Saftis Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Hei alle sammen Jeg har tenkt til å oppgradere backupløsningen vi bruker i vår "smb"-bedrift nå, som består av brenning av de viktigste katalogene til cd. Jeg har lyst til å kunne ta en komplett backupimage, som enkelt kan restores. Brukt hdplass ligger på ca. 5 gb. Backup tas ca. 1 gang i uka, men gjerne oftere hvis løsningen hadde vært enklere. Slik som jeg ser det, har jeg 3 løsninger: *Tapestreamer - har relativt høy feilprosent, tregt, dyre streamere. *DVD - må bruke flere dvd'er, få program som er spesialert for backup til dvd (?) *Ekstern HD - ett-trykks backup, større usikkerhet enn med dvd'er, da det er den samme backupen man overskriver hver uke, har ikke noe å falle tilbake på hvis disken skulle vise seg å være ødelagt når man skal restore. Et viktig aspekt er at backupprosessen må være så enkel som mulig, helst uten noen valg eller konfigurering i det hele tatt så fort det er satt opp, og imaget må helst kunne restores slik at ingen nyinstallasjoner er nødvendige, i verste fall OS. Det hadde også vært umåtelig kjekt om det gikk an å schedule tidsbestemte automatiske backups som ikke krever noen godkjenning/brukerinput. Ser på ukens tilbud på komplett http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...atID=9&GrpID=12 , men vet ikke hvordan dette dantz backupprogrammet fungerer i praksis. Lurer også på hvordan dette med recovery cd funker, er det slik at man kan brenne den på ett tidspunkt, og så bruke den på senere backuper av samme disken ? Er det rett og slett hardwaredrivere programmet som brenner cd'en samler inn og setter opp ? Med håp om seriøse svar fra folk som har erfaring med emnet, svar av typen "jeg venter på den harddisken i posten" frabes Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Hvis det bare er ca 5 GB det er snakk om, så er kanskje løsninger å kjøre SCSI raid-disker, med full speiling og failover. 100 % sikkert er det ikke, det er det ingen backup-løsninger som er. Men til så lite data er vel det kanskje den billigste løsningen. mvh Pantera Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 Hvis det bare er ca 5 GB det er snakk om, så er kanskje løsninger å kjøre SCSI raid-disker, med full speiling og failover. 100 % sikkert er det ikke, det er det ingen backup-løsninger som er. Men til så lite data er vel det kanskje den billigste løsningen. mvh Pantera Heisann, ja, raid 0 hadde vært greit det, men glemte å nevne at jeg vil ha noe som kan tas med til annet hus for oppbevaring, da dette sikrer en mot brann, tyveri og lignende. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 tror nok tape er det beste/enkleste da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå