nelson0 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg fikk høre en ting fra en venn som studerer til å bli flygeleder som sjokkerte meg ganske mye. Vedkommende kunne fortelle at de hadde fått beskjed om at flyet som nylig styrtet i Colombia, gjorde dette fordi det er vanlig prosedyre i enkelte land å kjøre med akkurat nok drivstoff til den strekningen de skal fly. Dette fordi pilotene får mindre lønn dersom de lander for seint, og når de kun har fylt på med akkurat nok drivstoff kan de gi beskjed til flygelederne om at de er nødt til å lande, og dermed lande tidsnok fordi de slipper å stå i kø.I dette tilfellet var det altså et annet fly like før dem som hadde gitt beskjed om at de måtte lande med en gang pga en passasjer med hjerteinfarkt, og dermed måtte flyet med de brasilianske fotballspillerne vente med å lande. De hadde ikke nok drivstoff til å sirkulere rundt flyplassen og det var derfor de til slutt styrtet. Jeg vet at det finnes regler for dette i Norge, at flyene skal ha nok drivstoff til å lande på en annen flyplass, men jeg er virkelig sjokkert dersom dette er vanlig prosedyre i andre land. Det kan jo alltid skje noe slikt at de må vente med å lande, og jeg kan ikke fatte at noen vil risikere så mange liv ved å gamble på at de får førsterett til landinga.Er det noen som har hørt noe om dette eller vet om det stemmer? I følge vennen min vet mange flygeledere om dette, men det er ikke offentlig blant allmennheten i landene det gjelder. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Nordmann gikk selv rundt og inspiserte Aeroflot'ene for å vurdere om han ville være med da han var i Russland for å gjøre forretning. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Har hørt rykter om at slikt forekommer. Mener å ha hørt at Ryanair er overrepresentert blant europeiske flyselskap som krever prioritet pga. lite drivstoff. http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/--ryanair-ber-om-en-katastrofe/3475535.html Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Greia i Colombia; der skulle piloten visstnok mellomlande underveis for å fylle men den flyplassen var stengt. Dermed skippet han det og nådde ikke frem i tide på grunn av det andre flyet som fikk prioritet. Anyways, tviler på at flyselskapene spekulerer i dette - risikoen for katastrofer er enorm og kostnadene ved tapte menneskeliv er betydelige. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Besparelsen (vekt og drivstofforbruk) ved å ikke tanke mer enn nødvendig er også enorm. http://www.tu.no/artikler/industri-ryanair-rangerer-pilotene-etter-drivstofforbruk/223361 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Dyrt å frakte drivstoff, så det er svært få fly som flyr med fulle tanker Men det er vel et krav at de skal ha +40 minutter drivstoff (Nei jeg vet ikke rett tall, bare sett noe youtube videoer der det er nevnt) Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Greia i Colombia; der skulle piloten visstnok mellomlande underveis for å fylle men den flyplassen var stengt. Dermed skippet han det og nådde ikke frem i tide på grunn av det andre flyet som fikk prioritet. Anyways, tviler på at flyselskapene spekulerer i dette - risikoen for katastrofer er enorm og kostnadene ved tapte menneskeliv er betydelige. https://en.wikipedia.org/wiki/LaMia_Flight_2933 Utrolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå