Gå til innhold

Fly - "akkurat nok drivstoff"?

nelson0

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre en ting fra en venn som studerer til å bli flygeleder som sjokkerte meg ganske mye. Vedkommende kunne fortelle at de hadde fått beskjed om at flyet som nylig styrtet i Colombia, gjorde dette fordi det er vanlig prosedyre i enkelte land å kjøre med akkurat nok drivstoff til den strekningen de skal fly. Dette fordi pilotene får mindre lønn dersom de lander for seint, og når de kun har fylt på med akkurat nok drivstoff kan de gi beskjed til flygelederne om at de er nødt til å lande, og dermed lande tidsnok fordi de slipper å stå i kø.

I dette tilfellet var det altså et annet fly like før dem som hadde gitt beskjed om at de måtte lande med en gang pga en passasjer med hjerteinfarkt, og dermed måtte flyet med de brasilianske fotballspillerne vente med å lande. De hadde ikke nok drivstoff til å sirkulere rundt flyplassen og det var derfor de til slutt styrtet. 

Jeg vet at det finnes regler for dette i Norge, at flyene skal ha nok drivstoff til å lande på en annen flyplass, men jeg er virkelig sjokkert dersom dette er vanlig prosedyre i andre land. Det kan jo alltid skje noe slikt at de må vente med å lande, og jeg kan ikke fatte at noen vil risikere så mange liv ved å gamble på at de får førsterett til landinga.

Er det noen som har hørt noe om dette eller vet om det stemmer? I følge vennen min vet mange flygeledere om dette, men det er ikke offentlig blant allmennheten i landene det gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia i Colombia; der skulle piloten visstnok mellomlande underveis for å fylle men den flyplassen var stengt. Dermed skippet han det og nådde ikke frem i tide på grunn av det andre flyet som fikk prioritet.

Anyways, tviler på at flyselskapene spekulerer i dette - risikoen for katastrofer er enorm og kostnadene ved tapte menneskeliv er betydelige.

Lenke til kommentar

Greia i Colombia; der skulle piloten visstnok mellomlande underveis for å fylle men den flyplassen var stengt. Dermed skippet han det og nådde ikke frem i tide på grunn av det andre flyet som fikk prioritet.

Anyways, tviler på at flyselskapene spekulerer i dette - risikoen for katastrofer er enorm og kostnadene ved tapte menneskeliv er betydelige.

https://en.wikipedia.org/wiki/LaMia_Flight_2933

Utrolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...