Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vandelsattest ved ansettelse

Shantibaba

Anbefalte innlegg

Har det ikke litt å si hva slags politiattest man fremviser? 

Ordinær politiattest

I en ordinær politiattest blir de fleste straffereaksjoner for alle typer lovbrudd tatt med, men bare for en begrenset tid bakover.

Uttømmende politiattest

I en uttømmende politiattest skal alle ilagte straffereaksjoner for alle typer lovbrudd tas med, unntaket er forenklet forelegg. I en slik attest blir det opplyst om straffereaksjonene, uavhengig av hvor lang tid det er siden reaksjonen ble ilagt.

Avgrenset politiattest

I en avgrenset politiattest er det bare straffereaksjoner på bestemte typer lovbrudd som skal tas med. Som oftest vil en slik politiattest være avgrenset uttømmende, det vil si at bestemte typer lovbrudd tas med, uavhengig av hvor lang tid det er siden reaksjonen ble ilagt.

Utvidet politiattest

I en utvidet politiattest skal også verserende straffesaker tas med. Dette vil si at det skal tas med siktelse, tiltale og ilagte forelegg og dommer som ikke er rettskraftige. Anmeldelse skal ikke tas med.

En politiattest er ofte utvidet i kombinasjon med at den er avgrenset og uttømmende, det vil si at bestemte typer lovbrudd tas med, uavhengig av hvor lang tid det er siden reaksjonen ble ilagt, og også om saken ikke er endelig avgjort av politiet eller domstolene. 

Kilde https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ulike_typer_politiattester/

Altså har du et forelegg for narkotika så sitter det for alltid på en uttømmende politiattest mens det sitter i en begrenset periode i ordinær politiattest.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adgangen til å innhente femårsattest i narkotikasaker ble opphevet i 2014. Legemiddelloven § 30a slik den gjelder i dag åpner kun for ordinær politiattest, dvs to år for bøter.

Jeg fikk nylig en jobb jeg begynner i til nyåret. Det er en apotektektnikker stilling der jeg skal forberede cellegift (Jeg har ikke tilgang til noen andre medisiner). Det ble aldri nevnt noe om vandelsattest i intervju eller stilling. Til min store overraskelse ble jeg bedt om dette etter jeg fikk jobben. "Attesten skal begrenses til å omfatte overtredelser av narkotikalovgivningen, for et tidsrom inntil 5 år" 

Det har seg slik at jeg ble tatt for å kjøpe 3g kokain for 3 år siden. Godtok bot og foreleget på stedet og vitnet mot selgeren. 

Er i litt panikk akkurat nå ettersom jeg ikke helt vet hva utfallet av dette kan bli. Hva burde jeg gjøre? Legge kortene på bordet til arbeidsgiver? Kan jeg spørre politiet om å få fjernet det? 

All info rundt dette settes stor pris på, Takk.

les hva krikkert skriver! Det er fasiten din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

har arbeidsgiver fylt ut en Bekreftelse på formål med politiattest ,https://www.politi.no/vedlegg/skjema/Vedlegg_3473.pdf  ( uten dette får du i de fleste tilfeller ikke ut noen attest ) 

der burde du ha informasjonen som tilsier hvilken attest de er ute etter of hvilken lov de vi ha den utfra , men denne informasjonen kan det letter avgjøres her hva som kommer med i attesten . 

Endret av Mato
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...