av StianRose
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder på å betale ned, men ville bare se om det var noen kroner å spare underveis :)

Ikke slutt å spar etter du har betalt ned, men putt heller pengene inn på en sparekonto og bruk den kontoen i stedet for kredittkort neste gang. Bruker du f.eks 1000kr fra sparekontoen, så spar opp slik at du kan sette det inn igjen.

Da har du ett gratis, rentefritt "kredittkort", eller bufferkonto som det vanligvis kalles.

Lenke til kommentar

Og det er sikkert riktig. Men dersom du har en lønnsinngang, og er sånn noenlunde forsiktig med kjøpene, så er kredittkort en svært dyr løsning. Men mulig å holde i null. Det finnes betydelig bedre rentevilkår å få.

Noe av det bedre er vel en boligkredittskonto. Men med stor pengetilgang så fører det ofte til overdådig bruk. Ved bruk av boligkreditt, så bør du sannsynligvis bare benytte det i trengsmål og/eller med noe forsiktighet. Uansett så bør du la minst 90 % av lønna gå til nedbetaling av boligkreditten. Så får du heller ta ut så lite som mulig på det jevne til bruken om du ønsker deg selv vel.

"Ingen" klarer å leve på 10 % av lønna, så det er satt noe på spissen. Men, det er en god idé å la det meste gå til de dyreste lånene man har, også forsiktig bruke av overskuddet alltid. Med mål om å betale ting ned.

Man bør også betale ned studiegjeld, som med all annen gjeld. Men, man bør prioritere annen gjeld foran denne relativt rimelige gjelden. Etterhvert så blir man så lei av å ha gjeld mange steder, at man tenker at om jeg ikke starter å betale ned studiegjelda nå snart (bytt etterhvert gjerne på ordet foran -gjeld, som passer din gjeld), så blir "jeg aldri ferdig" med den. Gjelder forøvrig alle lån man måtte ha tilsvarende.

Det er forståelig at man ønsker seg en buffer i vanskelige tider, og muligheten til å kjøpe seg noen ordentlige ting framfor å leve som bunnskrapt fattiglus. Da bør en forsøke å få seg det aller billigste lånet man kan skaffe seg og kvitte seg respektivt med de dyre lånene.

Dette er jo elementært å si, men man bør forsøke å leve med litt overvekt av nøkternhet framfor alltid på det overdådige. Da kan man risikere å bli rik en dag, tenk på det!

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...