Gå til innhold

GUIDE: Lag iPhone 6 «Mini» Dette er telefonen Apple aldri lanserte


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

 

Spent på å se om disse nye super-batteriene som kommer i løpet av 2017 virkelig holder det dem lover.

 

 

 

 

Hvilken teknologi snakker vi om her?

Har du noe mer info?

 

 

 

Tror det han har sett er alle de spådommene som kommer hvert år om at neste år loves det ny og bedre batteriteknologi, eller en ny superbatteri som gjør ditten så mye fortere eller tar datten så mye mindre plass, men så blir det aldri noe endelig produkt.

 

 

 

- Du kan ditte og datte hvor mye du vil...

Men det faktum er at disse batteriene er allerede tilgjengelige pr.dags dato.

Riktig nok til droner nå i første omgang.

Men kommer til Mobil-TLF'er og andre bærbare enheter i løpet av 2017.

Og til EL-Biler i 2018.

 

Med en liten klype salt, så kan man legge til +1 år for overgangen fra produksjon av produktene med slike batterier til at sluttbrukeren har produktet.

 

Så droner med disse batteriene fra 2017 til sluttbrukeren.

Så Mobil-TLF'er og andre bærbare enheter med disse batteriene fra 2018 til sluttbrukeren.

Og til slutt EL-Biler med disse batteriene fra 2019 til sluttbrukeren.

 

På lik linje som med CPU'er...

Da de først og frems blir tilgjengelige for OEM-kunder/leverandører av pakke-PC'er som DELL, HP, Lenovo, etc..., etc...

For så å til slutt bli tilgjengelig til sluttbrukeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

Spent på å se om disse nye super-batteriene som kommer i løpet av 2017 virkelig holder det dem lover.

 

 

 

 

Hvilken teknologi snakker vi om her? Har du noe mer info?

 

 

 

- Beklager at det tok så lang tid før jeg svarte deg tilbake...

 

Juletid er ei herlig tid..., men samtidig også nokså strevsom tid.

 

Jeg prøvde å finne informasjonen som du spurte etter, men måtte legge det på hyllen på grunn av Julestrevet.

 

Det hadde normalt sett vært en small sak..., men av en eller annen grunn så fant jeg ikke tilbake til den artikkelen som var grunnlaget for min uttalelse.

 

Jeg lette igjennom innleggene mine på profilen min her på TEK-forumet, men av en eller annen grunn så var den borte vekk der fra.

 

Men til slutt så fant jeg artikkrlen, etter langt og lenge...

Måtte lete igjennom TEK-arkivet.

 

Merkelig nok så var innlegget mitt fortsatt i kommentar-feltet, men altså borte i fra innlegg-registeret på profilen min.

 

Artikkel-forfatteren Egil Knudsen publiserte en artikkel med tittelen...

"Snart kan mobilbatteriene få dobbelt så høy kapasitet"

Artikkelen ble publisert kl.11:00 den 22. Aug. 2016

 

Den artikkelen bygger på fremskritt gjort av et team fra MIT som i 2012 startet et prosjekt, under navnet "Solid Energy Systems".

 

Mer informasjon finner du på siden dems...

"http://www.solidenergysystems.com"

 

Ha ei fortsatt God Jul...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

- Selv er har jeg aldri vært en stor fan av Apple...

Men at noen har kommet opp med en måte å gjøre mobil-TLF'ene fysisk mindre på, gjor at denne artikkelen ble alikevel interesant lesning.

 

Elektronikk har generelt sett alltid vært et interesant tema i mine øyne.

 

Apropos øyne...

Jeg for min del synes ikke akkurat at iPhone modellene har sett noen gang direkte stygge ut.

 

Men estetikk er høyst subjektivt...

 

Side note...

Lurer meg på om noe lignende også finnes til andre mobil-TLF'er enn bare iPhone.

Da iPhone ikke er alene om å bli ganske så store etter hvert.

 

Vil mye heller ha en mobil-TLF som tilsvarer en bunke med konvolutter, enn en som mer eller mindre kan sammenlignes med et A4-ark..., for å sette det litt på spissen.

Tror ikke denne iPhone 5 ble veldig mye mindre...

Ok, kanskje ikke mye, men litt mindre er bedre enn litt større i mine øyne.

 

Det er nok så ironisk når man tenker over det...

Det kan sammenlignes med baking.

 

På lik linje som med mobil-TLF'er der de interne komponentene spredes utover et større flatemål for at den skal bli tynnere.

 

Desto mer man skjevler ut deigen så øker flate måle i takt med at tykkelsen minsker.

 

Greit nok at over tid så krymper også de interne komponentene, så det igjen kan være med på å minske flate målet til en viss grad.

 

Bare så synd at det skal gå på bekostning av batteri-kappasitet.

 

Spent på å se om disse nye super-batteriene som kommer i løpet av 2017 virkelig holder det dem lover.

 

I så tilfellet så vil det fortsatt være håp for dem som sværger til disse ultra tynne mobil-TLF'ene som selges nå til dags.

 

 

 

 

Men telefonen ble jo ikke litt mindre engang, den ble større jo xD

 

 

 

- I så tilfellet er både navnet på produktet og bildet av det øverst i artikkelen misvisende...

 

For der kommer det tydelig frem at den har blitt mindre(kortere).

 

Om du da ikke sikter til at den faktisk ble litt bredere sammenlignet med andre mini modeller.

For det er tydelig nok; Selv med de avrundede kantene.

 

 

Bildet er jo misvisende, og artikkelen og, for det er jo fortsatt bare en iphone 5S. 

 

Så det de egentlig gjør er å gir iphone 5S'en nytt design, men den blir samtidig større. Da kan man jo ikke argumentere for at telefonen har blitt mindre xD

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Selv er har jeg aldri vært en stor fan av Apple...

Men at noen har kommet opp med en måte å gjøre mobil-TLF'ene fysisk mindre på, gjor at denne artikkelen ble alikevel interesant lesning.

 

Elektronikk har generelt sett alltid vært et interesant tema i mine øyne.

 

Apropos øyne...

Jeg for min del synes ikke akkurat at iPhone modellene har sett noen gang direkte stygge ut.

 

Men estetikk er høyst subjektivt...

 

Side note...

Lurer meg på om noe lignende også finnes til andre mobil-TLF'er enn bare iPhone.

Da iPhone ikke er alene om å bli ganske så store etter hvert.

 

Vil mye heller ha en mobil-TLF som tilsvarer en bunke med konvolutter, enn en som mer eller mindre kan sammenlignes med et A4-ark..., for å sette det litt på spissen.

Tror ikke denne iPhone 5 ble veldig mye mindre...
Ok, kanskje ikke mye, men litt mindre er bedre enn litt større i mine øyne.

 

Det er nok så ironisk når man tenker over det...

Det kan sammenlignes med baking.

 

På lik linje som med mobil-TLF'er der de interne komponentene spredes utover et større flatemål for at den skal bli tynnere.

 

Desto mer man skjevler ut deigen så øker flate måle i takt med at tykkelsen minsker.

 

Greit nok at over tid så krymper også de interne komponentene, så det igjen kan være med på å minske flate målet til en viss grad.

 

Bare så synd at det skal gå på bekostning av batteri-kappasitet.

 

Spent på å se om disse nye super-batteriene som kommer i løpet av 2017 virkelig holder det dem lover.

 

I så tilfellet så vil det fortsatt være håp for dem som sværger til disse ultra tynne mobil-TLF'ene som selges nå til dags.

 

 

 

 

 

Men telefonen ble jo ikke litt mindre engang, den ble større jo xD

 

 

 

- I så tilfellet er både navnet på produktet og bildet av det øverst i artikkelen misvisende...

 

For der kommer det tydelig frem at den har blitt mindre(kortere).

 

Om du da ikke sikter til at den faktisk ble litt bredere sammenlignet med andre mini modeller.

For det er tydelig nok; Selv med de avrundede kantene.

 

 

 

 

Bildet er jo misvisende, og artikkelen og, for det er jo fortsatt bare en iphone 5S. 

 

Så det de egentlig gjør er å gir iphone 5S'en nytt design, men den blir samtidig større. Da kan man jo ikke argumentere for at telefonen har blitt mindre xD

 

 

 

- Flaut å måtte si det, men...

My mind was playing tricks on me.

 

På grunn av bildet øverst i artikkelen, og ikke minst på grunn av overskriften til artikkelen så leste hjernen min 6S og ikke 5S.

 

Da det overnevnte gav hjernen min informasjon son tilsier at noen hadde klart å pakke en 6S inn i et chassis med mindre flatemål, om et lite hakk tykkere enn orginalen.

 

Noe som jeg påpekte at var høyst positivt, da jeg mye heller vil ha en Mobil-TLF som tilsvarer en bunke med kovolutter fremfor en som mer eller mindre kan sammenlignes med et A4-ark.

 

Det er logisk hvorfor flatemålet øker i takt med at Mobil-TLF'er blir stadig tynnere.

Jeg ser bare ikke poenget med at dem absolutt skal være så syltynne.

 

For å sette det veldig på spissen her nå...

Det er snart så galt at man rissikerer å pådra seg papirkutt når noen ringer.

Eller at Mobil-TLF'en har blåst vekk om man glemmer å lukke vinduet i stuen når man går på do.

 

For meg virker det selvsagt logisk at flatemålet på en Mobil-TLF øker i målestokk med at oppløsningen øker.

Og at ved 480DPI så skal det mye til for at et gjennomsnitts øye skal kunne skille mellom ulike oppløsninger.

Med untak av at Mobil-TLF'en blir åpenlyst merkbart enten mindre eller større alt etter om man velger en Mobil-TLF med laver eller høyere oppløsning.

 

I så måte så velger man den Mobil-TLF'en som ligger best i hånden, regardless av oppløsning.

Da 480DPI på 3,0", 480DPI på 4,5" og/eller 480-DPI på 6,1" er akkurat det samme, bare at Mobil-TLF'en blir fysisk større i målestokk med at oppløsningen øker.

 

Det er ikke bare jeg som tenker denne tanken når det kommer til disse syltynne Mobil-TLF'ene.

 

Da flere som jeg har snakket med har selv også påpenkt at dem opplever at desto tynnere Mobil-TLF'en er desto dårligere grep føler dem at dem har på den.

Det samme kan selvsagt også sies om Mobil-TLF'er når dem blir for tykke, men pr.dags dato så er vi langt nærmere grensen for "For tynt!" enn grensen for "for tykt!".

 

Greit nok at det har blitt gjort fremskritt på batteri-fronten som gjør det mulig å lage tynnere batterier med tilsvarende kappasitet som tykkere batterier har som er vanlig i dagens Mobil-TLF'er.

Men det hjelper svært lite når det er kappasiteten på dagsen batterier som er problemet, nå som at Mobil-TLF'er skal på død og liv være så tynne.

 

Bare tenk på potensialet til slike batterier om dem hadde laget dem tykkere i stedet for så tynne.

 

F.eks. 1cm tykkt batteri med en kappasitet på 20000-mAh eller 0,50cm batteri med en kappasitet på 10000-mAh.

Vil mye heller ha noe slikt enn et batteri på 1->2mm med en kappasitet på 2000->3000-mAh.

 

HW-messig så blir Mobil-TLF'er stadig mer energi-effektive, men det kommer jo også an på om hvor mange apps som er åpne samtidig.

 

Med alt av funksjoner og finesser aktivert og med en håndfull mengde apps åpne så strekker sjelden et 2000->3000mAh-batteri til i lengden.

Da man må til å lade det opp igjen både titt og ofte.

 

Internet surfing og Wi-Fi, og ikke minst Bluetooth har en tendens til å ta knekken på batteri ganske så hyppig.

Samme kan sies om GPS og kamera også for såvidt.

 

Så logisk nok så skrur man selvsagt av alt av funksjoner som man ikke trenger, og bare aktiverer dem når behovet skulle melde seg.

 

Dette eskilerte kjapt... *HOST* *HOST*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...