Gå til innhold

Trenger tips til kosthold/diett

Anbefalte innlegg

Ligger du langt under "normalen" så nja, men det er i utgangspunktet ikke sånn det fungerer.

Det er ikke lett å spise "mye proteiner" før det ikke er kcal-underskudd lenger.

Det hjelper heller ikke, gang vekten din med 2 så har du mer en nok protein på en deff.

Jeg er 186 høy og veier 88-89 kg. Iløpet av en dag spiser jeg kanskje 2500-3k kalorier. Og nå tenker jeg maks 2200.

Hvordan ville du ellers blitt kvitt valkene? Spise i overskudd og bygge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er dine meninger å spise litt kaloriunderskudd for så å bygge muskler? Eller er ikke det mulig.

Det er i en begrenset periode, avhengig av treningstatus og mengde fett på kroppen å bygge muskelmasse og samtidig endre kroppsammensetning. Jo mer av muskelpotensialet som er oppnådd og jo mindre fett du får, jo mer utfordrende blir dette. 

Så ja, det er mulig, men vil understreke at dette er ikke noe du bør fokusere for stort på og heller ta tiden til hjelp. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Hva er dine meninger å spise litt kaloriunderskudd for så å bygge muskler? Eller er ikke det mulig.

Det er i en begrenset periode, avhengig av treningstatus og mengde fett på kroppen å bygge muskelmasse og samtidig endre kroppsammensetning. Jo mer av muskelpotensialet som er oppnådd og jo mindre fett du får, jo mer utfordrende blir dette.

Så ja, det er mulig, men vil understreke at dette er ikke noe du bør fokusere for stort på og heller ta tiden til hjelp.

I see. :)

Så hva bør jeg gjøre da? Spise overskudd og bygge? Eller spise normalt og trene hardt? Kostholdet er uansett sunn mat og all sukker skal vekk.

Endret av Kim1111
Lenke til kommentar

Det er en tendens at grupper som trener overfokuserer på kostholdet. Det er ikke sunt å få et så stort fokus på mat at det blir usunt. Normalt er på mange måter mer enn godt nok. Er ønsket ditt å bli "kvitt valkene" så er mitt råd til deg å trene hardt og spise normalt. Ta tiden til hjelp og gjør små justeringer underveis. Om du en gang føler for å spise en sjokolade, så er du fortsatt på riktig vei. Det er helheten som avgjør, så ikke vektlegg for stor vekt på enkeltfaktorer. :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en tendens at grupper som trener overfokuserer på kostholdet. Det er ikke sunt å få et så stort fokus på mat at det blir usunt. Normalt er på mange måter mer enn godt nok. Er ønsket ditt å bli "kvitt valkene" så er mitt råd til deg å trene hardt og spise normalt. Ta tiden til hjelp og gjør små justeringer underveis. Om du en gang føler for å spise en sjokolade, så er du fortsatt på riktig vei. Det er helheten som avgjør, så ikke vektlegg for stor vekt på enkeltfaktorer. :)

Dette tenker egentlig jeg. Men men.

1) Preppe mat i bokser hver søndag. Skal spise to sånne bokser om dagen. All boksene inneholder kjøtt og forskjellig grønnsaker. Samt ris og poteter. Men skal varierer maten. Maksimalt 2200 kalorier, vanligvis spiser jeg kanskje 2500-2600.

2) Du sier at jeg trenger 1g proteiner x2 kroppsvektz. Altså rundt 170 gram proteiner om dagen, er det ikke mye? Burde vel investert i et proteinpulver?

3) Tenker å trene 6/7 dager i uka. Treningsprogrammet jeg vil bruke er som følger, det er henta herifra: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=120276541 (les lenger ned for hva brukeren spiser osv)

Treningsprogrammet er som følger:

MANDAG(bryst triceps)

Dumbell chest press, Bb incline, weighted dips, crossovers, triceps pulldown

TIRSDAG

t bar rows, Cable rows, dumbell rows, hammer curls, preacher curls,

ONSDAG:

Deadline, front squats, lunges, calf raises, ham curls

TORSDAG(abs):

Cable crunches, decline crunches, knee raises

FREDAG:

Dumbell press, weightes pullups, front raises, lat pulldown, face pulls

LØRDAG: Fri

SØNDAG:

Cable crunches, decline russian twist, decline crunches, back extensions, side bends

Endret av Kim1111
Lenke til kommentar

Jeg er utdannet innen ernæring, selv om jeg selv trener aktivt så er det andre her med bedre kunnskap om styrketrening som eventuelt kan kommentere.

Det er holdepunkter at i en vektnedgang-fase så vil det lønne seg å øke inntaket av kostproteiner opp mot 2 g per kroppsvekt. Det er noe holdepunkter for litt over også under vektreduksjonen kan være gunstig (2,2 +/-). 

Tilpass inntaket av kalorier etter aktivitetsnivået. Er det dager du er mer aktivt, er det gunstig å spise noe mer. Det virker som du allerede har et kost med et stort inntak av kostproteiner som er innenfor anbefalingene. Om du allikavel ikke skulle få dette dekt, er tilskudd av protein i denne perioden helt greit.  

Jeg vil for øvrig hente et utdrag fra en av mine eldre artikler: 

La oss ta utgangspunkt i en  referanseperson på ~70kg, om denne personen har som målsetning å øke i muskelmasse så kan vi for enkelhetens skyld si at han trenger 3000 kalorier for å øke i fettfri masse. Videre tar vi utgangspunkt i styrke/kraftidretter og om denne personen spiser ~1,6gram per kg får vi regnestykket : 70kg x 1,6gram = 112 gram proteiner som tilsvarer 448 kalorier. Dette på et kosthold med 3000 kalorier tilsvarer rundt 15E%. Personer som ønsker muskelvekst fokuserer veldig ofte på proteinrike varer og inkluderer ofte både kjøtt, egg samt meieriprodukter i kosten sin. Disse har en tendens til å nettopp ekskludere proteininnholdet i alle andre matvarer enn overnevnte og tar ikke med hverken korn eller belgfrukter med i det totale regnskapet. Dette kan man med fordel gjøre grunnet at proteinkvaliteten øker når man spiser et måltid som er sammensatt av flere forskjellige matkilder. Personer som har en økt treningfrekvens har i tillegg til en økt innhold av proteinrike matvarer også et høyere inntak av energi og det relative økte behovet for proteiner blir lett dekket av det økte matinntaket. Med andre ord er det av liten grunn til å bekymre seg at proteininntaket ikke er tilstrekkelig eller er av bra nok kvalitet.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ta hensyn til hva proteiner er.

Fakta om proteiner:

Kroppen lagrer ikke aminosyrer så alt overflødig protein omdannes til fett og blodsukker.

For mye protein stimulerer insulinproduksjon.

Så bruk av for mye proteintilskudd gjør det vanskelig å bli kvitt overflødig fett.

Kjør kondistrening.

Lenke til kommentar

Så si det dummeste jeg har hørt i dag og regner med at dette er trollekonto to. 

Ja overskudd av protein går flere veger, som for eks omdannes det til glukose.

Men det har også en TEF på ca 25% så 4 kcal i overskudd vil gi 3kcal glukose osv. 

Man har kcal-tak uansett på en deff, hvis en gæring spiser bare proteiner for alle de 2000 kcal personen trenger på deffen så snakker vi 500 gram protein. I praksis kan man sluke 625g protein og fortsatt rase ned i vekt. 

Ja overskuddet omdannes til blant annet glukose, men det totale kcal-underskuddet er der fortsatt. 

Så bruk av for mye proteintilskudd gjør det vanskelig å bli kvitt overflødig fett.

Nei, formange kcal uansett hva det kommer ifra gjør det vanskelig, ingenting med protein spesifikt å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye ja.

1gr. proteiner pr.kg er hva kroppen trenger.

Av ca. 400gr. med kylling, fisk, bønner ol. får du ca. 70gr. proteiner.

Du trenger ikke proteintilskudd.

Hvor har du lest 1 gram?

Den til nå siste gjennomgangen av JISSN (2007) anbefales det et inntak mellom 1,4 og 2 gram pr kg kroppsvekt, avhengig av intensitet og type trening, kvaliteten på proteinet som inntas og mengden energi og karbohydrater du inntar.

Lenke til kommentar

Jeg er utdannet innen ernæring, selv om jeg selv trener aktivt så er det andre her med bedre kunnskap om styrketrening som eventuelt kan kommentere.

Det er holdepunkter at i en vektnedgang-fase så vil det lønne seg å øke inntaket av kostproteiner opp mot 2 g per kroppsvekt. Det er noe holdepunkter for litt over også under vektreduksjonen kan være gunstig (2,2 +/-).

Tilpass inntaket av kalorier etter aktivitetsnivået. Er det dager du er mer aktivt, er det gunstig å spise noe mer. Det virker som du allerede har et kost med et stort inntak av kostproteiner som er innenfor anbefalingene. Om du allikavel ikke skulle få dette dekt, er tilskudd av protein i denne perioden helt greit.

Jeg vil for øvrig hente et utdrag fra en av mine eldre artikler:

La oss ta utgangspunkt i en referanseperson på ~70kg, om denne personen har som målsetning å øke i muskelmasse så kan vi for enkelhetens skyld si at han trenger 3000 kalorier for å øke i fettfri masse. Videre tar vi utgangspunkt i styrke/kraftidretter og om denne personen spiser ~1,6gram per kg får vi regnestykket : 70kg x 1,6gram = 112 gram proteiner som tilsvarer 448 kalorier. Dette på et kosthold med 3000 kalorier tilsvarer rundt 15E%. Personer som ønsker muskelvekst fokuserer veldig ofte på proteinrike varer og inkluderer ofte både kjøtt, egg samt meieriprodukter i kosten sin. Disse har en tendens til å nettopp ekskludere proteininnholdet i alle andre matvarer enn overnevnte og tar ikke med hverken korn eller belgfrukter med i det totale regnskapet. Dette kan man med fordel gjøre grunnet at proteinkvaliteten øker når man spiser et måltid som er sammensatt av flere forskjellige matkilder. Personer som har en økt treningfrekvens har i tillegg til en økt innhold av proteinrike matvarer også et høyere inntak av energi og det relative økte behovet for proteiner blir lett dekket av det økte matinntaket. Med andre ord er det av liten grunn til å bekymre seg at proteininntaket ikke er tilstrekkelig eller er av bra nok kvalitet.

Altså jeg er dårlig på det, men si to kyllingfileter, 4-5 brokkoli og 2 poteter. Er vel kanskje maks 25 gram proteiner der? Eller?

Om jeg skal ha over 100 gram proteiner så bør jeg vel investere i et proteinpulver? Å dekke 150 gram proteiner med bare mat, går selvfølgelig ann, men du skal spise endel tenker nå jeg.

Endret av Kim1111
Lenke til kommentar

Trådstarter burde google på det han lurer på og bare bry seg om fakta.

På forumer skrives det mye om hva folk tror og når det gjelder proteiner så er det gjerne storforbrukere av proteintilskudd som tror det er et mirakelmiddel, noe det selvfølgelig ikke er.

"Nei, formange kcal uansett hva det kommer ifra gjør det vanskelig, ingenting med protein spesifikt å gjøre. "

Dette har jeg da ikke hevdet noe du hadde visst om du hadde lest all innlegg.

Men dette som du skriver: "I praksis kan man sluke 625g protein og fortsatt rase ned i vekt." er en gedigen overdrivelse.

Lenke til kommentar

Så si det dummeste jeg har hørt i dag og regner med at dette er trollekonto to.

Ja overskudd av protein går flere veger, som for eks omdannes det til glukose.

Men det har også en TEF på ca 25% så 4 kcal i overskudd vil gi 3kcal glukose osv.

Man har kcal-tak uansett på en deff, hvis en gæring spiser bare proteiner for alle de 2000 kcal personen trenger på deffen så snakker vi 500 gram protein. I praksis kan man sluke 625g protein og fortsatt rase ned i vekt.

Ja overskuddet omdannes til blant annet glukose, men det totale kcal-underskuddet er der fortsatt.

Nei, formange kcal uansett hva det kommer ifra gjør det vanskelig, ingenting med protein spesifikt å gjøre.
Vet ikke hvem du sikta til. Men du ser ut til å ha peiling.

Kan jeg spørre hva du tenker om det jeg skriver ovenfor? Mine planer ved treningen og kosthold.

Edit: Jeg bare kopierer og deler den igjen ;)

Dette tenker egentlig jeg. Men men.

1) Preppe mat i bokser hver søndag. Skal spise to sånne bokser om dagen. All boksene inneholder kjøtt og forskjellig grønnsaker. Samt ris og poteter. Men skal varierer maten. Maksimalt 2200 kalorier, vanligvis spiser jeg kanskje 2500-2600.

2) Du sier at jeg trenger 1g proteiner x2 kroppsvektz. Altså rundt 170 gram proteiner om dagen, er det ikke mye? Burde vel investert i et proteinpulver?

3) Tenker å trene 6/7 dager i uka. Treningsprogrammet jeg vil bruke er som følger, det er henta herifra: http://forum.bodybui...php?t=120276541 (les lenger ned for hva brukeren spiser osv)

Treningsprogrammet er som følger:

MANDAG(bryst triceps)

Dumbell chest press, Bb incline, weighted dips, crossovers, triceps pulldown

TIRSDAG

t bar rows, Cable rows, dumbell rows, hammer curls, preacher curls,

ONSDAG:

Deadline, front squats, lunges, calf raises, ham curls

TORSDAG(abs):

Cable crunches, decline crunches, knee raises

FREDAG:

Dumbell press, weightes pullups, front raises, lat pulldown, face pulls

LØRDAG: Fri

SØNDAG:

Cable crunches, decline russian twist, decline crunches, back extensions, side bends

Endret av Kim1111
Lenke til kommentar

På forumer skrives det mye om hva folk tror og når det gjelder proteiner så er det gjerne storforbrukere av proteintilskudd som tror det er et mirakelmiddel, noe det selvfølgelig ikke er.

"Nei, formange kcal uansett hva det kommer ifra gjør det vanskelig, ingenting med protein spesifikt å gjøre. "

Men dette som du skriver: "I praksis kan man sluke 625g protein og fortsatt rase ned i vekt." er en gedigen overdrivelse.

Du får vise til fakta da, å ikke bare gå ad hominem :)

Lenke til kommentar

Det er mye ja.

1gr. proteiner pr.kg er hva kroppen trenger.

Av ca. 400gr. med kylling, fisk, bønner ol. får du ca. 70gr. proteiner.

Du trenger ikke proteintilskudd.

Hvor har du lest 1 gram?

Den til nå siste gjennomgangen av JISSN (2007) anbefales det et inntak mellom 1,4 og 2 gram pr kg kroppsvekt, avhengig av intensitet og type trening, kvaliteten på proteinet som inntas og mengden energi og karbohydrater du inntar.

Missforståelse.

I ditt første innlegg vil du ha bort noe fett og det er hva jeg går ut ifra.

Skal du bygge muskler er det riktig å øke inntaket.

1gr. proteiner pr kg. kroppsvekt er hva kroppen trenger som normal inntak.

Lenke til kommentar

Du får vise til fakta da, å ikke bare gå ad hominem :)

Virkelig?

Det er bare å google.

Til og med Proteinfabrikken skriver at proteintilskudd er enkelt for å gå opp i vekt.

Det som stort sett alle er enige om er at et normalt kosthold gir nok proteiner i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Si meg, har du et personlig, selvdannet bilde av hva kalorier er?

Hvis man ser bort ifra TS er denne tråden meget godt opplyst hva gjelder folket som har valgt å interessere seg for den.

Så hvis du har et helt annet syn på hvordan verden fungerer, hvilket du har full rett til å ha, må du gjerne begrunne dine innlegg med litt kilder til fakta - det hadde vært interessant å vite hvilke kilder du har din kunnskap hentet fra :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Altså nå er det så mange forskjellige svar her at jeg blir helt svimmel.

Skal jeg spise proteiner eller ikke?

Ja det er det, og du er den siste personen her i verden som trenger en slik diskusjon.

På ditt nivå skal du ikke bruke pengene på kosttilskudd.

Du skal spise HVA DU VIL.

Du skal spise NÅR DU VIL.

Du skal spise HVOR MYE DU VIL.

Du skal spise HVOR OFTE DU VIL.

Dette av normal mat som mora di lager og som selges under skilter på Rema1000 som "MAT" - ikke slikkerier.

Glem fokus på proteiner og annet som bare kompliserer ting for deg.

Hvis du skal opp i vekt - vei deg 1 gang i måneden. Gikk du ikke opp? Spis mer.

Skal du ned? Gikk du ikke ned? Spis litt mindre.

Fortsett å trene styrke - dette er alfa og omega - og som en annen skriver lenger oppe må du ta tiden til hjelp og være tålmodig på resultatene.

Så enkelt er det

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...