fobian Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Hei, jeg lurer på om karakteren jeg får til Jul på skolen(vg2) er med på å avgjøre karakteret mitt i faget til våren? I såfall hvor mye? Grunnen til at jeg spør er at i fysikk, kjemi og matematikk så gikk de siste prøvene veldig dårlig. Fikk ca.4-3 på prøvene. Som gjør at det trakk ned standpunktkarakteren min til jul. Jeg ser på meg selv som 5-6 elev. Jeg har altid pleid å få 5 eller 6 på alle prøvene, og jeg fikk det på alle prøvene frem til de aller siste i dette semester. Får å være mer konkret så fikk jeg 4 i fysikk og 5 i kjemi og 4 i matte til jul. Kan jeg fortsatt få 5-6 i de fagene til våren eller er det ingen mulighet? Hvordan avgjører lærere standpunktkarakterer til våren? F.eks så skal vi ha halvårsprøve i fysikk i blant annet det kapitlet som gikk veldig dårlig på prøven. Vil det si at hvis jeg får 6 eller 5 på den halvårsprøve at kan jeg få 5 eller 6 i standpunkt, og læraren ser bort fra den prøven på grunn at jeg viste kompetansen i faget på det halvårsprøven. Det samme gjelder vell også i matematikk, man pleier å ha et eller annet halvsårsprøve. Er litt usikker når det gjelder kjemi. Tror vi skal også ha at eller annet halvårsprøve, men er ikke sikker i hvilke kapitler. Så hva tror dere? Kan jeg f.eks gå fra en 4 i første semester til 6 i andre semester og 6 standpunkt i fysikk eller det det lite sannsynelig? Det samme spøsmålet gjelder også andre fag? Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Karakteren du får til slutt skal jo gjenspeile den kunnskapen du har når den blir satt. Det beste hadde nok vært om du kunne spurt faglærerene dine. Lenke til kommentar
fobian Skrevet 23. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2016 Karakteren du får til slutt skal jo gjenspeile den kunnskapen du har når den blir satt. Det beste hadde nok vært om du kunne spurt faglærerene dine. For øyeblikket er det juleferie og er ikke så godt å spøre læraren nå. Det er derfor jeg spør sånt her. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 De skal sette sammen karakterene for halvårene, men hvis du får bare 6'ere frem til sommeren så skal du ha en 6'er. Man kan si det slik at hvis man har fått 3-5 jevnt over og det er fler 5'ere enn 3'ere gjennom hele året så kommer du nærmere 5. Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 24. desember 2016 Del Skrevet 24. desember 2016 Hovedregelen er at standpunktkarakteren skal illustrere hva du kan i faget når karakteren settes. Denne regelen praktiseres oftest for fag, der læreren kan dekke hele pensumet i løpet av en heldagsprøve, slik som i eksempelvis fagene matematikk, kjemi og fysikk. I praksis gjøres dette ved å arrangere en heldagsprøve for samtlige elever i faget til våren (typisk i mai). Den karakteren du får på denne prøven vil avgjøre standpunktkarakteren. I tilfeller der du vipper mellom to karakterer, vil læreren ta andre faktorer som progresjon, enkeltresultater på prøver etc. i betraktning for å avgjøre hvilken karakter du får som standpunktkarakter. Hvordan disse faktorene vektes er opp til hver enkelt lærer, men det skader ikke å gjøre det gjennomgående godt i løpet av hele året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå