Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer når jeg kontakter namsmannen?

RunningRiver

Anbefalte innlegg

Hei! Har fått ansvaret for utleie av foreldras bolig nr 2, siden foreldra jobber mye og snakker lite norsk.

Som overskriften sier, så er jeg nysgjerrig på hva som skjer ved kontaktelse av namsmannen. Leietaker skylder snart 3 mnd, og de 3 mnd trenger foreldra. De pusset opp boligen i sommer, og vil gå i minus om de ikke får inn det.

Jeg har gjort litt research på nett, men ikke funnet ut hva som egentlig skjer ved kontaktelse av namsmannen. Vet at han kaster leiertakere ut, men slipper leietaker å betale da? Eller får foreldra mine betalt av namsmannen, og leietakere skylder namsmannen? Også lest at det tar tid for leietaker å flytte ut, opp mot halvt år. Er dette sant? Får foreldra kompansert for dette? De kan ikke la leietakere "bo" der i mens de flytter ut i et halvt år, uten utleieinntekt. Da går oppussing investeringen deres i dass.

I dag går også tvangsfullbyrdelse varsel fristen ut.

Grunnen til at det har blitt 3 mnd er at jeg ikke har noe erfaring rundt dette. Jeg trodde at brudd på betalingsfrister ikke var nok for utkastelse. Leietaker har også et barn på 2 år, som også gjorde det litt vanskelig. Jeg har heller ikke kontroll over kontoen til foreldra. Så jeg fikk heller ikke sjekka om pengene kom inn. Så foreldra har jo sagt, de har ikke betalt. Og leietaker ment motsatt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har utkastelsesklausul i leieavtalen vil namsmannen kaste ut leietaker hvis leien ikke blir betalt. Fortsetter leietaker i samme stil og ikke betaler vil namsmannen kaste ut leietaker, men det er leietaker som må betale for å unngå dette.

Namsmannen legger ikke ut for leietaker og krever dette tilbakebetalt.

Utkastelsessaker tar vanligvis mellom en og tre måneder. Når det er barn med i bildet skal namsmannen også ta hensyn til barnet.

Hvis det er uklart om leietaker har betalt må du finne ut av det før du begjærer utkastelse. Den som begjærer utkastelse på bakgrunn av betalt leie blir raskt ansvarlig for leietakers sakskostnader.

For å begjære utkastelse på vegne av dine foreldre må du ha prosessfullmakt. Det vil si at de må skrive en fullmakt til deg som lar deg representere dem i utkastelsessaken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tegnet og signert kontrakt, så vi har utkastelsesklausul.

Så med andre ord så får foreldra betalt for 3 mnd av leietaker uansett?

Jeg har fått sjekket kontoen til foreldra, og det har ikke skjedd noen betalinger.

Kan de skrive den fullmakta simpelt? Eller må den opplyse forskjellige paragrafer fra loven?

Kan jeg f.eks bruke linken under, bare jeg bytter ut konkursbegjæring med utkastelse?

http://www.konkursradet.no/konkursradet.no/maler/pdf/prosessfullmakt-til-familiemedlem.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...