Gå til innhold

Abit BE6II V2.0

nilsos

Anbefalte innlegg

Hjelp, jeg har trøbbel med dette hovedkortet og en PIII 800/100. PC'n må ha en "hjelpe-motor", en PIII 450. Da starter den opp, jeg kan slå av maskina og bytte prosessor til 800. Den blir registrert som PIII 533E, og 66mhhz FSB. Så jeg endrer dette til PIII 800, lagrer og går ut av BIOS. Maskina starter som PIII 800 og alt virker helt fint. Jeg kan kanskje slå av maskina en gang og den starter som normalt, men ikke andre gang. Da skjer det ingen ting! Bare prosessor-vifta som går. Jeg har nyeste BIOS, BER_72. Alt virker normalt med 450-prosessoren, men den er på lån, og jeg vil jo gjerne ha den ekstra prosessorkrafta i 800'n. Den er forøvrig i orden. Testet på et Asus P2B-kort. (Gamle greier dette). Harddisken er en Seagate ATA66-sak koblet til RAID-kontrolleren. RAID ikke aktivert. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren er slot-1. Det virker som om hovedkortet ikke vil ha noe med den å gjøre, hvilket er veldig synd. Har nettopp kjøpt kortet brukt, og det har nok blitt brukt med en 733/133 prosessor, tror jeg. Det burde jo ikke ha noe å si. BIOS'en på kortet var for BX-133, og driver-cd'n som fulgte med er for BX-hovedkort. Jeg har selv oppgradert BIOS til BER_72 i håp om at det ville løse problemet. Dessverre virker det ikke slik.

Kjører W98SE, og under Min Datamaskin/Egenskaper/generellt står det:

x86 Family6 Model8 Stepping3.

Jeg vet ikke om det spiller noen rolle, men jeg bruker et Voodoo 3-3000 skjermkort. Det er det første som dukker opp på skjermbildet når PC'n slås på.

mvh

[ Denne Melding var redigert av: nilsos på 2002-02-27 19:13 ]

Lenke til kommentar

Om BIOSen hører til BX-133 er det et annet hovedkort en BE6II v2.0. Begge hovedkortene er baserte på BX440, men det er litt forskjeller. Du må ha rett BIOS.

BIOS til BE6II v2.0

http://www.abit.nl/eng/product/mb/be6r2-20.htm

BIOS til BX-133

http://www.abit.nl/eng/product/mb/bx133.htm

Pål Kallevåg

Hardware.no

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-02-27 19:39 ]

Lenke til kommentar

Quote nilsos:

>BIOS'en på kortet var for BX-133<

-----

Som 'pkalle' sier:

'men det er litt forskjeller. Du må ha rett BIOS'.

... er nok dette årsaken til problemet - håper du får dette ordnet på en rimelig måte.

...som jeg tror, er dette ett av de sjeldne tilfeller: at du i det heletatt kan kjøre en PIII 450 på en 'bastard-bios' har kanskje og gjøre med at instrukser på den nye Bios, stiller forholdsvis moderate krav i f.h.t. den CPU'n den opprinnelig er oppdatert for.

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-02-27 20:33 ]

Lenke til kommentar

Kortet ER et BE6-II V2.0 RAID Slot 1!! BX 133 er et FCPGA-kort. BIOS som nå er lastet er BER_72, som er fra 12/3-2001. BIOS når jeg fikk kortet mener jeg sluttet på UK, og det ser ut til at det er en BIOS for BX 133 eller BE6-II V1.20. Nyeste BIOS til V1.20 går ikke inn. Det går en stund å bruke 800-prosessoren, men så dør maskina. Da må jeg sette inn 450'n og den blir da registrert som PIII 266/66. Så det må rettes i BIOS. Når det er rettet opp, maskina startet opp og slått av, prosessor skiftet til 800 så blir den registrert som 533E/66, og beskjed om at prosessor er skiftet eller ødelagt og jeg må inn i BIOS og rette opp. Da starter den som PIII 800 og alt virker greit, men ikk veldig lenge,dessverre. Jeg har prøvd å skifte minne og skjerm-kort uten at det hjalp. BIOS'en er klar for 1,13Ghz/133, så jeg skjønner ikke dette. Noen gode forslag?

mvh

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 17:29, nilsos skrev:

Kortet ER et BE6-II V2.0 RAID Slot 1!! BX 133 er et FCPGA-kort. BIOS som nå er lastet er BER_72, som er fra 12/3-2001. BIOS når jeg fikk kortet mener jeg sluttet på UK, og det ser ut til at det er en BIOS for BX 133 eller BE6-II V1.20. Nyeste BIOS til V1.20 går ikke inn. Det går en stund å bruke 800-prosessoren, men så dør maskina. Da må jeg sette inn 450'n og den blir da registrert som PIII 266/66. Så det må rettes i BIOS. Når det er rettet opp, maskina startet opp og slått av, prosessor skiftet til 800 så blir den registrert som 533E/66, og beskjed om at prosessor er skiftet eller ødelagt og jeg må inn i BIOS og rette opp. Da starter den som PIII 800 og alt virker greit, men ikk veldig lenge,dessverre. Jeg har prøvd å skifte minne og skjerm-kort uten at det hjalp. BIOS'en er klar for 1,13Ghz/133, så jeg skjønner ikke dette. Noen gode forslag?

mvh

Når BIOS registrerer en POST feil resettes BIOS til safe settings som er 533E/66 eller FSB på 66MHz. Din 800/100 blir da registrert som en 8x66MHz i steden for 8x100MHz, E betyr Coppermine.

Du skriver "Kortet ER et BE6-II V2.0 RAID Slot 1" da må du ha BIOS for dette kortet å ingen andre typer. Siste BIOS er "ber-xk" får du ikke denne til er nok hovedkortet skadet. Mulig BIOS er feil flashet tidligere.

Lenke til kommentar

>Kortet ER et BE6-II V2.0 RAID Slot 1!! <

...tviler ikke på dèt, men hvis den forrige biosen tilhørte Abit BX-133, ( tror heller at det var et BX6-2, som har en Bios med endelsen KU, og som er lettere og forveksle med BE6-2 )

http://www.abit.nl/eng/download/bios/bios-bx6r2.htm

så er det velkjent at man får problemer, dessverre.

Og dèt kjente nok selgeren godt til - krev pengene tilbake.

Når jeg snuser litt videre, ser jeg at KU-biosen til BX-2 er gammel, og lurer på hvorfor det ikke var valgt en nyere. Kanskje fyren som feilflashet visste lite om hva han drev med - så lite at han ikke skjønte hvorfor han fikk problemer ? Mulig kortet har skiftet hender flere ganger...

Uansett, du har fått en feilvare, og skal ha pengene tilbake.

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-02-28 18:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-01 00:49, STURM skrev:

Både uk (bep72.exe) og 72 (ber72.exe) er be6-II v2.0 bioser så det er nok ikke noe feil med bios programmet.

Det kan nok kanskje være noe feil med bios chipen, eller bios batteriet.

prøv å bytt batteri først.

Oops - ja, ser det nå, at first release av Biosen faktisk viser UK. Da var jeg forhasta, og håper biosen er iorden.

Lenke til kommentar

nilsos, vil du presisere hva du mener her:

> Har nettopp kjøpt kortet brukt, og det har nok blitt brukt med en 733/133 prosessor, tror jeg. Det burde jo ikke ha noe å si.

BIOS'en på kortet var for BX-133, og driver-cd'n som fulgte med er for BX-hovedkort.<

...

Hvis Biosen på kortet er flashet med en for BX-133, er det opplagt den er skadet, selv om du reflasher og gir den en riktig etterpå - men hvordan vet du at den forrige biosen var for BX-133 ?

... og forveksler du 'BX-hovedkort' med hovedkort basert på bx-chip ( hvilket begge korta har )?

Lenke til kommentar

nilsos, vil du presisere hva du mener her:

> Har nettopp kjøpt kortet brukt, og det har nok blitt brukt med en 733/133 prosessor, tror jeg. Det burde jo ikke ha noe å si.

BIOS'en på kortet var for BX-133, og driver-cd'n som fulgte med er for BX-hovedkort.<

...

Hvis Biosen på kortet er flashet med en for BX-133, er det opplagt den er skadet, selv om du reflasher og gir den en riktig etterpå - men hvordan vet du at den forrige biosen var for BX-133 ?

... og forveksler du 'BX-hovedkort' med hovedkort basert på bx-chip ( hvilket begge korta har )?

Årsaken til at jeg tror den er blitt brukt med 733/133 er at det var det BIOS var satt opp med da jeg endelig kom inn i BIOS-setup. Og jeg sjekket på CD'n som fulgte med at det var drivere for BX-chipsettet før jeg installerte driverne. Jeg har prøvd med å laste en annen BIOS, BER_XK, men fikk beskjed om at det ikke var en Award-bios, så prosessen ble avsluttet. Med 450-prosessor'n virker alt OK, maskina er stabil. Jeg må sjekke om jeg kan ha skadet 800-prosessoren på noe vis. Batteriet skal jeg skifte. Har nettopp lastet inn en ny BIOS, custom-made, som jeg fikk sendt, Ber_z72a. Den fungerer også utmerket med 450'n, og samme trøbbelet med 800'n. Den er fra januar i år. Og har fulgt alle råd som fulgte med, med plassering av lydkort i slot 2, endring av PIRQ_3 til IRQ9 i stedet for IRQ5,(gjelder win98). Jeg setter stor pris på at dere engasjerer dere i dette, og takker for all hjelp så langt.

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...