Woods Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 (endret) Hei, har en Edgerouter X og Unifi UAP-AC Pro. Har også en eldre UAP LR liggende som bare støtter 2,4 gHz. Har innsett jeg muligens har tatt meg over et noe større prosjekt enn jeg planla på forhånd. Har derfor noen spørsmål knyttet til oppsett av ruteren. 1. AC Pro APen støtter både 2,4 og 5 gHz. Jeg er klar over forskjellen mtp rekkevidde for disse frekvensene, skal derfor montere APen i samme rom hvor folk stort sett oppholder seg. Vil det da ha noe å si om jeg lar begge frekvensene kjøre samme SSID, slik enhetene selv bestemmer hva som er best? Jeg tenker også å montere den eldre 2,4 APen i andreetasjen i huset, men har forstått at det ikke er særlig bra om frekvensene overlapper hverandre. Holder det da å låse APen i stua til f.eks kanal 1, og den i andre etasje på eks. kanal 11? 2. I tillegg til nevnte utstyr har jeg en Cisco SG100D 8 ports gb switch, hvor jeg har et par pcer og tver tilkoblet. Planen er å videreføre dette, og da koble swtichen til eth1 på routeren. Tenker i utgangspunktet å bruke wizarden som konfigurerer WAN i eth0 og lar de resterende stå som en normal swtich. Jeg har dog lest at dette kan sinke hastigheten på nettverket, men her snakker vi om et hjemmenettverk med minimal kommunikasjon mellom lokale enheter. Derfor er jeg litt usikker om jeg skal koble APen direkte til ER-X eller swtichen. Innvendinger? 3. Har det noe å si om enhetene som tilkobles nettet har ulik wifi-teknologi? Det meste er relativt nytt utstyr som støtter AC, men det finnes enheter som kun støtter N - og en kroppsvekt som kun støtter B/G. Har lest noen innlegg hvor noen påstår nettverket isåfall cappes til hastighetene til den tregeste enheten. Er dette korrekt, og isåfall, hvordan håndterer jeg det? Eget nettverk kun for disse? Takk for innspill. Endret 22. desember 2016 av Woods Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 APene vil selv flytte brukerne til 5ghz hvis det gir best ytelse, du setter dette i controlleren Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 De ordner også kanalene selv så det trenger du ikke tenke på. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Du har controller kjørende? Lenke til kommentar
Woods Skrevet 22. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2016 Du har controller kjørende? I utgangspunktet er jeg litt usikker. Har sett at mange hevder man ikke trenger å la den kjøre etter setup, men vurderer en raspberry pi til dette formålet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Det er jo litt kjekt og følge med, de har jo denne: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-cloud-key/ Fungerer flott men nerdefaktoren er jo høyere med en PI Lenke til kommentar
Woods Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Endte opp med følgende konfigurasjon: - Unifi UP-AC Pro i 2 etg, ca. midt i huset (hengt i taket). Denne leverer 5 Ghz til området i huset hvor folk stort sett befinner seg. - I kjelleren monterte jeg den eldre LR enheten (som kun støtter 2,4). Denne har jeg redusert styrken på og montert i et HiFi rack av tre, da den kun skal levere signal til rommet den befinner seg i. - Raspberry Pi 3 med Unifi controller - EdgeRouter X konfigurert som switch. Kan visstnok gi noe dårligere ytelse når en overfører data mellom klientene på de forskjellige portene, men det er ikke aktuelt hos meg. Videre har jeg kjørt samme SSID på alle enhetene. Handoff fungerer utmerket, og enhetene kobler seg til riktig AP (og bånd) automatisk. Så langt har alt fungert meget bra. Må si jeg er rimelig imponert over disse produktene. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 KJører du ikke proen både på 5 og 2.4? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå