Kalle K Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Jeg har ikke noe spesifikt ønske om å bruke superladeren som parkeringsplass nei. Derimot vil jeg gjerne kunne parkere bilen og returnere til fulladet bil. Jeg har allerede kommet med to mulige løsninger på det behovet, her skal du få en til: Mer asfalt. Ved å lage to ekstra oppstillingsplasser på 'baksiden' av hver superlader, gir du mulighet til 'ladeparkering' samtidig som du ikke hindrer de som bare ønsker å komme seg kjapt videre. Behovet for 'ladeparkering' anser jeg som bevist all den tid mange faktisk bruker superladerne på den måten allerede(mange nok til at det var nødvendig med en endring av policy) Jeg ser behovet dit for lading som dekker de gangene en skal stå lenger enn den tiden hurtiglading tar, men samtidig trenger å få ladet endel. Dette er den "manglende" delen av ladeinfrastruktur per nå. Det jeg ikke ser like godt er at du setter ansvaret for å løse dette hos Tesla. Dette ansvaret må ligge hos de som ønsker å tiltrekke deg som kunde veikroer, kjøpesentre, parkeringshus osv. Tesla ser også dette behovet, det er derfor de har destinasjonslader programmet sitt hvor alle slike steder kan få 22 kW type 2 ladere av dem å sette opp. Hvorfor ikke flere næringsdrivende i Norge ser dette som et godt tiltak er merkelig. Det er grovt forenklet tre typer lading som trengs. Stå kortest mulig lading for å komme videre (Hurtigladere) Stå inntil noen timer lading mens enn gjør noe annet (Spiser, handler, går en tur o.l) Stå lenge lading (Hjemme, jobb, overnatting osv) Superladerne er kun ment for punkt 1, å parkere for å bruke dem som punkt to er misbruk og går ut over alle ved at systemet ikke får utnyttet kapasiteten sin. Det er noen tegn til at det oppdages et åpent marked også for punkt 2, f eks Fortums nye anlegg på vulkan med 100 plasser og lastfordeling. Det går imidlertid merkelig tregt, men nå har Fortum såvidt startet og andre tilbydere ser forhåpentligvis at her er det et marked de også vil ha en bit av. Egentlig tenker jeg at marked 2 om 10 år fort kan bli større enn marked 1. Dette er jo en av elbilens store fordeler å kunne la den lade seg selv når den allikevel står parkert. Økningen i batteristørrelser vil også redusere hvor ofte enn har behov for hurtiglading. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå