Gå til innhold

Nå kan det bli mulig å kjøre helt til Nordkapp ved å bare lade på Teslas hurtigladere


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt to ganger til Gøteborg og en gang til Stockholm i høst, med superlading til sammen 10 ganger på veien: Bilen rakk aldri opp til 100% før vi var ferdige med å spise/handle.

 

I Stockholm overnattet vi på et hotell som viste seg å ligge rett ved siden av en Tesla service-stasjon med to superladere utenfor, disse stod tomme i helgen mens service-stasjonen var stengt.

 

Natt til lørdag stod vi derfor på denne laderen hele natten (fra ca 01:00), med lading til 90%, og fikk kun en melding på app'en når ladingen var ferdig.

 

Tilsvarende på søndag morgen (etter en del kjøring på lørdagen og start lading kl 02:00) så kom det en rekke meldinger mens vi spiste frokost på hotellet, det viste seg at det var fordi en lokal taxi-sjåfør tok frokostpausen sin mens han brukte den andre laderen.

 

Det er derfor tydelig at Tesla allerede nå behandler ferdig-ladete biler forskjellig avhengig om det er fullt på ladestasjonen eller ikke, og dette har Musk bekreftet at også skal gjelde for evt bøtelegging av etterlatte biler: Det vil fortsatt være helt OK for Tesla-Bjørn å ta seg en blund nattestid mens han står parkert på en tom SC i Åmot, Vinje, det er kun misbruk som går ut over andre Tesla-eiere som skal straffes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

Det er en imaginær problemstilling der du så langt bare har kommet med tøysete eksempler.

Lenke til kommentar

 

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

Det er en imaginær problemstilling der du så langt bare har kommet med tøysete eksempler.

 

Forklar hva som er tøysete eller imaginært med å ønske seg fulladet bil etter en pause på 2 timer? Uten å plage andre brukere eller måtte avbryte hva du holder på med for å flytte bilen?
Lenke til kommentar

 

 

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

Det er en imaginær problemstilling der du så langt bare har kommet med tøysete eksempler.
Forklar hva som er tøysete eller imaginært med å ønske seg fulladet bil etter en pause på 2 timer? Uten å plage andre brukere eller måtte avbryte hva du holder på med for å flytte bilen?

En vanlig type-2 destinasjonslader på 22KW lader ca. 50% av batteriet på halvannen til to timer. Superchargere er stort sett ikke plassert sånn at du får gjort så mange ærend uansett. Det er ikke det de er beregnet til.

 

I Oslo-området finnes slike type-2 ladere etterhvert på ganske mange kjøpesentere, blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.

Det gjeld berre superladarar. Du får varsel fem minutt før lading er ferdig – då er det ikkje mange km att å hente uansett – og når lading er ferdig. Dvs at du har ti minutt på deg til å gjere ferdig hovudretten og flytte bilen. Om ikkje det går, har du sanneleg tima den middagen dårleg..

 

 

Skal Elon Musk bestemme hvor lang tid jeg skal bruke på middagen nå? Hva hvis jeg vil gjøre noe annet? En tur på kino? Klippe og føne håret? Se en fotballkamp? Spranget i effekt fra destinasjonslading til superlading er for stort og når Model 3 kommer vil du i praksis presses til holde pausene dine enten under 45 minutter eller over 5 timer. Fleksibiliteten sank plutselig med et par hakk. Det er ikke fryktelig vanskelig å gjøre noe med det heller med krever som nevnt ekstra tiltak, som ladepistoler på 40-60kW eller kreativ bruk av autonomi-funksjoner.

Er du ironisk, spøker, troller?

 

Eller mener du at hurtigladerplasser skal brukes til parkeringsplasser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok såvidt mulig å komme seg til Nordkapp fra superlader ved Storslett, men da står man altså på Nordkapp med tomt batteri, så man er avhengig av annen tilgang på strøm for å komme seg tilbake.   Det bør vel komme en superlader ved Skaidi etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Betale for å 'parkere' etter endt lading løser ett problem men skaper et nytt. Superlading på 120kW passer fint til et kort stopp når du kun skal ha en baconpølse og en tur på do før du haster videre, mens destinasjonsladeren på 11kW er fin nå du skal overnatte eller bli en arbeidsdag. Problemet er at det er en hel størrelsesorden mellom ladehastighetene. Så har du planlagt en skikkelig pause med middag og kaffe til desserten, så må du i værste fall ut og flytte bilen når du er halvveis i hovedretten. Litt upraktisk selv på brokelandsheia, verre andre steder.

Det gjeld berre superladarar. Du får varsel fem minutt før lading er ferdig – då er det ikkje mange km att å hente uansett – og når lading er ferdig. Dvs at du har ti minutt på deg til å gjere ferdig hovudretten og flytte bilen. Om ikkje det går, har du sanneleg tima den middagen dårleg..

 

 

Skal Elon Musk bestemme hvor lang tid jeg skal bruke på middagen nå? Hva hvis jeg vil gjøre noe annet? En tur på kino? Klippe og føne håret? Se en fotballkamp? Spranget i effekt fra destinasjonslading til superlading er for stort og når Model 3 kommer vil du i praksis presses til holde pausene dine enten under 45 minutter eller over 5 timer. Fleksibiliteten sank plutselig med et par hakk. Det er ikke fryktelig vanskelig å gjøre noe med det heller med krever som nevnt ekstra tiltak, som ladepistoler på 40-60kW eller kreativ bruk av autonomi-funksjoner.

 

Er du ironisk, spøker, troller?

 

Eller mener du at hurtigladerplasser skal brukes til parkeringsplasser?

 

Er det virkelig så fordømt vanskelig å forstå at det er en solid glippe i ladetilbudet fra Tesla?

 

 

At elbiler kan lades mens du gjør 'noe annet' er jo egentlig helt fantastisk men glansen falmer litt når du må løpe tilbake til bilen underveis. Jeg mener seriøst at Tesla bør ordne et tilbud som plasserer seg mellom superlading på 120kW og destinasjonslading på 11kW. Kanskje et 400kW 'tårn' med 10-12 ladepistoler, eller bruke autonomien til å flytte fulladete biler til vanlige parkeringsplasser.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Jeg mener seriøst at Tesla bør ordne et tilbud som plasserer seg mellom superlading på 120kW og destinasjonslading på 11kW. Kanskje et 400kW 'tårn' med 10-12 ladepistoler, eller bruke autonomien til å flytte fulladete biler til vanlige parkeringsplasser.

Tesla selger jo Chademo adapter som kan brukes på "halvhurtige" ladere, og kommer mest sannsynlig til å støtte CCS for Model 3.

 

Teslas initiativ er veldig bra, men etterhvert som det kommer flere elbilmerker må vi vel finne oss i at ved vegkroer og lignende, så kan ikke hvert bilmerke ha sine egne ladeplasser. Når det gjelder pris så kan en jo likevel tenke seg at det blir sponset både av bilfabrikant, spisested og det offentlige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

Det er en imaginær problemstilling der du så langt bare har kommet med tøysete eksempler.
Forklar hva som er tøysete eller imaginært med å ønske seg fulladet bil etter en pause på 2 timer? Uten å plage andre brukere eller måtte avbryte hva du holder på med for å flytte bilen?

Fordi det er et ikke-eksisterende behov du beskriver.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

Det er en imaginær problemstilling der du så langt bare har kommet med tøysete eksempler.
Forklar hva som er tøysete eller imaginært med å ønske seg fulladet bil etter en pause på 2 timer? Uten å plage andre brukere eller måtte avbryte hva du holder på med for å flytte bilen?

Fordi det er et ikke-eksisterende behov du beskriver.

 

 

Er du medlem av behovspolitiet nå? Folk har 'behov' for at biler som er ferdig ladet flyttes fra superladerne så de slipper å vente på en lader som egentlig ikke brukes. Vi trenger ikke begrunne behovet mer enn at du kaster bort andres tid. Behovet jeg beskriver dreier seg om akkurat det samme, jeg vil disponere tiden min selv uten å måtte avbryte det jeg holder på med for å flytte bilen. Jeg har ikke noe med hva du skal bruke tiden du sparer på og du har ikke noe med hva jeg gjør med min.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

 

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

Det er en imaginær problemstilling der du så langt bare har kommet med tøysete eksempler.
Forklar hva som er tøysete eller imaginært med å ønske seg fulladet bil etter en pause på 2 timer? Uten å plage andre brukere eller måtte avbryte hva du holder på med for å flytte bilen?
Fordi det er et ikke-eksisterende behov du beskriver.

Er du medlem av behovspolitiet nå? Folk har 'behov' for at biler som er ferdig ladet flyttes fra superladerne så de slipper å vente på en lader som egentlig ikke brukes. Vi trenger ikke begrunne behovet mer enn at du kaster bort andres tid. Behovet jeg beskriver dreier seg om akkurat det samme, jeg vil disponere tiden min selv uten å måtte avbryte det jeg holder på med for å flytte bilen. Jeg har ikke noe med hva du skal bruke tiden du sparer på og du har ikke noe med hva jeg gjør med min.

Når du insistere på å ha ubetydelige og urimelige "behov" så er både jeg og store deler av samfunnet behovspoliti. Det du har dom "behov" er oppblåst narsissisme, eventuelt total mangel på evne til å forholde seg til realisme.

Lenke til kommentar

Når du insistere på å ha ubetydelige og urimelige "behov" så er både jeg og store deler av samfunnet behovspoliti. Det du har dom "behov" er oppblåst narsissisme, eventuelt total mangel på evne til å forholde seg til realisme.

Jeg skjønner, du vurderer dine egne behov og ønsker til å være viktigere enn mine behov og ønsker, din tid er viktigere enn min tid..
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Når du insistere på å ha ubetydelige og urimelige "behov" så er både jeg og store deler av samfunnet behovspoliti. Det du har dom "behov" er oppblåst narsissisme, eventuelt total mangel på evne til å forholde seg til realisme.

Jeg skjønner, du vurderer dine egne behov og ønsker til å være viktigere enn mine behov og ønsker, din tid er viktigere enn min tid..

Tja... du har jo ikke klart å vise til noe viktig du ønsker å bruke tiden din på. Kun trivialiteter.

Lenke til kommentar

 

Når du insistere på å ha ubetydelige og urimelige "behov" så er både jeg og store deler av samfunnet behovspoliti. Det du har dom "behov" er oppblåst narsissisme, eventuelt total mangel på evne til å forholde seg til realisme.

Jeg skjønner, du vurderer dine egne behov og ønsker til å være viktigere enn mine behov og ønsker, din tid er viktigere enn min tid..

Forhåpentligvis er det nok få andre som deler samme behov som deg med å bruke hurtiglader som parkeringsplass. Frekt gjort er det, når det er så "få" av dem.

Hehe, bruker du treningssenteret som barnevakt utenom trening også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når du insistere på å ha ubetydelige og urimelige "behov" så er både jeg og store deler av samfunnet behovspoliti. Det du har dom "behov" er oppblåst narsissisme, eventuelt total mangel på evne til å forholde seg til realisme.

Jeg skjønner, du vurderer dine egne behov og ønsker til å være viktigere enn mine behov og ønsker, din tid er viktigere enn min tid..

Tja... du har jo ikke klart å vise til noe viktig du ønsker å bruke tiden din på. Kun trivialiteter.

 

 

Har du noe viktig å vise til da?

Lenke til kommentar

 

 

Når du insistere på å ha ubetydelige og urimelige "behov" så er både jeg og store deler av samfunnet behovspoliti. Det du har dom "behov" er oppblåst narsissisme, eventuelt total mangel på evne til å forholde seg til realisme.

Jeg skjønner, du vurderer dine egne behov og ønsker til å være viktigere enn mine behov og ønsker, din tid er viktigere enn min tid..

Forhåpentligvis er det nok få andre som deler samme behov som deg med å bruke hurtiglader som parkeringsplass. Frekt gjort er det, når det er så "få" av dem.

Hehe, bruker du treningssenteret som barnevakt utenom trening også?

 

 

Jeg har ikke noe spesifikt ønske om å bruke superladeren som parkeringsplass nei. Derimot vil jeg gjerne kunne parkere bilen og returnere til fulladet bil. Jeg har allerede kommet med to mulige løsninger på det behovet, her skal du få en til: Mer asfalt. Ved å lage to ekstra oppstillingsplasser på 'baksiden' av hver superlader, gir du mulighet til 'ladeparkering' samtidig som du ikke hindrer de som bare ønsker å komme seg kjapt videre.

 

Behovet for 'ladeparkering' anser jeg som bevist all den tid mange faktisk bruker superladerne på den måten allerede(mange nok til at det var nødvendig med en endring av policy)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så er det fortsatt et problem at spranget i effekt er så stort. For min egen del ville jeg frivillig stilt meg på en saktere lader hvis jeg visste jeg kom til å bli borte en stund, uavhengig av parkeringsgebyr.

Det er en imaginær problemstilling der du så langt bare har kommet med tøysete eksempler.
Forklar hva som er tøysete eller imaginært med å ønske seg fulladet bil etter en pause på 2 timer? Uten å plage andre brukere eller måtte avbryte hva du holder på med for å flytte bilen?

Fordi det er et ikke-eksisterende behov du beskriver.

 

 

Er du medlem av behovspolitiet nå? Folk har 'behov' for at biler som er ferdig ladet flyttes fra superladerne så de slipper å vente på en lader som egentlig ikke brukes. Vi trenger ikke begrunne behovet mer enn at du kaster bort andres tid. Behovet jeg beskriver dreier seg om akkurat det samme, jeg vil disponere tiden min selv uten å måtte avbryte det jeg holder på med for å flytte bilen. Jeg har ikke noe med hva du skal bruke tiden du sparer på og du har ikke noe med hva jeg gjør med min.

 

 

Jeg tar ditt behov for å parkere der ca like tungt som jeg tar folks behov for å parkere bilen foran en bensinpumpe, altså ikke særlig tungtveiende i det hele tatt. Om det ikke er nok plass til alle er det åpenbart at lading bør prioriteres over parkering.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Når du insistere på å ha ubetydelige og urimelige "behov" så er både jeg og store deler av samfunnet behovspoliti. Det du har dom "behov" er oppblåst narsissisme, eventuelt total mangel på evne til å forholde seg til realisme.

Jeg skjønner, du vurderer dine egne behov og ønsker til å være viktigere enn mine behov og ønsker, din tid er viktigere enn min tid..
Tja... du har jo ikke klart å vise til noe viktig du ønsker å bruke tiden din på. Kun trivialiteter.

Har du noe viktig å vise til da?

Det er du som må argumentere for dine behov. Jeg har ingen behov her som jeg ikke får dekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...