fredonor Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 (endret) Hei! Faren min skal etterhvert kjøpe digitalkamera, men han ønsker seg et kamera som starter så lavt som mulig på brennvidden. De fleste jeg ser på testene her ligger på 35mm og oppover (med unntak av Olympus Camedia C-4000, som starter på 32mm). Vet noen om noen digitalkameraer med bedre spesifikasjoner på dette området? Jo lavere jo bedre :-) mvh fredonor Endret 2. desember 2003 av fredonor Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Det beste er Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom, som starter på 27 mm. Man kan også kjøpe et vidvinkeladapter til kameraet som gjør det enda videre. Minolta A1 og Sony F828 starter på 28 mm. Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Når du kommer ned i 5 cm eller mindre begynner skygger fra linsen å bli et problem. Jeg forstår hvorfor du gjerne vil ned under 2 cm eller noe slikt, men det ville vært veldig upraktisk i bruk. Jeg vil påstå at det er bedre å bruke et kamera som har litt lengre nærgrense (10-20 cm er helt greit) og god telelinse, slik at du kan "dra" ting nærmere på den måten. HJ Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Når jeg tar makrobilder bruker jeg enten en 28-105mm linse med mellomringer, eller en 70-200 linse med mellomringer. Ved sistnevnte på jeg være ganske langt unna det jeg skal fotografere (1-2 meter), men man får likevel ganske bra makrobilder. Bare som illustrasjon HJ Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 (endret) Nikon Coolpix 4300 skal ha meget god makrofunksjon. Vet ikke nøyaktig hvor god, men den er bedre enn de fleste andre kamera. Endret 30. november 2003 av Afseth Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Martin har jo lagt ut bilder som viser nøyaktig hvor nær hvert kamera kan gå i makro... Du finner det om du roter gjennom galleriet. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Tror egentlig ikke at det var makro fredonor var ute etter, selv om han skriver "fokus" og ikke "brennvidde". Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Aha... hadde en mistanke om det, men først etter innlegget mitt var skrevet. Men når flere også tror det. Nikon Coolpix 5400 har vel 28mm brennvidde, og kjøper man en vidvinkelkonverter får man rundt 24mm. De fleste store kamera kan utstyres med vidvinkelkonvertere, men Nikon 5400 er vel en av de man får mest vidvinkel på, både med og uten konverter. Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2003 Optikk er ikke min sterke side, men det var nok brennvidde han var ute etter, ja... Har funnet Nikon Coolpix 5400, men det han er ute etter er et mindre kamera. I tillegg til speilreflekskameraet han har, så har han et lite "ta med i lomma"-kamera som har en brennvidde på 28mm. Det er dette han bruker på ferier, og det er det han vil skifte ut med et digitalkamera. Det er vel bare å følge med og se hva som kommer etterhvert, men om noen kjenner til noe som passer, så gi gjerne beskjed her på forumet :-) mvh fredonor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå