Knutsen1992 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Hei!Jeg er elektriker, så jeg kan gjøre alt elektrisk hjemme selv. Det jeg lurer på, siden jeg kun har jobbet på industri og næringsbygg og lite erfaring når det kommer til privatboliger er om hvordan det er å borre opp tak punkter i taket mot kald loft?Jeg har store flater med tak, og åpent gulv på loft fylt opp med glava. Hvordan er typiske tak å borre i? Er det så enkelt som å måle opp punkter som ikke treffer lekter og borre opp til punktene? Eller er typiske tak ikke bare "planker" mot loft, men ofte av tykkere materialer? Beklager, men jeg er helt blank når det kommer til hvordan et hus er satt sammen. Er et hus som ble bygd i 73'. Legger ved bilder av taket, slik at dere skjønner mer hva jeg mener. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Det er ikke fritt fram bare man er elektriker, man skal ha jobbet med fagbrev i faget med relevant installasjon i forhold til det man skal begi seg ut på. Dersom du føler at boliginstallasjon blir helt gresk så er det tydelig at du ikke har arbeidet med relevant installasjon profesjonelt. Årsaken til disse reglene er at normer endrer seg, spesielt i det siste i bolig. Men det til side, for å svar på spørsmålet ditt så ser det ut til at du har tak-ess plater i taket. Dette er treverk i form av spon. Over denne har du et plastlag som er fukt/damp-sperre. Denne skal være tett også etter at du er ferdig med downlightkassene. Det vil si at kassene må være tette ned mot plasten. Er ikke så mye mer hokus pokus enn det egentlig. Sørg for at spotkassene er godkjente i forhold til mål, dette defineres av leverandøren av lampene du vil sette inn. Anbefaler LED-downlight med ekstern driver, altså 230V til hvert punkt. Lenke til kommentar
Knutsen1992 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Det er ikke fritt fram bare man er elektriker, man skal ha jobbet med fagbrev i faget med relevant installasjon i forhold til det man skal begi seg ut på. Dersom du føler at boliginstallasjon blir helt gresk så er det tydelig at du ikke har arbeidet med relevant installasjon profesjonelt. Årsaken til disse reglene er at normer endrer seg, spesielt i det siste i bolig. Men det til side, for å svar på spørsmålet ditt så ser det ut til at du har tak-ess plater i taket. Dette er treverk i form av spon. Over denne har du et plastlag som er fukt/damp-sperre. Denne skal være tett også etter at du er ferdig med downlightkassene. Det vil si at kassene må være tette ned mot plasten. Er ikke så mye mer hokus pokus enn det egentlig. Sørg for at spotkassene er godkjente i forhold til mål, dette defineres av leverandøren av lampene du vil sette inn. Anbefaler LED-downlight med ekstern driver, altså 230V til hvert punkt. Takk for godt svar. Selve installasjonen av det elektriske er ikke greskt på noen måte. Er vel det tekniske rundt selve byggdelen som er mer greskt. Men ja, LED-downlight med ekstern driver var planen og koble det opp mot x-comfort og ha en trådløs bryter. Er et takpunkt jeg plasserer dimmeaktuatoren i :-) Endret 23. desember 2016 av Knutsen1992 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Ja, men det byggtekniske er vel så viktig, kanskje spesielt i nyere bygg med tetthetskrav/energimerking. Det er det som menes med relevant installasjon, man er oppdatert på hva som gjelder. Men, kort og godt, alt som er plastet er plastet av en grunn, altså med tanke på fukt. Da er det viktig å beholde den fuktsperren. Og i tillegg sørge for at du har nok isolasjon til å legge over kassene der du skjærer ut, slik at du ikke får punkter med dårlig/ingen isolasjon der kassene står. 1 Lenke til kommentar
Knutsen1992 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2016 Ja, men det byggtekniske er vel så viktig, kanskje spesielt i nyere bygg med tetthetskrav/energimerking. Det er det som menes med relevant installasjon, man er oppdatert på hva som gjelder. Men, kort og godt, alt som er plastet er plastet av en grunn, altså med tanke på fukt. Da er det viktig å beholde den fuktsperren. Og i tillegg sørge for at du har nok isolasjon til å legge over kassene der du skjærer ut, slik at du ikke får punkter med dårlig/ingen isolasjon der kassene står. Ja, da er det jammen godt jeg ikke jobber som elektriker lenger! Jeg har aldri likt det, og kommer svært lite sannsynlig til å gå tilbake til det. :-) Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Dersom du ikke jobber aktivt i noe elektrofag lenger så har du jo heller ikke lov. Lenke til kommentar
Knutsen1992 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Dersom du ikke jobber aktivt i noe elektrofag lenger så har du jo heller ikke lov. Jeg jobber innen elektro til en viss grad hvis det gjør deg fornøyd. Jeg jobber på spesialmontasjen på ABB. Driver der med tekniske styringsskap til alt fra vindmøller til kraftkiosker. Så vil da si det er hakket mer avansert og spennende enn å klamre PR i et hus! :-) Men andre kom gjerne med innspill på en lur framgangsmåte eller noe jeg behøver å vite. Setter stor pris på all hjelp :-) Endret 23. desember 2016 av Knutsen1992 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Om jeg er fornøyd eller ei er irrelevant. Så lenge du vet hva du driver med så er jeg personlig ganske likegyldig til det. Og ja, det er sikkert mer spennende, men det også er irrelevant. Lenke til kommentar
Knutsen1992 Skrevet 23. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2016 Om jeg er fornøyd eller ei er irrelevant. Så lenge du vet hva du driver med så er jeg personlig ganske likegyldig til det. Og ja, det er sikkert mer spennende, men det også er irrelevant. Jada, bare tøyser litt med deg. Jeg er fullstendig klar over hva som er lov eller ikke, men jeg er tross alt elektriker, så mtp hva som blir gjort blir riktig, så er jeg fornøyd. Har ingen planer om å flytte fra huset, og hvis det behøves godkjent, så har jeg venner til det :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå