AnonymDiskusjon Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Hei, jeg er en gutt på 12 år som har veldig vanseklige tanker, første gang dette skjedde var jeg på overnatting hos en kompis, foreldrene våres var på fest så vi var alene hjemme, så fikk jeg en tanke om at jeg 'hentet en kniv og brukte hans hånd til og stikke han så det ikke så ut som jeg gjorde det' Det var første gang jeg hadde sånne tanker, og jeg bl livredd, og lei meg så snakket jeg med papap om det og han sa det var normalt så var alt bra og jeg gikk uten tanker i 6månder har alltid vært en sånn gutt som elsket alt, så kom de igjen... men nå klarer jeg ikke og stoppe og tenkte på dem. var og er veldig kjærlig og ble sur på kompiser når de tullet om død elns, så også veldig mye på nyheter og vg før, og spilte 18+ spill, har sluttet med det nå, men får tanker hver dag, de popper bare opp, er hos bupp, men kommer fortsatt, hver gang jeg får de blir jeg satt ut, redd for at jeg skal gjøre tankene, og veldig lei meg, har dere noen tips til og få de vekk? eller om det er normalt? takk for svar Anonymous poster hash: 0aba4...f7a Anonymous poster hash: 0aba4...f7a Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Hvis du er redd disse tankene så er ikke vi rette personer å snakke med. Jeg bekymrer meg litt for at brukere kan foreslå ting som kan forvirre deg og gjøre deg engstelig. Forstår jeg det slik at du har kontakt med BUP? Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å snakke med dem, de kan veilede deg mye bedre enn anonyme brukere på dette forumet, de er profesjonelle. Snakk også med dine foreldre om at du er redd, kanskje de ikke forstår at du har det vanskelig? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 sånne tanker har alle innimellom, ikke noe å bli redd for.. ikke gi det noe oppmerksomhet, det er ikke noe værre enn å ha en irriterende låt på hjernen du ikke blir kvitt. det er bare en tanke, og tanker er bare tanker. du kan sammenlikne det med en irriterende flue, en flue slår du ihjel, på samme måte kan du slå ihjel irriterende tanker i hodet ditt ved å ganske enkelt tenke på noe annet.. enkelt og greit. og da kan du gjøre det ved å gjøre noe positivt, som f.eks å se en god film. youtube har mye interessant, dokumentarer f.eks, utforsk verden f.eks, eller begynn med en sport du liker og kom deg ut litt. det er vel knapt en forskrudd/skremmende tanke jeg ikke har hatt, men det blir inne i hodet og jeg ser det som ugress i hjernen som lukes best ut ved å gjøre noe jeg synes er positivt. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Hvis du er redd disse tankene så er ikke vi rette personer å snakke med. Jeg bekymrer meg litt for at brukere kan foreslå ting som kan forvirre deg og gjøre deg engstelig. Forstår jeg det slik at du har kontakt med BUP? Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å snakke med dem, de kan veilede deg mye bedre enn anonyme brukere på dette forumet, de er profesjonelle. Snakk også med dine foreldre om at du er redd, kanskje de ikke forstår at du har det vanskelig? jeg ville ikke sykeliggjort dette her da det er ganske normalt ... han er bare 12 år gammel, for ham er hele verden et ganske "nytt" sted og det er mye rare måter å tenke på, synspunkter og vinklinger på ting som han vil oppdage ettersom han blir eldre, og dette er da tydeligvis noe "nytt", ergo blir han redd. det betyr ikke at det er noe farlig, farlig er heller ukontrollerbare følelser, dvs blindt raseri som resulterer i vold o.l, men det er ikke det han beskriver her. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg sykeligjør ikke, men som du sier, han er 12 år gammel og redd. Det siste han trenger er brukere som bringer opp diagnoser og skremmer han mer. Det er mest sannsynlig ingenting, men jeg hadde vært mer betrygget om han hører på BUP og sine foreldre. Få brukere her har kompetansen og ingen kan gi denne gutten tilstrekkelig oppfølging. Her bør man trå varsomt. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Jeg sykeligjør ikke, men som du sier, han er 12 år gammel og redd. Det siste han trenger er brukere som bringer opp diagnoser og skremmer han mer. Det er mest sannsynlig ingenting, men jeg hadde vært mer betrygget om han hører på BUP og sine foreldre. Få brukere her har kompetansen og ingen kan gi denne gutten tilstrekkelig oppfølging. Her bør man trå varsomt. enig i at det er mye bedre om han snakker med noen andre om dette enn her på forumet. men jeg vil nå berolige ham med å si det er ganske normalt og foreslå en løsning, for han har faktisk ingen grunn til å være redd en tanke, like lite som det er noe å være redd en flue. en tanke har ingen makt og finnes faktisk ingen andre steder enn i hodet hans, så en tanke er ikke farlig, det eneste med tanker er at det kan være irriterende, og irriterende blir det om han gir tanken oppmerksomhet. og det beste da, er å kaste den tanken i søpla og erstatte den med en ny tanke, og det kan han f.eks få ved å se en film. forresten, ang. avataren min, jeg er kristen og i kristendom går det jo litt på å ta tanker til fange, gjør ditt hode til løvens hule for onde tanker og fremstill dem som jakttrofeer. Jesus ble også kalt "løven fra Judah". Endret 23. desember 2016 av marius77 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Enig med uderzo; TS bør ta dette opp med BUP der han alt har en behandlingskontakt. Slike tanker trenger ikke være noe alvorlig, men ingen her inne kan egentlig ta stilling til det uten å kjenne TS ganske godt. Og angående kristendom så er det en religion, og man kan mene hva man vil om den som tro - noe også jeg gjør. Men kristendom er ingen behandlingsmetode - like lite som islam, jødedom, hinduisme eller en av de andre religionene er behandlingsmetoder - og religion skal derfor heller ikke brukes til å hjelpe personer med psykiske plager. I alle fall ikke på et anonymt nettforum. Det kan fort gjøre vondt verre. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Enig med uderzo; TS bør ta dette opp med BUP der han alt har en behandlingskontakt. Slike tanker trenger ikke være noe alvorlig, men ingen her inne kan egentlig ta stilling til det uten å kjenne TS ganske godt. Og angående kristendom så er det en religion, og man kan mene hva man vil om den som tro - noe også jeg gjør. Men kristendom er ingen behandlingsmetode - like lite som islam, jødedom, hinduisme eller en av de andre religionene er behandlingsmetoder - og religion skal derfor heller ikke brukes til å hjelpe personer med psykiske plager. I alle fall ikke på et anonymt nettforum. Det kan fort gjøre vondt verre. hvordan skulle det gjøre vondt værre? jeg forklarte han en teknikk for å håndtere dette her som er veldig enkel, og jeg beroliger ham med at det er normalt.. jeg ville ikke sykeliggjort dette her. Endret 23. desember 2016 av marius77 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Du står i fare for å glatte over det som ikke trenger å være noe alvorlig, men likevel er noe uvanlig, hos en som alt går i psykiatrisk behandling. Vi får anta at det er årsaker til at BUP er inne i bildet; disse årsakene vet vi ikke noe om. Det kan føre til at TS kanskje ikke søker hjelp for disse plagsomme tankene sine, men heller lytter til råd fra tilfeldige folk som er bombastiske om ting de ikke har forutsetninger for å mene noe om. Normalt eller sykelig..? Vel, det vet verken du eller jeg. BUP kan vite, for de kjenner pasienten. Ydmykhet og forsiktighet, som unerzo legger opp til, det er rette holdningen på et nettsted der vi ikke kjenner de som skriver om problemene sine. At religion ikke er en behandlingsmetode trenger jeg vel ikke forklare nærmere; det sier seg selv. Jeg skjønner du vil hjelpe og dele noe du mener virker. Men i slike saker, og andre med for den sak skyld, skal vi trå varsomt og ikke gi for konkrete helseråd i saker vi ikke kjenner godt. Det beste rådet er at TS tar dette opp med BUP. Det er også det riktige rådet i denne saken. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå