Redaksjonen. Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Men hvilken av bilene er det egentlig GM satser mest på?Her produseres elbilen og bensinbilen på samme linje Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Så gjenstår det og se om De gjør som sist og begrenser tilgang til biler, da de ikke ønsker elbiler. Opel vil helst bare ha fosilbiler. 5 Lenke til kommentar
PWR Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Prissjokk? En bedre utstyrt Hyundai Ioniq koster nærmere 60.000 mindre enn en Ampera-e. Forskjellen i batteripakke er 32 kWt. 32*130 er med dagens kurs ca 36.000 kr. 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Prissjokk? En bedre utstyrt Hyundai Ioniq koster nærmere 60.000 mindre enn en Ampera-e. Forskjellen i batteripakke er 32 kWt. 32*130 er med dagens kurs ca 36.000 kr. Ja, mer riktig er kapasitetssjokk, i motsetning til røkkla som slenger på noen kwt annenhvert år, inkludert Ioniq. Veldig synd, kunne tenkt meg en Ioniq med minst 40kwt. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Prissjokk? En bedre utstyrt Hyundai Ioniq koster nærmere 60.000 mindre enn en Ampera-e. Forskjellen i batteripakke er 32 kWt. 32*130 er med dagens kurs ca 36.000 kr. Oppgitt pris er kunn for celler, pakking osv kommer i tilegg, + ekstra kilo som fordrer tilsvarendes i strukturer.Litt større batteri gir også en helt annen livslengde, da man slepp å nytte siste 30% i begge ender så ofte. Endret 23. desember 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV 6 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Prissjokk? En bedre utstyrt Hyundai Ioniq koster nærmere 60.000 mindre enn en Ampera-e. Forskjellen i batteripakke er 32 kWt. 32*130 er med dagens kurs ca 36.000 kr. Oppgitt pris er kunn for celler, pakking osv kommer i tilegg, + ekstra kilo som fordrer tilsvarendes i strukturer.Litt større batteri gir også en helt annen livslengde, da man slepp å nytte siste 30% i begge ender så ofte. Meget godt poeng. Å ha en god del ekstra rekkevidde enn hva man trenger til dagligdags kjøring kan lønne seg i lengden, siden elektronikken i bilen vil ha større spillerom når det kommer til å lastbalansere cellene. Jeg er veldig glad for at GM har klart å presse prisen på battericeller såpass mye. Det vil gange alle forbrukere på sikt, uansett hvilken bil (eller andre batteridrevne produkter) de velger, og jeg tror absolutt at den "grønne" politikken mange nasjoner har, eller er i ferd med å implementere, er en sterk pådriver for denne teknologiutviklingen. Det er viktig å se på langtidsperspektivet, ikke bare hvilke effekter det har på dette eller neste års statsbudsjett. Endret 23. desember 2016 av Pseudopod 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg tviler på at den vil selge mye utenom til nordmenn og hipstere i California. Hvorfor skal amerikanerne velge denne når de får en helt ny Corolla til halve prisen? Lenke til kommentar
PWR Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Prissjokk? En bedre utstyrt Hyundai Ioniq koster nærmere 60.000 mindre enn en Ampera-e. Forskjellen i batteripakke er 32 kWt. 32*130 er med dagens kurs ca 36.000 kr. Oppgitt pris er kunn for celler, pakking osv kommer i tilegg, + ekstra kilo som fordrer tilsvarendes i strukturer.Litt større batteri gir også en helt annen livslengde, da man slepp å nytte siste 30% i begge ender så ofte. Nå tilsvarer vel ikke pakking og andre tillegg resterende mellomlegg. Poenget mitt er at Amperaen ikke er råbillig - noe en har fått inntrykk av i media den siste tiden. Hva som er bra med det Opel/GM har gjort er hva de har gjort med rekkevidden/størreles på batteripakke. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Så gjenstår det og se om De gjør som sist og begrenser tilgang til biler, da de ikke ønsker elbiler. Opel vil helst bare ha fosilbiler. Dette er mye godt tull. Det er ingen selskaper som satser på EV som i dag ønsker å begrense tilgang til el-biler. Det toget er gått for lenge siden, og de som gjør det vil rett og slett forsvinne fra markedet de neste 10 til 20 årene. El-bilen har for mange fordeler til at den kan overses. EV-1 ble ikke skrinlagt bare på grunn av manglende vilje, de manglet også teknologien og produksjonsmulighetene til å gjøre bilen til et levedyktig prosjekt, selv om den også hadde sin andel misstillit innad i konsernet og andre steder. Husk at det tidlig i bilens historie var svært vanlig med elektriske biler. Men forbrenningsmotoren lanserte så mange fordeler at den elektriske varianten, sammen med de dampdrevne, rett og slett forsvant en god stund. Med den teknologiske utviklingen de siste årene har dette nå snudd. Hadde hele verden kastet seg på og pøst på med resurser for 20 år siden hadde vi kanskje klart å tjuvstarte denne prosessen med et lite tiår eller der omkring, men det ville ha kostet, og mange av forutsetningene var ikke helt på plass for å lykkes på samme måte som i dag. 2 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg tviler på at den vil selge mye utenom til nordmenn og hipstere i California. Hvorfor skal amerikanerne velge denne når de får en helt ny Corolla til halve prisen? Fordi en elbil er vesentlig bedre å kjøre. Prisene er på tur ned og vi er jo bare i startgropa for smarte biler. Det er relativt trist å fyre i gang en forbrenningsmotor når man har prøvd en elbil 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg tviler på at den vil selge mye utenom til nordmenn og hipstere i California. Hvorfor skal amerikanerne velge denne når de får en helt ny Corolla til halve prisen? Fordi en elbil er vesentlig bedre å kjøre. Prisene er på tur ned og vi er jo bare i startgropa for smarte biler. Det er relativt trist å fyre i gang en forbrenningsmotor når man har prøvd en elbil Jeg liker fortsatt gromlyden fra en Big Block V8er. En 8L HEMI V8 med bakhjulstrekk og store breie hjul er digg. Men det må man nok til USA for å finne for i Norge hater vi slikt visstnok. Men fin hverdags bil den Bolten. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg tviler på at den vil selge mye utenom til nordmenn og hipstere i California. Hvorfor skal amerikanerne velge denne når de får en helt ny Corolla til halve prisen? Fordi en elbil er vesentlig bedre å kjøre. Prisene er på tur ned og vi er jo bare i startgropa for smarte biler. Det er relativt trist å fyre i gang en forbrenningsmotor når man har prøvd en elbil Jeg liker fortsatt gromlyden fra en Big Block V8er. En 8L HEMI V8 med bakhjulstrekk og store breie hjul er digg. Men det må man nok til USA for å finne for i Norge hater vi slikt visstnok. Men fin hverdags bil den Bolten. Lyd fra motoren er jo bare støy i de aller aller fleste biler. Grombilene med V8 forsvinner jo ikke fra planeten. Fortsatt mulig å kjøre og kjøpe. Men familien Nordmann bryr seg ikke en døyt om motorlyden. Det er bare en fordel at den forsvinner 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg tviler på at den vil selge mye utenom til nordmenn og hipstere i California. Hvorfor skal amerikanerne velge denne når de får en helt ny Corolla til halve prisen?Fordi en elbil er vesentlig bedre å kjøre. Prisene er på tur ned og vi er jo bare i startgropa for smarte biler. Det er relativt trist å fyre i gang en forbrenningsmotor når man har prøvd en elbil Jeg liker fortsatt gromlyden fra en Big Block V8er. En 8L HEMI V8 med bakhjulstrekk og store breie hjul er digg. Men det må man nok til USA for å finne for i Norge hater vi slikt visstnok. Men fin hverdags bil den Bolten. Vel, *jeg* liker damplokomotiver men jeg lever godt med at de i dag nesten utelukkende finnes som museumsgjenstander. 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 500 km etter fantasistandarden vel? 1 Lenke til kommentar
molna Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Husk at det tidlig i bilens historie var svært vanlig med elektriske biler. Men forbrenningsmotoren lanserte så mange fordeler at den elektriske varianten, sammen med de dampdrevne, rett og slett forsvant en god stund. Med den teknologiske utviklingen de siste årene har dette nå snudd. Hva? Mener du at dampdrevne biler er på vei TILBAKE? ;-) Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 24. desember 2016 Del Skrevet 24. desember 2016 500 km etter fantasistandarden vel? Jepp, etter den nye og relativt realistiske WLTP.standarden er rekkevidden 380km. 1 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 25. desember 2016 Del Skrevet 25. desember 2016 Det er søndag i dag, løp og fyll opp de skitne dieselbilene deres. Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Komisk at et stort konsern som GM skulle slite med å fylle etterspørselen. Om det er så lett å lage fler, hvorfor skal det da ta ett år for de som bestiller nå? Nei, GM ønsker rett og slett ikke å lage elbiler. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Komisk at et stort konsern som GM skulle slite med å fylle etterspørselen. Om det er så lett å lage fler, hvorfor skal det da ta ett år for de som bestiller nå? Nei, GM ønsker rett og slett ikke å lage elbiler. Bl.a. fordi tilgangen til batterier er begrensende for hvor mye GM kan lage. 30000 biler/år legger beslag på ca 2GWh/år i batteriproduksjonskapasitet noe som er en god andel av verdens produksjonskapasitet. (Den var på 35gWh i 2014, sikker en god del mer i dag) Siden batteriteknologi utvikler seg raskt er produsentene naturlignok ikke veldig ivrige på å risikere å bygge ut overkapasitet, noe du veldig lett gjør om du prøver å dekke et oppdemt behov veldig raskt. GM må betale LG chem for å bygge produksjonskapasitet, om GM betaler de for 3x så mye for å fylle hele anlegget med volt, men så ender med å bare ha behov for under halvparten når den første bølgen med oppdemt etterspørsel etter bilen er dekt, da sitter de på en overinvestering i batteriproduksjonskapasitet, og innen de får ut nye produkter som bruker kapasiteten kan det hende at batteriteknologien har gått videre og man må investere på nytt for å bruke ny teknologi. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Husk at det tidlig i bilens historie var svært vanlig med elektriske biler. Men forbrenningsmotoren lanserte så mange fordeler at den elektriske varianten, sammen med de dampdrevne, rett og slett forsvant en god stund. Med den teknologiske utviklingen de siste årene har dette nå snudd. Hva? Mener du at dampdrevne biler er på vei TILBAKE? ;-) Siden du spør... og http://cyclonepower.com/about-cyclone-power-technologies/vehicles/ klikk play ☺ Endret 2. januar 2017 av Serpentbane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå