G Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Åh, der mistet jeg inntastet tekst jeg hadde planlagt å legge i innlegget fordi Chrome gjeninnlastet siden etter lang nok tids pause i skrivingen. Nyttig bok. Det var en del ting i fra denne boken jeg skrev om. De solgte den før hos Huseiernes Landsforbund http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1642611 Dessuten: Mange angrer på siste bud http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligkjop/mange-angrer-pa-siste-bud/ Når bør man klage på boligkjøpet http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligkjop/nar-bor-man-klage-pa-boligkjopet/ Trenger man boligkjøperforsikring? - (alle behøver den ikke nødvendigvis) http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligkjop/trenger-man-boligkjoperforsikring/ Endret 29. desember 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Eller mindre, alt ettersom hvor leiligheten er, hva slags standard osv. Men som jeg skrev - tror ikke han får gjennomslag for det uansett. Om man kjøper en leilighet for feks 500k, men med 1.5mill I fellesgjeld og havner I samme situasjon, går de da utfra kjøpspris på 500k? Jeg er faktisk usikker. Men, jeg tenker som så at det kanskje kun gjelder de kr 500k. En annen ting verdt å være klar over er at selve sikringsskapet tilhører fellesarealet selv om det er til din bolig alene. Samme gjelder en rekke andre forhold og ting som står nevnt i nevnte bok "Håndbok for styremedlemmer i boligselskaper skrevet av Dag Stadheim". F.eks. Balkong, Pipe, Peis, Bod med flere ting som står nevnt i boken. Om det elektriske ledningsnettet inne i leilighet også rammes av å tilhøre fellesarealet er jeg usikker på. Fordelen er at du så kan gå til styret i borettslaget/sameiet og spør om utbedringer. Da vil styret vurdere hvor prekært situasjonen med forholdet er. Styret er forpliktet til å utbedre skader som kan forringe bygget. Styret kan også utsette utbedringer dersom det ikke er prekært nok, og heller ta sikte om å utbedre det en gang i framtiden når tidspunktet er gunstigere. Det er også litt hensyn for styret å ta når det gjelder en rettferdig behandling overfor hele fellesskapets interesser. Det kan jo ikke være sånn at dersom du er god venn med styreleder eller et annet styremedlem så får du ekstra god styrebehandling. Men, det kan jo skje for det. Styremedlemmer er akkurat som alle andre: Like uerfarne, noen av dem er korrupte og noen tenker også på egen vinning. Styrehonnorarene er som regel små. En stor felle for styremedlemmer er å la seg smøre. Et svensk selskap som har spesialisert seg på balkongutvidelser og fornying, er også spesialister i smøring. De inviterer styremedlemmer til omvisning på sin fabrikk i Sverige - reiseutgifter dekket. Navnet er Balco og de har mange borettslag/sameier på sin smøringssamvittighet kan det virke som. Endret 29. desember 2016 av G Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Takker for alle gode svar som har kommet her i jula! Usikkerheten min gikk på om jeg forsto elektriker rett da han sa at selger i prinsippet kunne montere ujordede deksler hvis jeg klagde på mangelen. Det virker som dere er enige om at dette kunne blitt løsningen for en minimum påkrevd utbedring. Jeg er i utgangspunktet enig i at man bør klage bare for å klage, men jeg har ikke ork til å sette i gang en omstendelig prosess med krangling som resulterer i at jeg får ujordede stikkontakter som jeg uansett ikke ønsker å ha. Tok derfor en taktisk avgjørelse om å bestille jording av de kursene som mangler dette uten å ta dette med selger. Det er snakk om 3 kurser, og elektriker antydet én dags jobb med en lærling. Så jeg valgte altså bevisst å trø i den ene fella som G henviser til Ba samtidig om pris på oppgradering av sikringsskap til moderne standard, med jordfeilautomater og overspenningsvern, og har fått pris på rett i underkant av 10 000 kr for dette. Det er ikke et stort anlegg, som dere skjønner. Hvis vi antar at totalsummen blir ca. 25 000 kr så er vi rett i overkant av 1 % av kjøpesum, sånn til info. Den eventuelle påkrevde utbedringen som må til for å få anlegget i forskriftsmessig stand er dermed nede på promillenivå av kjøpesummen. Jeg liker at tekniske anlegg holder en skikkelig standard, så jeg har som nevnt bestilt denne pakken med oppgradering av sikringsskap og jording av kurser. Et annet moment i denne saken er at jeg tilfeldigvis var på visning i denne leiligheten en gang i 2015, før selger kjøpte den, og har tatt vare på prospektet. Dermed kan jeg se at disse dekslene var montert av en tidligere eier enn han jeg kjøpte av, som bodde der i litt over ett år. Høyst sannsynlig har ikke dette vært noe "min" selger har visst om. Arbeid på elektriske anlegg i leiligheten er ikke nevnt i noen av de to prospektene, så det kan godt være det er fra før 2015-selgeren kjøpte også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå