Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vandelsattest ved ansettelse

Shantibaba

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig en jobb jeg begynner i til nyåret. Det er en apotektektnikker stilling der jeg skal forberede cellegift (Jeg har ikke tilgang til noen andre medisiner). Det ble aldri nevnt noe om vandelsattest i intervju eller stilling. Til min store overraskelse ble jeg bedt om dette etter jeg fikk jobben. "Attesten skal begrenses til å omfatte overtredelser av narkotikalovgivningen, for et tidsrom inntil 5 år" 

Det har seg slik at jeg ble tatt for å kjøpe 3g kokain for 3 år siden. Godtok bot og foreleget på stedet og vitnet mot selgeren. 

Er i litt panikk akkurat nå ettersom jeg ikke helt vet hva utfallet av dette kan bli. Hva burde jeg gjøre? Legge kortene på bordet til arbeidsgiver? Kan jeg spørre politiet om å få fjernet det? 

All info rundt dette settes stor pris på, Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk nylig en jobb jeg begynner i til nyåret. Det er en apotektektnikker stilling der jeg skal forberede cellegift (Jeg har ikke tilgang til noen andre medisiner). Det ble aldri nevnt noe om vandelsattest i intervju eller stilling. Til min store overraskelse ble jeg bedt om dette etter jeg fikk jobben. "Attesten skal begrenses til å omfatte overtredelser av narkotikalovgivningen, for et tidsrom inntil 5 år" 

Det har seg slik at jeg ble tatt for å kjøpe 3g kokain for 3 år siden. Godtok bot og foreleget på stedet og vitnet mot selgeren. 

Er i litt panikk akkurat nå ettersom jeg ikke helt vet hva utfallet av dette kan bli. Hva burde jeg gjøre? Legge kortene på bordet til arbeidsgiver? Kan jeg spørre politiet om å få fjernet det? 

All info rundt dette settes stor pris på, Takk.

Spørre politiet om de kan fjerne ting fra vandelattesten?

Altså få de til å forfalske dokumenter for deg, jada, det gjør de helt sikkert :p

Du må legge kortene på bordet ja, så lenge du skal ha vandelattest må du det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har bot/forenklet forelegg med vandelet ditt å gjøre da?  Arbeidsgiver skal jo ikke ha innsyn i bøteregisteret. Du trenger da ikke si noe da...

Det hjelper ikke å "ikke si noe" når arbeidsgiver ber om vandelsattest...

Mitt poeng er at du kan få bot/foreklet forelegg uten at det nødvendigvis havner på noe vandel. Eks. er fartsbot

Lenke til kommentar

Hva har bot/forenklet forelegg med vandelet ditt å gjøre da?  Arbeidsgiver skal jo ikke ha innsyn i bøteregisteret. Du trenger da ikke si noe da...

Det var et forelegg mener jeg å huske. Leser at forelegg tas bort fra den ordinære politiattest etter to år. Stemmer dette? Kan jeg se på min attest før arbeidsgiveren? 

Lenke til kommentar

"En dom på ubetinget fengsel (innebærer at du må sone en dom i fengsel) i inntil 6 måneder skal tas med på politiattesten i 3 år."

Du sier ingenting om at du har sonetr for dette. Kun et forelegg.  Da er jeg rimelig sikker på at dette enten ikke er på vandelet ditt, kun i bøteregisteret, eventuelt det er borte fra ordinært vandel etter 3 år som nevnt over.  Stikk innom nærmeste politikammer og få med deg et. 

Ingen poeng å prate med arbeidsgiver om snø som falt i fjor om du ikke behøver.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Her er det arbeidsgiver ber om: "Attesten skal begrenses til å omfatte overtredelser av narkotikalovgivningen, for et tidsrom inntil 5 år".

Ganske selvforklarende. 

Lenke til kommentar

Enkelte arbeidsgivere har et berettiget behov for å forlange vandelsattest. Heldigvis.

En som har blitt tatt for kjøp. Hvor mye mer har personen også kjøpt/brukt/solgt videre? Ingen røyk uten ild.

Jeg er redd TS ikke får jobben, pga et bittelite feilsprang for noen år siden - desverre.

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette skaper problemer for deg, så er det et bevis på at vi har et system som fungerer.  Så jeg krysser fingrene for at du ikke får denne jobben. Personer som driver med narkotika har ingenting i slike stillinger å gjøre.  Ikke at jeg har noe imot folk som bruker narkotika, men det sier seg nesten selv at de ikke bør jobbe på et apotek.

Endret av Børt-Erik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"En dom på ubetinget fengsel (innebærer at du må sone en dom i fengsel) i inntil 6 måneder skal tas med på politiattesten i 3 år."

Du sier ingenting om at du har sonetr for dette. Kun et forelegg.  Da er jeg rimelig sikker på at dette enten ikke er på vandelet ditt, kun i bøteregisteret, eventuelt det er borte fra ordinært vandel etter 3 år som nevnt over.  Stikk innom nærmeste politikammer og få med deg et. 

Sonet ikke i fengsel. Leser at forelegg forblir på attesten i 2 år. Og fengselstraffer i 5 år. Håper virkelig at dette stemmer.

Får vel dra ned til politiet og høre med dem.  

Lenke til kommentar

Hvis dette skaper problemer for deg, så er det et bevis på at vi har et system som fungerer.  Så jeg krysser fingrene for at du ikke får denne jobben. Personer som driver med narkotika har ingenting i slike stillinger å gjøre.  Ikke at jeg har noe imot folk som bruker narkotika, men det sier seg nesten selv at de ikke bør jobbe på et apotek.

Jeg er forsovet enig i at rusmisbrukere ikke bør få jobbe på et apotek. Nå har det seg sånn at dette ikke er et apotek, men et laboratorium for å forberede cellegift til pasienter. Ikke noe å ruse på med andre ord.

Ikke ute etter noe sympati. Men har aldri vært rusmisbruker av noe slag, gjorde et dumt valg i fylla og betalte stor bot og vitnet mot selger. Jeg er svært fortvilet over at dette ødelegger min sjanse for å begynne i denne jobb. 

Endret av Shantibaba
Lenke til kommentar

Og derfor stikker du innom ditt lokale politikammer eller tar en telefon dit og forklarer situasjonen. Arbeidsplassen din har så vidt jeg kan se kun innsyn i ditt ordinære vandel, og der skal mindre forseelser være borte etter 2 år.  Hva som vil være stående der med tanke på at dem etterspør 5 år er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Du må søke elektronisk om den. Får svar innen 2-3 uker.

Den finst mange ulike attester. Enkelt, uttømende, spesefikk osv. Det arbeidsiver spør om - "kun narkotika og 5 år tilbake i tid". Så det er DET som kommer på den. 
Om du ble tatt for voldtekt 1 år siden - ville ikke stå der. Narkotika 4.5 år siden - ja.

Du får berre vise den frem, være ydmyk og ikke komme med noe bortforklaringer. Good luck!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og derfor stikker du innom ditt lokale politikammer eller tar en telefon dit og forklarer situasjonen. Arbeidsplassen din har så vidt jeg kan se kun innsyn i ditt ordinære vandel, og der skal mindre forseelser være borte etter 2 år.  Hva som vil være stående der med tanke på at dem etterspør 5 år er jeg usikker på.

Om den skal være der tror jeg det hjelper lite å snakke med politiet. Om det hadde vært sånn ville jo en politiattest vært ubrukelig. Man bør ikke kunne snakke seg unna ting som skal være på den, man må nok heller snakke med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...