Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ubeskyttet samleie - Nervøs for HIV

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hadde ubeskyttet sex med ei jeg har pratet med ei stund for noen dager siden, trivelig og alt det der, men er nå blitt jævla nervøs for at jeg er smittet med HIV.

Grunnen til at jeg er redd for det er at hu er sykmeldt for tiden, går mye ned i vekt og de på sykehuset vet ikke hva det skyldes. Hu ble sykmeldt for en måneds tid siden, og forrige gang hu hadde sex var for et par måneder siden, så er redd hu ble smittet av han og så har hun smittet meg uten at de har funnet ut at det er HIV som er skylden til at hun er syk.

Vet også at sjangsen for å bli smittet i Norge er veldig lav, men blir jævla stressa uansett!

Anonymous poster hash: de70a...3ff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har ubeskyttet sex med en person som er HIV-positiv, så er sjangsen for å bli smittet mindre enn 1%.

Det er med andre ord svært usannsynlig at du har HIV. Og i hvert fall når sykdomsdiagnosen til din partner er basert på synsing fra din side.

Men, som han over meg sa, så er det bare å teste seg. Har gjort det selv. De tar en blodprøve av deg, og du har svaret i løpet av et par dager.

Lenke til kommentar

Det kan hende at sykehuset nær deg har en avdeling som dekker veneriske sykdommer.

Dersom det er belastende for deg å prate med fastlege om det, så kan du få gratis time der, og gratis blodprøver. For å sjekke HIV så kreves minst 2 - 3 blodprøver med flere måneders mellomrom på den tredje prøven. Det er litt slitsomt å komme til bunns i om man er frisk eller syk. De første prøvene er jo for å avdekke om du har HIV, den siste prøven er nødvendig for å øke sikkerheten på de pasientene som nettopp har hatt ubeskyttet sex, stykket seg med infisert nål også videre.

Besøkene dukker dessverre opp på Helsenorge, men selve journalen er dratt vekk fra de vanlige systemene. Det vil f.eks. der jeg bor dukke opp linjer med besøk på Hudpoliklinikken (som også dekker veneriske sykdommer).

Du kan risikere at fastlegen kan komme til å se at du har vært på klinikken via Helsenorge-portalen. Men, det skal også være mulig for deg å se om noe helsepersonell har lest i Helsenorge-journalen din. Det er sjelden at fastleger gidder å lese din Helsenorge-journal tror jeg.

Det aller enkleste er selvsagt å prate med egen fastlege og la det stå til med "skammen". Da får du tatt blodprøver på samme sted, som gjør prosessen smidigere. På sykehus kan de ha en egen blodprøvetakningsavdeling. Så du må kanskje flere steder enn kun ett på sykehuset. Lykke til. Du kommer nok til bunns i det. Jeg er litt usikker på om det er helt gratis hos fastlege, tror faktisk ikke det. Du må nok ihvertfall betale for blodprøvetakingsmateriell som et minimum, men jeg er usikker på det også. Kan jo hende at det havner i en bolk for ting som skal være helt gratis.

Og inntil du får avklart det, så prøv å slappe av. Det går som regel godt. Og om du skulle ha HIV, så dør man ikke nødvendigvis av det lengre, selv om det gir mange ekstra utfordringer. Selvsagt så kan man fremdeles i våre dager dø av HIV, men man er jo ikke i samme båt som de homofile var i USA for mange tiår siden. Men artisten Prince døde av HIV tror jeg det var nylig. Han hadde hatt det i flere tiår vel?

Anonymous poster hash: fda98...6b5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...